Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
- Bochtenkoning
- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 9:06
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Mijn Hymer 532 vind ik behoorlijk 'zwalken'. Al bij een kleine beweging aan het stuur gaat de camper wat van links naar rechts zwalken. Gebeurt ook als het op dat moment zo goed als windstil is en verder geen verkeer.
Heb diverse specialisten gebeld over hulpvering. Carsupport zei wel dat deze oudere Hymers al wat meer deinerig zijn dan bijv. een Ducato. Hymers waren meer voor Amerikaanse markt en dat deint sowieso al wat meer daar .
Klopt dat en is het uiteindelijk gewoon wennen? Of toch eens denken aan hulpveren? Heeft iemand hier ervaring mee?
(heb zoekfunctie gebruikt maar dit niet kunnen vinden)
Heb diverse specialisten gebeld over hulpvering. Carsupport zei wel dat deze oudere Hymers al wat meer deinerig zijn dan bijv. een Ducato. Hymers waren meer voor Amerikaanse markt en dat deint sowieso al wat meer daar .
Klopt dat en is het uiteindelijk gewoon wennen? Of toch eens denken aan hulpveren? Heeft iemand hier ervaring mee?
(heb zoekfunctie gebruikt maar dit niet kunnen vinden)
Fiat Ducato Frankia
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Hoe oud zijn veren en schokdempers? Zowel voor als achter. Wanneer zijn ze voor het laatst gecontroleerd op werking? Ik bedoel dus niet de APK blik of de demper lekt, maar serieus gecontroleerd op voldoende correcte werking zoals het bedoeld was dan wel zoals we vinden dat het hoort?
Als je nu antwoord : ik weet het niet. Laat het door een echte specialist controleren ipv te bellen of het wel goed is.
Als je nu antwoord : Zijn nog origineel. Laat het zeker door een echte specialist controleren. Dan is het zeker over de UHT.
Ik ben ook ontevreden over de werking van de veren en schokdempers van onze camper, de voorveren en dempers bedoel ik. Hij hangt voorover en slaat makkelijk door op grotere oneffenheden. Rotondes zijn geen pretje.
Morgen een afspraak bij car support voor compleet nieuwe voorveren en demperset en gelijk voor omhoog zodat hij weer recht staat. Nee voor de APK hoeft het niet, maar sinds 1995 is het beste er wel van af.
Als je nu antwoord : ik weet het niet. Laat het door een echte specialist controleren ipv te bellen of het wel goed is.
Als je nu antwoord : Zijn nog origineel. Laat het zeker door een echte specialist controleren. Dan is het zeker over de UHT.
Ik ben ook ontevreden over de werking van de veren en schokdempers van onze camper, de voorveren en dempers bedoel ik. Hij hangt voorover en slaat makkelijk door op grotere oneffenheden. Rotondes zijn geen pretje.
Morgen een afspraak bij car support voor compleet nieuwe voorveren en demperset en gelijk voor omhoog zodat hij weer recht staat. Nee voor de APK hoeft het niet, maar sinds 1995 is het beste er wel van af.
Laatst gewijzigd door EasyBee op di 04 mei 2021, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Ook belangrijk is de bandenspanning.
En het merk banden heeft is ook van invloed.
En het merk banden heeft is ook van invloed.
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Een torsiestang op de achteras werkt in dit geval het beste.
- Bochtenkoning
- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 9:06
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Ik heb nog niet bemerkt dat deze doorslaat bij drempels oid. Heb het ook met Carsupport over de schokdempers gehad en heb inderdaad geen idee hoe oud ze nu zijn. Als het toch met betere (nieuwe) schokdempers op te lossen is zijn bijv. Koni's voor een Hymer van 38 jaar jong lastig te vinden. Kom je blijkbaar toch weer uit op originele dempers volgens hen.
Maar evengoed is het gewoon wennen en zorgen dat je zo min mogelijk met het stuur beweegt.
De Hymer gaat 16 juni voor een beurt naar de garage. Is recent (net voor de koop) APK gekeurd maar zal toch vragen of ze dan ook meteen heel goed naar de schokbrekers kunnen kijken.
Heb wel besloten om in ieder geval even te wachten met hulpvering. Zal ook bandenspanning enz eens goed nakijken. Dank in ieder geval voor deze reacties!
Even terzijde; ben wel erg blij met de goede en eerlijke adviezen van Carsupport. Lees ook veel goede dingen over hen hier en dat geeft de burger vertrouwen.
Maar evengoed is het gewoon wennen en zorgen dat je zo min mogelijk met het stuur beweegt.
De Hymer gaat 16 juni voor een beurt naar de garage. Is recent (net voor de koop) APK gekeurd maar zal toch vragen of ze dan ook meteen heel goed naar de schokbrekers kunnen kijken.
Heb wel besloten om in ieder geval even te wachten met hulpvering. Zal ook bandenspanning enz eens goed nakijken. Dank in ieder geval voor deze reacties!
Even terzijde; ben wel erg blij met de goede en eerlijke adviezen van Carsupport. Lees ook veel goede dingen over hen hier en dat geeft de burger vertrouwen.
Fiat Ducato Frankia
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Schokdempers zijn slijtagedelen, na verloop van tijd gaat de werking achteruit. Als de camper een paar ton achter de wielen heeft kun je ze rustig zonder meer vervangen. Een kleine controle doe je door met flink wat gewicht (met twee personen) de wagen naar beneden te drukken voor/achter. Laat je hem los moet hij bij uitveren direct weer stil staan. Wiebelt ie na zijn je schokdempers wijlen. Bedenk dat de originele dempers allang de beste niet zijn, er bestaan veel betere van bv Koni. Of de veren nog goed zijn kun je eenvoudig zien. De veren zorgen niet voor een slecht weggedrag, dat doen de schokdempers te samen met eventuele slechte uitlijning en/of slechte banden. Ook kan er hier en daar wat speling zitten in de ophanging en dat doet er ook geen goed aan. Dat van die Amerikaanse markt is leuk bedacht maar onzin, hij is gebouwd op een Europese Fiat of Mercedes dus daar is niets Amerikaans aan. Wat er opgebouwd is door Hymer doet er verder niets toe.
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
kijk ook goed naar de rubbers in de ophangogen van de bladveren
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Lijkt me gek,dat Car support daar geen oplossing voor heeft,? ,verder word er niet vermeld,hoe en waarom,je daar geweest bent,.........en het merk ,onderbouw is ook nog steeds onduidelijk ?
Hans
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Buiten al het veer en demper werk ook eens kritisch kijken naar je gewichtsverdeling geen zware dingen hoog in de camper maar ook de aslasten apart. Door een specialist de veerwerking laten testen. Voor jezelf de tip van Nico geeft al een snelle indicatie ik denk dat je er achter gaat komen dat het niet best met vering is gesteld.
Gr. Aad
Gr. Aad
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Als het inderdaad een Ford is dan zijn er in het verre verleden al eens een paar topics
geweest waar het zelfde probleem aangehaald werd.
Ik dacht dat Rudi er toen een oplossing voor had.
Maar of dit over hetzelfde chassis gaat is de vraag.
- Bas vd laar
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Hier klopt nogal wat niet aan:Heb diverse specialisten gebeld over hulpvering. Carsupport zei wel dat deze oudere Hymers al wat meer deinerig zijn dan bijv. een Ducato. Hymers waren meer voor Amerikaanse markt en dat deint sowieso al wat meer daar .
Een Hymer is geen automerk, maar alleen een opbouw.
Ze zijn dus ook zeker niet voor de Amerikaanse markt gemaakt, daar rijdt echt niemand rond in een Hymer zoals wij deze in Europa hebben
Hymers zijn gebouwd op Fiat Ducato's, Mercdessen, Ford e.d.
De enige Hymer specifiek voor de Amerikaanse markt was een General Motors onderstel, een Mercedes diesel erin en een Hymer opbouw gebaseerd op Winnebago.
De Hymer S900.
En dat is echt een rariteit.
En bedenk ook dat je veren en schokbrekers misschien wel prima kunnen zijn maar heel de stuurinrichting, kogels, armen e.d. helemaal gaar kunnen zijn.
Als er overal iets speling op zit krijg je met al die componenten samen ook een zwabberend geheel.
Dus voordat je nieuwe veren plaatst eerst de stuurinrichting na laten kijken.
Re: Verbeteren vering 'waggelende' Hymer oldtimer
Van de hulpveren voor, heb ik weinig van gemerkt. Meer van dat er toen nieuwe dempers onder gegaan zijn. Het leek met de oude dempers dat ik met rustig rijden op de snelweg in slaap werd gewiegd. Een ander moment wat heel eng was, dat er stevige zijwind stond. Na een viaduct zo'n zijwaardse windvlaag was niet fijn. Later, nu met nieuwe dempers, heb ik zo'n zelfde naar moment gehad in Frankrijk. Toch was ik maar wat blij dat er nu nieuwe dempers aanwezig waren, anders had ik waarschijnlijk op mijn zij gelegen. Ik heb overigens een Hymer jong timer.
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis