Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door jopan53 »

Beste Camperaars,

In een voorgaande post heb ik aangehaald dat ik problemen heb met de achterste (trommel) remmen.

Nu moet ik voor de derde maal in een rij naar de (Belgische) autokeuring voor de achterste remmen.
  • 1ste maal afgekeurd. Er was een te groot remkracht verschil tussen L & R. Reden: achterste stofkap losgekomen en vet van de wiellager in de trommelrem.
  • 2de maal afgekeurd. Dacht van het (te) zuinig op te lossen en de remschoenen te ontvetten met industriële ontvetter en aceton = werkt niet :bang:
Nu heb ik alles vernieuwd en de voetrem geeft mij het gevoel dat de remmen prima werken.

Over de handrem heb ik zo mijn twijfels. Als ik een helling afga en ik gebruik de handrem dan geeft dat toch maar een zwak remeffect. Daarom de vraag: is er een vuistregel hoe je de werking test zonder remtestbank?

Bij voorbaat dank, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
Loeki
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 9:04

Re: Handrem – hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door Loeki »

Met opgetrokken handrem in tweede proberen te vertrekken
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Handrem – hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door de Jonckheer »

Wat ik vroeger altijd deed in een dergelijke situatie was de voering ontvetten met remmenreiniger én de trommels wisselen. Dat werkte altijd goed al moest er soms wat langer geremd worden op de rollenbank. Als ik het niet vertrouwde trok ik de handrem een paar honderd meter lichtjes aan onder het rijden naar het keurstation. Goed op temperatuur en keurig rechtuit remmen. Het zijn de trucjes die het doen. :lol:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Handrem – hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door de Jonckheer »

Testen van de handrem: krik de wagen op achter met beide wielen van de grond. Trek de handrem zover aan dat de wielen nog rond te krijgen zijn. Voel of er verschil is in de kracht die nodig is om de wielen te draaien. Eén tandje verder. Kun je dan nog een wiel draaien? Zo nee is het wel in orde. Kun je nog één wiel draaien zit er (te) veel verschil in. Dit is uiteraard niet 100% maar geeft wel een indicatie hoe het met de handrem is. Ik heb dit vroeger heel vaak zo gedaan en altijd met goed resultaat.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Handrem – hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door jopan53 »

Hartelijk dank, Loeki en de Jonckheer, voor de vlugge reactie en advies

Ga beide methodes uitproberen…

Bijkomende vraag voor Loeki i.v.m. wegrijden in 2de. Is dat op dezelfde manier als men de slip op de koppeling test.

Proberen (op een normale) weg te rijden in 2de versnelling en de motor moet stilvallen, weliswaar met de voetrem op.

Gaat de handrem t.o.v. van de voetrem, echter voldoende remkracht hebben om de motor stil te laten vallen?

Bij voorbaat dank, Jef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Handrem – hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door de Jonckheer »

Rijdend remmen op de handrem heeft geen nut want die remt nauwelijks. Is daar ook niet voor bedoelt want het is feitelijk geen handrem maar een parkeerrem. Overigens kun je rijdend wel merken of hij wat doet maar niet of links en recht hetzelfde doen. Dat kun je alleen opgekrikt voelen.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door rijschoollucassen »

Met de achterwielen op het gras gaan staan en dan met aangetrokken handrem proberen weg te rijden (als je een voorwielaangedreven camper hebt natuurlijk).

Geintje wat de jeugd nog weleens uit haalde, was twee dienblaadjes van bv Mcdonalds onder de achterwielen, handrem strak aan en dan stunten op een lege parkeerplaats. Als dat met de camper lukt, heb je over de handrem niet te klagen. :cheers:

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door Peter LMC »

Je kunt een keertje, als test, op een zandweg gaan rijden.
Rustig rijden zo rond de 20 a 30 kmh en dan koppeling in en de handrem er vol op.
Als je dan 2 blokkeer sporen, in het zand, hebt dan weet je of je reparatie effect heeft gehad.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door Kroppie »

wil je het echt zeker weten , rij een keer langs een kleine garage met een remmenbank, en binnen 5 minuten weet je het, neem een taart mee en klaar, zo gaat het hier in het dorp.
en dan weet je ook of je aan de minimum vertraging en gelijkheid voldoet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door myway »

Elke auto heeft een noodrem en dat is de handrem.
Deze moet dus aan een minimale remvertraging voldoen.
Tijdens de rijles liet ik ook altijd de leerling een keer remmen met de handrem.
Waar je dan heel goed op moet letten is dat je de rem aantrekt met de vergrendelknop ingedrukt.
Soms werd hij er met een ruk opgetrokken zonder de vergrendelknop ingedrukt.
Moet hij los moet de rem nog strakker worden aangetrokken.
Bij een dergelijke actie had je meestal geblokkeerde wielen.

Oplossing van Jos
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door hathi »

Jammer,...voor de naam.maar dan moet je wel een handrem hebben,welke met de hand bediend moet worden,natuurlijk :-B
Hans
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door tonic »

Handrem testen? Het voertuig moet op een helling van 15% stil blijven staan.
Dus zoek even een helling/laadbult met een minimale hellingshoek van 15% en trek de handrem erop.

En anders zoals eerder beschreven zoek even een garage met een remmenbank.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door Bob Diesel »

Parkeer rem :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Handrem: hoe werking testen zonder remtestbank?



Bericht door jopan53 »

Beste Camperaars,

We zijn geboren en getogen in deVlaamse Ardennen en rond Oudenaarde: centrum van de Ronde van Vlaanderen.

We vinden dus wel een molhoopje en proberen de 15% te testen zonder ongelukken. :bow:

Wordt vervolgd en dank voor alle info.

Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Plaats reactie