Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door de Jonckheer »

myway schreef:
wo 05 mei 2021, 10:46
Elke auto heeft een noodrem en dat is de handrem.
Deze moet dus aan een minimale remvertraging voldoen.
Tijdens de rijles liet ik ook altijd de leerling een keer remmen met de handrem.
Waar je dan heel goed op moet letten is dat je de rem aantrekt met de vergrendelknop ingedrukt.
Soms werd hij er met een ruk opgetrokken zonder de vergrendelknop ingedrukt.
Moet hij los moet de rem nog strakker worden aangetrokken.
Bij een dergelijke actie had je meestal geblokkeerde wielen.

Oplossing van JosAfbeelding
De parkeerrem is niet bedoelt als nood rem maar om te parkeren, vandaar dat ie zo heet. Er zijn tegenwoordig auto's met een elektrisch bediende parkeerrem en die wil je echt niet rijdend bedienen lijkt mij (als dat al kan). En dat aantrekken onder het rijden zou ik maar niet in een bocht doen. :lol: Sowieso vind ik dat een raar idee, ik heb het daarnet aan mijn dochter gevraagd of die zoiets moest doen met haar lessen destijds en die ontkend dat. Mijn bus heeft luchtremmen en dus ook een luchtbediende parkeerrem. Ik zal het wel uit mijn hoofd laten om die te bedienen onder het rijden, ik wil nog iets langer op deze aardbol rondlopen/rijden.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door seth_space »

inrichtingseisen auto
Remmen
Een auto moet zijn voorzien van een bedrijfsrem (voetrem) die op alle wielen werkt en waarvan de remvertraging ten minste 5,2m/s2 bedraagt. Een auto moet ook zijn voorzien van een parkeerrem (handrem) die op tenminste twee wielen werkt.

Als er een defect aan het remcircuit ontstaat, is het niet zo dat het voertuig niet meer remt, want dan treedt de noodrem in werking d.w.z. als u de bedrijfsrem gebruikt remt deze toch nog (kruislings) op twee wielen. Ontstaat er een defect aan de bedrijfsrem op alle vier de wielen, dan gebruikt u de parkeerrem -die op ten minste twee wielen werkt- als noodrem.
Artikel 81. Bepalen remvertraging parkeerrem
Voor het bepalen van de remvertraging van de parkeerrem:

a.moet de snelheid bij de aanvang van de remproef ongeveer 10 km/h bedragen;

b.moet het voertuig aan het einde van de remproef geheel of nagenoeg geheel stilstaan;

c.moeten de bij de remproef aan de wielen behaalde remkrachten worden gedeeld door de in het kentekenregister vermelde massa in rijklare toestand. Indien de massa in rijklare toestand niet in het kentekenregister is vermeld, moet worden gerekend met de in het kentekenregister vermelde massa ledig voertuig, vermeerderd met 100 kg.
2.2.1.2.4. indien het bedrijfsrem- en het hulpremsysteem hetzelfde bedieningsorgaan hebben, dient het parkeerremsysteem zodanig te zijn ontworpen dat het in werking kan worden gesteld wanneer het voertuig in beweging is.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 12&from=IT
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door hathi »

Mijn vorige auto had een pedaal/parkeerrem,en mijn huidige Auto heeft een elektrische Parkeerrem...dus geen Hand...rem.. :-B https://moba.i.daimler.com/baix/cars/21 ... nl-NL.html#. Ook de traditionele Handrem,is binnen enkele jaren Passee, zo ook het helling trekken,zoals de meesten van ons ooit geleerd hebben,de Hold functie,is er al een hele tijd v in de plaatsgekomen
Hans
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door myway »

@ de Jonckheer
Weet jij zeker dat je een luchtbediende handrem hebt.
Ik denk het niet, dat zal een veerremcilinder zijn.
Werkt door lucht af te laten
Dat jou dochter dit niet geleerd heeft zou kunnen, de rijlessen die ik gaf was aan rijinstructeurs in opleiding.

Dat er tegenwoordig andere systemen zijn is best goed mogelijk, uitzonderingen bevestigen de regel.

Maar dit geheel off topic
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door de Jonckheer »

Ik weet hoe mijn parkeerrem werkt, ik bedien een luchtkraan, waardoor de lucht eraf gaat en inderdaad op veerdruk geremd wordt. Dat dat indrukwekkend remvermogen heeft zie ik elk jaar op de remmenbank, doet niet echt veel onder voor de voetrem. Ook kan ik op elke helling rustig parkeren, geen schijn van kans dat ie door de parkeerrem gaat. Maar goed, een touringcar is een totaal andere tak van sport en je hebt gelijk, off topic. :mrgreen:
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door myway »

Die zal dan op de voorwielen werken.
Punt is dan als je op een steile helling berg op staat het geheel met geblokkeerde wielen achteruit gaat schuiven.

Maar……………. Zal TS hem nu door de keuring hebben.
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door Ahjwinth »

APK eisen voor een licht bedrijfsvoertuig is een minimale remvertraging van 5.0 m/s2.
https://apk-handboek.rdw.nl/bedrijfsau ... edrijfsrem

Ik heb afgelopen jaar nadat ik onderhoud had gedaan aan de schijfremmen zelf de proef op de som genomen dmv een versnelling/vertragings meter app op mijn telefoon om een inschatting te maken of het gelukt is. Ik kwam steevast uit boven de 5 m/s2. Dus ik verwacht op dit punt door de apk te komen.

In een ver verleden werkte ik bij een importeur van mobiele hijskranen als monteur/chauffeur. Soms moesten wij een type goedkeuring krijgen op een nieuw model kraan en moest ik de rdw helpen met de keuring. Een rem proef maakte daarvan deel uit om de remvertraging te meten. Dit waren voertuigen met 4 of meer aangedreven assen dus een proef op een remmen bank gaat niet. De rdw meten dit met een eenvoudige analoge vertragings meter in de cabine terwijl ik vol op de rem ging staan, en een tweede test met de handrem vol aangetrokken. Al rijdende met 80km/h
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door AadenAnke »

Die schommel waterpasjes dat is lang geleden zeg bij de invoering van de APK mocht je die nog gebruiken als er geen rollenbank was :lol: wat is er toch veel veranderd :thumbup:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door travelscout »

Als je nu alles daadwerkelijk hebt vernieuwd, vermoed ik dat de remschoenen niet voldoende gecentreerd zijn.
Daardoor komt het wrijvingsoppervlakte van de remschoenen niet gelijkmatig tegen de binnenzijde van de trommels aan.
Paul.
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door Kees2 »

let op dat bij het monteren van nieuwe remschoenen de hevel van de parkeerrem helemaal terug staat.
dit is een veel gemaakte fout.
dan werkt de parkeerrem minimaal.
en dat een parkeerrem een noodrem is is al lang verleden tijd.
Plaats reactie