Hout impregneermiddel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Hout impregneermiddel



Bericht door Arie55 »

Kwam vandaag het middel Woodseal Pro tegen, dat hout impregneert en zo watervast zou maken. Het leek me wel iets voor de onderkant van de camper. Of zou het net zo slecht idee zijn als het hout tectyleren? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen of heeft er ervaringen mee?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: hout impregneer middel



Bericht door CaradoT135 »

Ik heb nog een restje Ecoleum van Koopmans daar ga ik binnenkort de onder- en zijkant van mijn garage mee behandelen.
https://www.verfmenger.com/koopmans-eco ... B0EALw_wcB
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: hout impregneer middel



Bericht door Peter LMC »

Ik ken dit merk/middel helemaal niet Arie. :crazy:
Dus ook geen ervaring mee.
Ik werk zelf al jaren met gekookte lijnolie.
https://www.gekooktelijnolie.nl/gebruik/
Goedkoop en niet chemisch, geen stank of zo.
Voor houten schuttingen etc.
Maar ook voor op de uitlaat van mijn camper.
Komt geen puntje roest op.
Haal ik hier.
https://www.gekooktelijnolie.nl/product ... e-5-liter/
Doe er je voordeel mee. :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: hout impregneer middel



Bericht door Kroppie »

met die middeltjes is het vaak zo, heel goed voor het hout, heel slecht voor jezelf, als voorbeeld carbolineum.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: hout impregneer middel



Bericht door CaradoT135 »

Je moet er ook niet van drinken!
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: hout impregneer middel



Bericht door Meine »

Carboleum was vroeger het uitgelezen spul om hout te verduurzamen. Ik zou dat wel weer willen kopen. Is dat er nog of is het geslacht in de milieuvooruitgang?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: hout impregneer middel



Bericht door Kroppie »

mag sinds 2001niet meer verkocht/gemaakt worden, juist die voor ons slechte stoffen waren het beste voor het hout.

jos.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: hout impregneer middel



Bericht door appellover »

Loodwit,zinkwit,loodmenie,allemaal prima prudukten maar wel slecht voor de gezondheid,was vroeger niet belangrijk lijkt wel.
Als er palen in de grond moesten ,gooiden we het gat vol met carboleum en dan de paal erin.
Kun je nu niet meer maken,grond vervuilen voor een paaltje.
Heb lange tijd in verfindustrie gewerkt met hout en meeste houtsoorten moet je onderhouden,gelukkig maar want daar verdienden we goed aan.
Hout werkt nu eenmaal,het mooiste zou zijn om onderzijde van camper te voorzien van platen trespa .
Maar te duur en te zwaar helaas.
Woodseal kun je prima regelmatig onder de camper smeren ( rollen) Werkt tijdje waterafstotend,prima.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Hout impregneermiddel



Bericht door Arie55 »

Hmmm, dat je schrijft dat het een tijdje waterafstotend is, vind ik eigenlijk niks. Had meer/langer verwacht. Heb er nu damp doorlatende beits op gesmeerd, aantal jaren geleden en op een plek wat toch wel wat vochtig was maar nog hard genoeg, blijkt nu toch waterschade te hebben. Dus dacht ik als volgt te werk te gaan: rotte plek verhelpen. Rotte plek is al grotendeels weg. Laten drogen tot van de zomer, dan een stukje erop om de plek een klein beetje te maskeren, die beits erop. En als dat allemaal droog is, die Woodseal. Eigenlijk weet ik niet of dit een goede manier van werken zal zijn.

Onderstaande foto van de huidige water schade (rechts achter, bergingsruimte)
Bijlagen
waterschade.JPG
waterschade.JPG (115.92 KiB) 2872 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hout impregneermiddel



Bericht door Kroppie »

mss bij een oud iemand in de schuur nog wat carboleum te vinden en dan op een goede manier verwerken, met handschoenen en goede ventilatie. er zal nog zat van die rotzooi te vinden zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Hout impregneermiddel



Bericht door pwhooftman »

Als ik die schade zie heb ik toch sterk de indruk dat het vocht van boven kwam, niet van onderen. De onderkant van een camper wordt wel nat bij het rijden in de regen, maar wordt ook uitstekend belucht bij stilstand (zelfs bij regen). Ik verwacht daarom niet dergelijke houtrot door opspattend water...
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Hout impregneermiddel



Bericht door appellover »

Nu ik de foto zie denk ik ook dat pwhooftman gelijk heeft.
Eigenlijk moet er nieuw gedeelte bodemplaat in.
Maar om het voorlopig te repareren zou ik het volgende doen.
Goed laten drogen evt.met haarföhn.
Dan vloeibare transparant 2 comp.epoxy,dit sluit heel goed af.
Heb het ook wel gedaan met paar lagen witte houtlijm,makkelijker en goedkoper.
Dan repareren met 2 comp.epoxy pasta,geen polyester plamuur gebruiken.Epoxy blijft beetje flexibel,polyester niet.
Je kunt dit in kleine verpakkingen kopen van bv alabastine.
Of naar een verfgroothandel .
Het is geen eenvoudig klussie.
Om het netjes af te werken zou ik bv.kunststof snijplak in donkere kleur op maat zagen en lijmen.
Je moet wel zorgen dat er van boven geen vocht meer bij kan want aan de onderzijde kan vocht niet meer weg.
Blijft oplappen maar het “poremd” weer beter.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Hout impregneermiddel



Bericht door HLA »

Hoi
Uit ervaring met o.a. het hout op mij bootje denk ik dat de enige reparatie die op wat lagere termijn werkt is het aangetaste deel volledig verwijderen. Dus goed opletten dat je echt op onaangetast hout zit. Dan nieuwe (stuk)plaat erin van zelfde dikte. Wel minimaal alle zijkanten, beste is alles, goed behandelen met epoxy impregneer.Wil je het echt lange termjjn goed hebben dan afwerken met een matje glasvezel en epoxy. Alle materiaal is te verkrijgen bij een shop met boot spullen.
Nb als plaatmateriaal kun je denken aan betonplex. Iets meer gewicht, maar als het niet te groot is valt dat wel mee, maar dat heeft al een coating dus hoef je alleen de randen goed behandelen.
En, geheel met de vorige sprekers eens, als er lekkage boven zit moet dat eerst opgelost worde . Anders krijg je alleen op andere plekken weer schade.
Sterkte,
Henk.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Hout impregneermiddel



Bericht door Arie55 »

@ pwhooftman
Daarin ga ik met je mee. Van een foto uit 2014 heb ik daar al een vochtschade gefikst. Aangegeven op de tweede foto met rode lijnen. Gele pijlen is de huidige uitdaging.

Op de eerste foto vermoed ik dat het water inderdaad van boven komt, zich tussen de side skirts wringt, dan zijn weg naar beneden volgt langs de oude vochtschade en blijft hangen aan de onderkant van de berging. Rode lijn. In 2014 was het daar al vochtig, maar het hout was nog hard. Vandaar dat ik het liet voorwat het was.

Mijn grootste fout die ik destijds beging, was het gebruik van multiplex. Die lagen hout zijn er op 1 na weggerot. Het hout was opgekruld en kon het zo wegnemen. Dus die afdekking moet ik nou ook bezien.

De epoxy oplossing moet ik nog nader bestuderen. Voordat ik er aan begin, moet het allemaal gort droog zijn. Dus een zomer klussie. Het allemaal niet zo spannend en ik was al op voorhand aan het bedenken hoe en waarmee het hout te beschermen.

Arie
Bijlagen
OudRechtsVoorOUD.JPG
OudRechtsVoorOUD.JPG (81.57 KiB) 2652 keer bekeken
Gebied.jpg
Gebied.jpg (45.54 KiB) 2652 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie