zonnepaneel: hoe demonteren?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
snelem
Berichten: 22
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 11:29

zonnepaneel: hoe demonteren?



Bericht door snelem »

Onze zonnepanelen zijn gemonteerd met een montageset zie onderstaande foto. Ik wil een paneel los hebben om (hoop ik) aan de onderkant de specs van de panelen te vinden. Maar hoe krijg ik de panelen los?

image0.jpeg
image0.jpeg (127.43 KiB) 444 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepaneel hoe demonteren



Bericht door Kroppie »

met een multitool [zaagblad]een begin maken en dan met een snijdraad de lijmlaag doorsnijden.

of bij de fabrikant [alden zo te zien] de maten opgeven en vragen of ze de spec,s nog hebben en willen geven, of gaan meten, de Voc kun je gewoon van het niet aangesloten paneel , in gewoon daglicht meten, en bij mooi zonnig weer kun je met een ampere meter meten wat er uit komt.

de ongevere Vmp kun je ook bepalen door het aantal cellen te tellen, elke cel van een zonnepaneel levert +- 0,4 a 0,5 volt, dus 36 cellen is +-18 volt.


jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 05 mei 2021, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: zonnepaneel: hoe demonteren?



Bericht door Aloys »

Zou die kunststof gegolfde Alden-spoiler niet losgetrokken kunnen worden? Wellicht dat daar schroeven zitten.
Mijn kunststof paneelhouders zitten op het dak gelijmd, maar de panelen zelf zitten daar met RVS-schroeven aan vast. Ik kan dus de panelen verwijderen zonder die montagestukken eraf te halen. Bijv. om het dak onder de panelen goed schoon te maken...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

zonnepaneel: hoe demonteren?



Bericht door myway »

Ff controleren hoe het paneel aan de spoiler zit, soms is dat een geheel maar soms is dat daar te demonteren.
Onder de spoiler zitten randjes en als men te zuinig is geweest met kit kan het nog wel eens lastig worden om het los te snijden.
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: zonnepaneel: hoe demonteren?



Bericht door myway »

Ik denk dat spoiler en paneel een geheel is, anders zitten er in de spoiler afdekdopjes waar schroeven onder zitten
snelem
Berichten: 22
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 11:29

Re: zonnepaneel: hoe demonteren?



Bericht door snelem »

Moet ik het zo begrijpen dat de spoilers + zonnepanelen vast gekit zijn en dus alleen los te halen door de kit los te snijden? Ik hoopte dat er iets los te schroeven was.
Als ik de kit los moet halen alleen maar om de specs te achterhalen dan denk ik dat ik de accus flink ga ontladen, daarna in de zon met een gebruiker eraan ga meten. Dan krijg ik al aardig wat inzicht.

Dat brengt me dan wel op de volgende vraag, die ik eigenlijk pas wilde stellen zodra ik de specs had: zijn deze 2 panelen te combineren met nieuwe panelen, in 1 systeem met 1 MPPT lader? En hoe zou ik dat dan moeten schakelen?
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: zonnepaneel: hoe demonteren?



Bericht door myway »

Hoe groot is het paneel en hoeveel cellen zitten erop
snelem
Berichten: 22
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 11:29

Re: zonnepaneel: hoe demonteren?



Bericht door snelem »

De maat is 50x110cm en er zitten 39 cellen op.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: zonnepaneel: hoe demonteren?



Bericht door CaradoT135 »

Ik heb vorige week de Kroppie methode toegepast, met plamuurmes een begin gemaakt en vervolgens met een snijdraad onder de spoiler door.
Gebruikersavatar
JohnN
Berichten: 484
Lid geworden op: vr 30 jul 2010, 10:19
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: zonnepaneel: hoe demonteren?



Bericht door JohnN »

Ik heb m.b.v. een selfy-stick met mijn telefoon een foto gemaakt van de sticker aan de onderzijde van het paneel.

John
John
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: zonnepaneel: hoe demonteren?



Bericht door myway »

Zal iets van 100 watt zijn met een voc van 22 volt.
snelem
Berichten: 22
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 11:29

Re: zonnepaneel: hoe demonteren?



Bericht door snelem »

Ok, dat klinkt goed. Dan zou je zo’n paneel best met een nieuw paneel in serie kunnen zetten, mits de open spanning van de MPPT lader en de max amperes van die lader dat toelaten. Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: zonnepaneel: hoe demonteren?



Bericht door Kroppie »

bij in serie is het belangrijk dat het vermogen [Wp]van de div panelen bijna gelijk is daar het zwakste paneel het totale vermogen begrensd.

bij parallel is het het beste als de div spanningen [volts] zo gelijk mogelijk zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
snelem
Berichten: 22
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 11:29

Re: zonnepaneel: hoe demonteren?



Bericht door snelem »

Hmm, dat komt minder mooi uit: er liggen nu 2 ~100W panelen op. Bij in serie plaatsen zou ik dan dus ook 2 nieuwe 100W panelen erbij moeten hebben. Ik heb ruimte voor wat groter, dus dat zou jammer zijn.

Alternatief is ze parallel leggen. Dan moet ik dus eerst wel meten wat het werk-voltage is, of toch nog proberen om een foto onder de panelen te maken.

Derde keuze zou zijn 2 aparte MPPT laders, 1 voor de oude panelen en een volgende voor de nieuwe. Kan, maar wel extra complexiteit waar ik niet zo van houdt...
Plaats reactie