Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Ja gebeld of langs geweest,er kan toch wel een indicatie,voor gegeven worden,bv de prijs van Koni,s,of wat Tonic aangaf ,een stabilisator, welke nog het meeste effect geeft,dikwijls werden ze achter zonder stabilisator geleverd
Hans
- Bochtenkoning
- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 9:06
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Het is een Hymer type 532, bouwjaar 1983. Dit is het type met een Ford 2.4 ltr diesel en onderstel op basis van de Ford Transit.
Ik heb twee specialisten gebeld n.a.v. de tip van de vorige eigenaar om hulpveren eronder te laten zetten. Garage (camperspecialist) in de buurt raadt luchtveren aan en Carsupport raadt dit weer af, stalen hulpveren volgens hen zouden beter zijn .
Carsupport had het dus wel over de originele dempers, zou kunnen dat die te oud zijn. Inderdaad slijtdelen die niet het eeuwige leven zullen hebben. Ze wisten mij wel te vertellen dat voor dit type camper bijv. Koni's lastig te vinden zouden zijn. Had ik een Ducato gehad was het geen probleem. En dat wiebelen zou best eens wennen kunnen zijn zeiden ze.
Vandaar dus mijn vraag of dit inderdaad gewoon wennen is. Wat Arie55 al schrijft (dank daarvoor), het blijft deinen, wordt wel beter met nieuwe schokdempers.
Daarom maar eens goed naar laten kijken als ik de camper wegbreng voor de beurt. Anders blijft het zo'n giswerk.
Ik heb twee specialisten gebeld n.a.v. de tip van de vorige eigenaar om hulpveren eronder te laten zetten. Garage (camperspecialist) in de buurt raadt luchtveren aan en Carsupport raadt dit weer af, stalen hulpveren volgens hen zouden beter zijn .
Carsupport had het dus wel over de originele dempers, zou kunnen dat die te oud zijn. Inderdaad slijtdelen die niet het eeuwige leven zullen hebben. Ze wisten mij wel te vertellen dat voor dit type camper bijv. Koni's lastig te vinden zouden zijn. Had ik een Ducato gehad was het geen probleem. En dat wiebelen zou best eens wennen kunnen zijn zeiden ze.
Vandaar dus mijn vraag of dit inderdaad gewoon wennen is. Wat Arie55 al schrijft (dank daarvoor), het blijft deinen, wordt wel beter met nieuwe schokdempers.
Daarom maar eens goed naar laten kijken als ik de camper wegbreng voor de beurt. Anders blijft het zo'n giswerk.
Fiat Ducato Frankia
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Ik zou ook geen luchtvering hoeven
Mijn gewicht is constant en voor luchtvering is constante druk niet wenselijk.
Carsupport heeft mij goed geholpen
Mijn gewicht is constant en voor luchtvering is constante druk niet wenselijk.
Carsupport heeft mij goed geholpen
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
..........Bochten koning,het hoeft niet persee Koni te zijn Monroe,of Sachs,zijn ook prima,je kan het heft in eigen hand nemen,en beginnen,met schokbrekers,mits versleten,en dan verder gaan, maar het allerbeste is een goede stabilisator,op de achteras,mss vind je deze op de sloop nog wel,en dan liefst zo dik mogelijk,zo niet er zijn ook speciaal bedrijven voor oudere Ford modellen, dus even zoeken.
Hans
- Bochtenkoning
- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 9:06
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Dank ook @Hathi voor de uitgebreide hulp! Hier kan ik zeker wat mee.
Fiat Ducato Frankia
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Ik was gisteren nog bij Carsupport en daar hadden ze toch wel erg veel bladveren in alle soorten en maten liggen. Wij hadden een Ford Transit Mk2 van 1985 en daar zaten bij mijn weten bladveren onder. Anders zou je ook nog eens contact kunnen opnemen met de Ford Transit garage. Gespecialiseerd in Mk 1, 2 en 3. http://fordtransitgarage.nl/ Zitten in Nieuw Amsterdam (onder Emmen).
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Veel mensen denken dit soort problemen tegen te gaan door de vering harder te maken. Dit is vaak niet de oplossing bekijk het stap voor stap.
1 - schokbrekers goed?
2 - Vering goed? (niet doorgezakt. ligt niet op de aanslagen)
3 - stabilisator aanwezig op de achteras?
Je kunt het voertuig aan de achterzijde knoeperhard maken dmv luchtvering of een ander verenpakket maar dit zal de rijeigenschappen niet verbeteren.
Ga dan echt voor een dikke stabilisatorstang deze voorkomt het naar links en recht overhellen van de opbouw.
1 - schokbrekers goed?
2 - Vering goed? (niet doorgezakt. ligt niet op de aanslagen)
3 - stabilisator aanwezig op de achteras?
Je kunt het voertuig aan de achterzijde knoeperhard maken dmv luchtvering of een ander verenpakket maar dit zal de rijeigenschappen niet verbeteren.
Ga dan echt voor een dikke stabilisatorstang deze voorkomt het naar links en recht overhellen van de opbouw.
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Beste Bochtenkoning
Jaren geleden een zelfbouw op een 4.5T Renault chassis gebouwd (zie mijn profiel foto)
Bij aanschaf zat er achteraan enkel een standaard torsiebar. De opbouw was met alkoof en dus flink hoog. Bij stormweer kon je met dat ding niet rijden want het zwalpte gelijk een boot.
Oplossing? Zoals een Camperaar collega voorstelt: torsiebaren.
In mijn geval was dat achteraan een tweedehandse torsie baar van het 6.5T model en vooraan die van het 4.5t model. Problemen met stormweer, zijwind enz. van de baan en een stuk meer rijcomfort.
Groeten, Jozef
Jaren geleden een zelfbouw op een 4.5T Renault chassis gebouwd (zie mijn profiel foto)
Bij aanschaf zat er achteraan enkel een standaard torsiebar. De opbouw was met alkoof en dus flink hoog. Bij stormweer kon je met dat ding niet rijden want het zwalpte gelijk een boot.
Oplossing? Zoals een Camperaar collega voorstelt: torsiebaren.
In mijn geval was dat achteraan een tweedehandse torsie baar van het 6.5T model en vooraan die van het 4.5t model. Problemen met stormweer, zijwind enz. van de baan en een stuk meer rijcomfort.
Groeten, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Eens met wat Jozef schrijft en: dit betreft een klassieke camper met bijbehorende klassieke rijeigenschappen. Die zijn van dit bijna 'smalspoor' chassis ten opzichte van de huidige 'breedspoor' chassis bij integralen echt totaal niet vergelijkbaar.
Kijk eens naar het verschil in wegligging en veercomfort van personenwagens met eenzelfde leeftijdsverschil. Of: zet Lewis Hamilton in een 40 jaar oude formule 1 racewagen en verwacht dan dat hij voor de 8e keer wereldkampioen wordt?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Kijk eens naar het verschil in wegligging en veercomfort van personenwagens met eenzelfde leeftijdsverschil. Of: zet Lewis Hamilton in een 40 jaar oude formule 1 racewagen en verwacht dan dat hij voor de 8e keer wereldkampioen wordt?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Mijn ervaring is, zet er maar hulpluchtvering onder, je weet niet wat je voelt als je dan een rotonde pikt.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Wat Jozef schrijft is de beste oplossing. Als ik kijk wat er onder mijn bus zit is het niet raar dat die vrijwel rechtop blijft onder alle omstandigheden zoals veel wind en bochten. Dikke stabilisatorstangen, dat is de truc!
Die oude Transits hebben zowel voor als achter een starre as. Dat en een kogelkringloop stuurhuis zorgen voor een ietwat zoekerig weggedrag, m.a.w., je blijft sturen. Dat is wel wat te verbeteren maar een strak sturende auto wordt het nooit.
Die oude Transits hebben zowel voor als achter een starre as. Dat en een kogelkringloop stuurhuis zorgen voor een ietwat zoekerig weggedrag, m.a.w., je blijft sturen. Dat is wel wat te verbeteren maar een strak sturende auto wordt het nooit.
- amplipeter
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 04 mei 2013, 23:16
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Ik heb jaren geleden luchtvering laten monteren onder mijn oudje....een wereld van verschil. Geen gewaggel meer en beter bochtenwerk. Je krijgt twee ventielen aan de zijkant waarmee je links en rechts kunt ' oppompen'.
groet
Peter
groet
Peter
Hymermobil B564 uit 1993 op FIAT Ducato TD 14 (95 Kw)
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
- Locatie: 7383 Tormás Hongarije
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Hallo, Mijn Hymermobil B544 1993 2.5tdi heeft ook achter hulp luchtvering. Met de juiste druk is er geen deining of waggelen. Groet Eric
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Ja wat zal ik dan schrijven ,.....mijn dubbellucht,heeft het zware verenpakket,daar bij nog Luchtvering,zegt allemaal niets ,is enkel voor de hoogte,maar die Stabilisatorstang ,achter v 40mm,en voor 35mm,met die 4 nieuwe schokbrekers,zorgen er voor,dat deze rijd als een speer,niet over helt of watdan ook...,en de steunen,er onderuit gehaald heb,omdat ik deze niet ( meer) gebruikte
Hans