Scooter/fietsdrager en APK

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
hobbyhup
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 20:12

Scooter/fietsdrager en APK



Bericht door hobbyhup »

De APK komt er weer aan en vorige keer gedoe over de met steunbalken en moeren gemonteerde Linnepe scooterdrager die nu als fietsendrager wordt gebruikt. Dit item is hier in het verleden al eens besproken en ook toen bleek dat de drager met vleugelmoeren (handmatig demontabel) wél goedgekeurd wordt door de RDW-keurmeester maar met vaste moeren die alleen machinaal losgedraaid kunnen worden niet. Onze camper is tweemaal met de vaste moeren goedgekeurd maar vorig jaar dus niet. Om niet ieder jaar dit gedoe te hebben waarbij de garage apk-keurmeester op het laatste moment, omdat er een inspectie keurmeester komt kijken, komt melden dat de drager er snel af moet, zou ik best die bouten willen vervangen voor de wettelijk vereiste vleugelmoeren. Maar is dat net zo veilig onderweg?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Scooter/fietsdrager en APK



Bericht door Cee Pee »

Die vleugelmoeren kun je ook goed vastdraaien hoor, er wordt niet gecontroleerd of ze ook werkelijk met de hand losgedraait kunnen worden.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Scooter/fietsdrager en APK



Bericht door AadenAnke »

Ik ga morgen voor de APK de memo drager zit vast met 6 bouten op mijn vraag moet die er af welnee als ze aangeven dat er een steekproef komt is het in een minuut gebeurt en zo binnenlopen gaat niet met corona dus tijd zat aldus de keurmeester :silent:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Scooter/fietsdrager en APK



Bericht door EasyBee »

Ik heb een Sawiko Mikro er op zitten en bij de APK keuring, 2 weken terug, geen woord vanuit de garage (Fiat Professional) over de bevestigingswijze.
Zit met vleugelmoeren op het AL-KO chassis bevestigd. Steekproef leverde geen enkel probleem op.
Terwijl die vleugelmoeren zo vast zitten dat je toch echt een tang nodig hebt om ze los te draaien (Wat Cee Pee ook al aangeeft).
Tegelijkertijd moet dus de regelaar voor de koplampverstelling wel even weggewerkt worden omdat die verstelling niet meer werkt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Scooter/fietsdrager en APK



Bericht door Kees2 »

als er zichtbaar vleugelmoeren op zitten voldoet het aan de eisen ook al krijg je die met de hand niet los.
maar evt een zeskant moet aan de vleugelmoer lassen kan ook.
dan kun je hem met een sleutel vast zetten, maar het blijft een vleugelmoer.
Hymer572
Berichten: 761
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 20:59
Locatie: Apeldoorn

Re: Scooter/fietsdrager en APK



Bericht door Hymer572 »

Ik heb al jaren het rek met bouten waar van die grote draaiknoppen op zitten . Draai ze maar vast met werkhandschoenen.
Je rek schuift er echt niet uit.
Met watervaste stift een streepje tot hoeveel hij erin moet schuiven dan kun je het altijd onderweg checken.
Voor de apk haal ik hem er die dag tegenwoordig eraf ,als moment om zelf alles weer te controleren en contact spray te spuiten enz .
Groet,

John uut Apeldoorn.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Scooter/fietsdrager en APK



Bericht door EasyBee »

Qua veiligheid. De zaak zit bij onze Sawiko niet alleen vast met die vleugelmoeren, maar ook met gezekerde borgpennen.
Dus zelfs als de vleugelmoeren los worden gedraaid krijg je het rek er niet uit. je moet eerst die gezekerde borgpennen er ook nog uit trekken.
Ik neem aan dat dat bij de andere dragers ongeveer net zo gezekerd is. Niet alleen maar een paar moeren.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Scooter/fietsdrager en APK



Bericht door Wim Corduwener »

AadenAnke schreef:
di 04 mei 2021, 20:22
Ik ga morgen voor de APK de memo drager zit vast met 6 bouten op mijn vraag moet die er af welnee als ze aangeven dat er een steekproef komt is het in een minuut gebeurt en zo binnenlopen gaat niet met corona dus tijd zat aldus de keurmeester :silent:
Het klinkt wel een beetje logisch: als die constructie met bouten vastzit dan is het blijkbaar een vast onderdeel van het voertuig en met vleugelmoeren is het geen vast onderdeel. Om gezeur te voorkomen kun je voordat de APK plaatsvindt de bouten vervangen voor vleugelmoeren en ze na de keuring wed bouten er weer opdraaien.
Tenzij je de wagen door de RDW wilt laten herkeuren mèt drager, maar dat lijkt me meer gedoe.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Scooter/fietsdrager en APK



Bericht door AadenAnke »

Hij werd gekeurd met de drager er op een Memo weg draaibaar met bouten en moeren vast. Goed gekeurd en een steekproef rdw keurmeester vond hem afneembaar gewoon goed dus.

Gr. Aad
Plaats reactie