Isolatiewachter ISO nodig?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Agness
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 13 jan 2021, 20:56

Isolatiewachter ISO nodig?



Bericht door Agness »

Hallo,
Een bedrijf gaat bij ons twee zonnepanelen en een lithium accu plaatsen op onze camper. Dit bedrijf adviseert om ook een isolatiewachter te installeren, is dit nodig?
Wij zijn twee volwassenen met een buscamper. Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Isolatiewachter ISO nodig?



Bericht door Kroppie »

is een soort uitgebreide aardlekschakelaar is verplicht voor bedrijfsmatige voertuigen, niet verplicht voor particuliere campers e.d.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Isolatiewachter ISO nodig?



Bericht door Marco Polo »

Ik begrijp uit uitleg hier en daar dat het ook voornamelijk van belang is als je stroomaansluitingen buiten het voertuig gebruikt?
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Isolatiewachter ISO nodig?



Bericht door DJSmiley »

Wat Jos zegt

Isolatiebewaking is nodig voor veilig werken buiten een bus. Maar recreatieve voertuigen zijn uitgesloten van die verplichtingen.

Het voegt zeker wel wat toe, maar de situaties waarin dat relevant is zijn niet heel veel voorkomend. Wil je voor een state-of-the-art oplossing gaan, dan hoort het erbij, ook al is het niet verplicht.
Je moet je alleen afvragen: Ga je 230V ook daadwerkelijk, via de omvormer, buiten de bus gebruiken? Anders voegt het namelijk niets toe.

Maar naar mijn mening valt er op andere punten veel meer veiligheid te realiseren. Mijn (en vele andere) zelfbouwbussen is bv van oorsprong een bedrijfsbus. En die hebben in 99% van de gevallen geen passagiersairbag. Dat staat voor mij hoger op de lijst van nuttige veiligheden.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Isolatiewachter ISO nodig?



Bericht door travelscout »

Isolatie bewaking is voor bedrijven een NEN1010 eis waar ze niet aan kunnen ontkomen.

Maar bedenk vooral dat als er geen netwerk is, er ook geen stroom door je heen kan vloeien.
Of je nu buiten of binnen werkt, laat die omvormer niet aansluiten op de massa door die installamonteur.
Paul.
Agness
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 13 jan 2021, 20:56

Re: Isolatiewachter ISO nodig?



Bericht door Agness »

Dank jullie voor het meedenken!
Plaats reactie