Dieseltank vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Dieseltank vervangen



Bericht door bertt »

Ik heb verleden jaar gehad dat de dop op onverklaarbare wijze niet goed op de dieseltank zat. Die dop zit onder het hoogste niveau als de tank vol zit. Dat was in september, toen laten repareren door Truckland. Nu bij de APK een afkeur omdat er lichte diesellekkage geconstateerd werd, wel weinig, want er ligt niets op straat.
Ik heb de tank bekeken en inderdaad ligt er wat diesel op de dop. Ik ga dinsdag terug naar Truckland om te kijken of ze het alsnog goed krijgen, het schroefdraad is namelijk beschadigd. Zeker van nieuwsaf, want er nooit iemand aan geweest.

Als ze het niet goed krijgen, ga ik regelen dat er een andere tank onder komt. (een gebruikte). Nu zie tanks met bijna allemaal 9080 op het einde van het nr. Zijn alle kunststoftanks van Ducato van in dit geval type 250 2014 hetzelfde?

Weet iemand dat zeker? Niet dat ik een verkeerde laat opsturen.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dieseltank



Bericht door gjvonk »

Voor zover ik weet bestaan er 2 varianten: een 90 liter en een 120/125 liter. Die passen als het goed is beide op de standaard plek. Camperpassie verkoopt een 125 liter tank nieuw. Ik weet niet waar en of ze gebruikt te koop zijn...

Maar: bij de standaard tank zit de vulopening hoe dan ook niet onder de bovenkant van de tank. Of bedoel je een inspectie deksel o.i.d.?

Als de vulhals van jouw tank door de camperbouwer is veranderd, wordt het wel wat ingewikkelder ben ik bang... dat geldt ook als de cabinevloer van de technische neus door de camperbouwer is aangepast. Of heb jij in jouw Carthago in de stuurcabine onder de eventuele luxe bekleding de standaard Sevel/Fiat cabinevloer liggen met voor de bestuurdersstoel het Luik naar de voertuigaccu en tussen de stoelconsoles in het luik naar o.a. brandstoftank?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Dieseltank vervangen



Bericht door bertt »

Het is het inspectie gat, waar alle attributen in hangen, dus midden van de tank, toegankelijk vanuit tussen de voorstoelen.
Luikje, dekseltje en dan zie de tank met het grote schroefdeksel.
Bij een volle tank staat dat deksel lager als het hoge niveau

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dieseltank vervangen



Bericht door AadenAnke »

Dan zit daar toch iets van een pakking zal die waarschijnlijk iets lekken kan je het droog schoon wrijven om iets zien?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Dieseltank vervangen



Bericht door bertt »

Nee, ik heb er al eerder wat over geschreven, het schroefdraad van de tank is niet jofel. Moet bij nieuw gebeurd zijn. Dop er scheef opgedraaid en is er een gegeven moment afgeknald. Vele liters over de vloer van tankstation bij tanken in Luxemburg.

Dinsdag gaan ze nogmaals proberen de dop er goed op te draaien, je kan er alleen kl.. bij in dat luikje. Special sleutel nodig.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dieseltank vervangen



Bericht door AadenAnke »

Het is de schroefdraad van dat luikje? Oké ik dacht van de vuldop. Ja daar heb je kinderhandjes en armpjes voor nodig om er bij te komen maar wel met de kracht van een grote vent. Eventueel met vloeibare pakking? Ik ben geen liefhebber van dat spul maar de keus tussen een nieuwe kopen of dicht plakken dan probeerde ik het laatste

Succes Gr. Aad
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Dieseltank vervangen



Bericht door Hoofdnoorman »

Duik nu maar even in de linnenkast van je vrouw en arresteer een stuk handzeep.
Ga deze maar alvast verkruimelen en maak er met water een lekkere soepele massa van. Laat ze in de garage hiermee het schroefdraad helemaal vet insmeren voordat de dop er opnieuw op gaat. Laten drogen en het is lekvrij.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dieseltank vervangen



Bericht door Kroppie »

ik gebruik voor het monteren van rubber of kunststofdelen o.a. gewoon bandenvet, dicht natuurlijk niet af, maar vergemakkelijkt montage enorm.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Dieseltank vervangen



Bericht door Bob Diesel »

Hoofdnoorman schreef:
za 01 mei 2021, 18:17
Duik nu maar even in de linnenkast van je vrouw en arresteer een stuk handzeep.
Ga deze maar alvast verkruimelen en maak er met water een lekkere soepele massa van. Laat ze in de garage hiermee het schroefdraad helemaal vet insmeren voordat de dop er opnieuw op gaat. Laten drogen en het is lekvrij.
Rudy :thumbup: :thumbup: dit is minstens 30 jaar geleden dat ik deze truck voor het laatst hoorde

Heb ooit deze zeeptruck van een oud collega geleerd,
toen een steen een cm groot gat in de dieseltank van de Truck sloeg
Een stuk zeep als was het een kurk er als het ware in geschroefd
En id de tank was en bleef dicht tot dat ik 900 km verder op de zaak was
Waar de tank gerepareerd werd
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Dieseltank vervangen



Bericht door bertt »

Hij is dus net niet helemaal dicht, mijn zoon is loeisterk, maar in dat kleine kl.. Luikje kan je moeilijk kracht zetten en dan moet ie dat grove schroefdraad pakken, wat normaal gesproken geen probleem is. Denk maar aan een zuurkool vaatje.
Er zit een afdichting tussen.
Ze gebruiken een speciale sleutel, ik hoop dat ie wat strakker kan.
Dan tank schoon vegen. Dan terug voor de APK, dan in de gaten houden, ik kan zelf af en toe in het luikje kijken, of er geen lekkage meer is.
Zo ja, gaat er een andere tank onder, ik ben het zat aan het worden.
De eerste keer lag ie er gewoon half af, tanken in Luxemburg, extra vol, en het liep gewoon mijn schoenen in. :thumbdown:
Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dieseltank vervangen



Bericht door gjvonk »

In reactie op het antwoord van Hoofdnoorman: mmmm, ik heb ooit eens iets soortgelijks gehoord over een uitgekauwd gewoon stuk kauwgum in combinatie met een lekke benzinetank...

Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut een leek en ik wil met de volgende vraag Rudy absoluut niet voor het hoofd stoten; maar gaat de zeep in combinatie met de moderne dieselbrandstoffen met al hun additieven niet voor problemen zorgen?

Een truck van 30 jaar geleden heeft een dieselmotor met een brandstof inspuitsysteem wat zich nou niet bepaald meer laat vergelijken met de Euro 5 (of zelfs al 6?) Multijet in de Carthago van Bert, of zie ik dit te zwartgallig?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Dieseltank vervangen



Bericht door isoplus »

Die moer goed plaatsen en aandraaien is een kunstje op zich en zonder de juiste sleutel gaat het vaak niet goed.
Die moer drukt een kunsstofpakkingring aan, die pakking moet dus onbeschadigd en origineel zijn.
Dan zijn er geen kunstgrepen nodig, dus gewoon goed monteren daar heeft Bert gelijk in, terug naar de garage die dit eerder repareerde.
Gebruikersavatar
Rijhuis
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 22:37
Locatie: Peer (België)

Re: Dieseltank vervangen



Bericht door Rijhuis »

Misschien overbodige opmerking : op het deksel staat een merkteken dat precies tegenover een tweede merkteken op de rand moet staan. Niet goed zichtbaar maar wél belangrijk. Dan pas de ring aandraaien anders sluit de boel niet goed.
De helft van de mensen is slimmer dan gemiddeld, de andere helft is dommer.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Dieseltank vervangen



Bericht door bertt »

Uit mijn herinnering was dat merkteken er voor dat het spul wat in de tank hangt tov de rijrichting in de juiste positie zit.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Plaats reactie