Parkeersensor Fiat Ducato 250

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Parkeersensor Fiat Ducato 250



Bericht door mike 70 »

Bij het ophalen van mijn Fiat Ducato Boxstar bleek het parkeersensorsysteem niet meer te werken volgens de storingsmelding op de display. Aan de 4 sensoren gevoeld waarbij een lichte trilling moet worden waargenomen als ze goed zouden werken. Was echter niet aanwezig.
Thuisgekomen gemeten op de module waarbij de 12V voedingsspanning in alle standen van de pook aanwezig was. Op de 2 andere uitgaande draden stond ca 3.6V.
Graag zou ik willen weten of de sensoren altijd geactiveerd zijn en dat het uitgaande signaal van de module pas naar het speakertje gaat als de pook in R staat of dat de module dan pas geactiveerd wordt. Omdat ik niet weet of de module defect is twijfel ik om een nieuwe aan te schaffen ook al omdat deze nogal prijzig is. Voor hetzelfde geld kan ik het oude systeem vervangen door een ander met een display erbij. Een probleem is echter, hoe krijg ik dan de storingsmelding uit de display?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Parkeersensor Fiat Ducato 250



Bericht door Aloys »

Die laatste vraag: bij het busmodel zit rechts achterin de bus een kastje in de verticale ruimte waar ook de achterlichten in zitten. Hij zit wat hoger dan de achterlichten. Trek je daar de stekker uit, dan is het systeem buiten werking én de melding op het display is uit.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Peugeot Boxer 2011 en overweeg een derde remlicht met ingebouwde camera. De bekabeling daarvoor schijnt af fabriek voorbereid te zijn. Losse sensoren kostten iets van € 115 per stuk hoorde ik in de onderdelenhandel...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Re: Parkeersensor Fiat Ducato 250



Bericht door mike 70 »

Ik heb beide stekkers al los gemaakt van de module maar de foutmelding blijft aanwezig. Een paar jaar geleden was er 1 sensor defect. Had toen geen akoestisch signaal en geen foutmelding. Na vervanging van de sensor die niet trilde was alles weer normaal. Ik vermoed toch dat de module defect is omdat alle sensoren niets doen. Het probleem is dat als je een andere module aanschaft en de oude is niet de oorzaak van het niet werken, je dan voor hetzelfde geld een systeem aan had kunnen leggen zoals u noemde met de zekerheid dat het dan wel werkt.
Gebruikersavatar
Loeki
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 9:04

Re: Parkeersensor Fiat Ducato 250



Bericht door Loeki »

Kun je de foutmelding niet verwijderen door de module los te koppelen en dan de batterij eens los te koppelen en enkele minuten te wachten om terug de batterij aan te koppelen
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Re: Parkeersensor Fiat Ducato 250



Bericht door mike 70 »

Ga over een paar weken camper weer ophalen en zal het dan even uitproberen. Had onlangs, nadat ik de gasklep had vervangen, hetzelfde probleem. Ondanks resetten bleef storingsmelding terugkomen. Heb toen ook accu een poosje losgenomen en daarna was melding weg. Heb intussen zo'n 600 km gereden en is nog niet teruggekomen.
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Re: Parkeersensor Fiat Ducato 250



Bericht door mike 70 »

Ik heb de camper vorige week weer opgehaald, de accu een tijdje los gehad en de stekkers uit de module getrokken. De storingsmelding op de display is echter niet verdwenen. Komt direct terug bij het inschakelen. Ik was van plan om het originele systeem te vervangen maar kijk dan wel steeds tegen de storingsmelding aan. Er moet toch een mogelijkheid zijn om dit uit te schakelen?
Plaats reactie