Truma kachel/boiler met vage klachten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Truma kachel/boiler met vage klachten



Bericht door Arie55 »

Naar aanleiding van een opmerking in een ander draadje om dit onderwerp apart op te starten, begin ik hier de probleemstelling opnieuw.

[huiswerk/zoeken wat het zou kunnen zijn]

Ook kachel (C343 C) problemen (nog niet opgelost). Als ik de tekst op https://www.zwiebelfam.nl/verwarming-werkt-niet/ lees, kom ik al een stuk verder.
Hier twee adresjes die Truma kachel/boilers kunnen repareren en reviseren. Meer als uiterste redmiddel. Beiden in Duitsland, waar je nu ook nog niet in mag. Heb hier op het forum voor een revisie een bedrag van 980 euro voorbij zien komen (2020).

Reisemobile R. Eicker
Krefelder Str. 484
41066 Mönchengladbach

Caravanservice
Jürgen Herrmann
Ringstrasse 2
35641 Schöffengrund - Laufdorf

[paar dagen later]
Verhaal van zwiebelfam.nl blijft me achtervolgen. Een ingeving vertelt me dat de kachel opstart in het verleden, flink wat ploffen te horen waren. En soms best hevig.
Aan het printplaat verhaal heb ik ook aan gedacht en me afgevraagd wat het zou kunnen zijn? Enige wat ik kon bedenken is dat de elco's verdrogen. Dus daarom goed gekeken of ze geen bolle koppies hadden. Niet. En aangezien ik geen goede LCR meter heb waarmee in circuit de onderdelen gemeten kan worden, ben ik nog steeds zo ver als waar ik was.
Ik kwam op deze vraagstelling omdat het sowieso al raar is, dat mijn kachel/boiler 's ochtends WEL opstart en daarna niet meer. En de volgende dag weer wel. Enz...

Een ander dingetje was dat voordat ik op pad ging, even wat LPG getankt had en daarna behoorlijk koud is geweest. Zou het mengsel van de LPG debit zijn geweest? Dat zou ik kunnen achterhalen door de LPG tank volledig af te tanken en/of een andere (nieuwe) gasreduceer in te zetten. Want voorgaande jaren plofte de opstart soms behoorlijk. En gezien de tekst op zwiebelfam.nl kan de gasreduceer het euvel zijn.

Filter element vervangen. Oude element zag er wat oranje achtig uit. De nieuwe, creme kleur. De later gekochte exemplaren hadden die kleur ook. Dan toch wat olie? afgevangen?

[paar dagen later]
Heb nu de print uitgenomen. Weer grondig geïnspecteerd en de elco waarden opgenomen. Want ik vond het uitwisselen van de print, waarna de kachel het weer deed bij een mede forum lid, wel erg apart. Zijn er dan bijzondere onderdelen gebruikt? In het geheel niet! Een aantal LM324N, 1x LM339N en een 555 timer. Een aantal elco's van 10u/63V, 47u/25V (105C), 220u/25V, 470u/25V, en 5x 2200u/25V. Zelfs de transistor die ik zag was een BC547. Allemaal dubbeltjes kostende onderdelen.

ik besluit een nieuwe reduceer te bestellen

[paar dagen later]
Het demonteren van de oude reduceer gaat moeizaam. Nadat ik de uitlaatkant van de reduceer los heb en de boel naar die kant naar beneden hangt, staat er een verrassing me te wachten: Er drupt flink wat olie achtige substantie uit! Hoe kan dat nou? Na het filter!?
Omdat het filter omgezet moet worden, verwachtte ik na het filter ook wat vettige wanden. Ze zagen er wat glimmend uit, maar vochtig waren ze niet. Ik snap er niks van...

Waarom dan juist zoveel olie na de tweede reduceer trap?
Waarop kwam er geen olie uit de slang die de camper inging en die nu naar beneden hangt?
Zou het de afblaas opening zijn geweest die niet goed zat (reduceer hangt op zijn kop aan de bodem van de camper, dan hoort het rode piefje, waar een gat in zit, naar beneden te wijzen)
Zal ik aan de uitlaatkant een filter element monteren?

Wordt vervolgd
{type kachel/boiler toegevoegd}
Laatst gewijzigd door Arie55 op vr 30 apr 2021, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Truma kachel/boiler vage klachten



Bericht door javanes »

Het ploffen van een Truma Combi kan er ook mee te maken hebben dat er te weinig tegendruk in de afvoerpijp van de verbrandingsgas is. Dat kan door een klein scheurtje zijn in de binnenste aluminium pijp of bij een klem bij de combi of bij de wandafvoer.
Of door verkeerde montage van de gecombineerde slang voor de toevoer van lucht en de afvoer van verbrandingsgassen.
Die moet met een paar S-bochten gemonteerd zijn.

Behalve die dure jongens in Duitsland voor reparatie van (oudere) Truma Combi's kun je ook eens informeren bij https://www.mobilehomerepairs.nl/ in Bleiswijk.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Truma kachel/boiler vage klachten



Bericht door Arie55 »

Vanavond de boel opgestart en later even gaan kijken. Kachel stond weer in storing. Op bediening uitgezet, even gewacht en weer aangezet. Kachel start weer op (wat eerst niet het geval was). Ik rommel nog wat met de thermostaat, iets hoger - iets lager. Kachel reageert.

[4+ uur later]
Weer gaan kijken, kachel werkt nog. Vertrouw het niet. Zet de thermostaat hoger en de kachel floept aan. Geen harde plof geluiden meer. Thermostaat staat op 17 a 18 graden en zal vannacht wel een aantal keren aanslaan. Morgen weer kijken.

Begin toch het vermoeden te krijgen dat de reduceer het euvel was.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Truma kachel/boiler vage klachten



Bericht door Arie55 »

Vandaag gecontroleerd. Heel de nacht heeft de kachel (vermoedelijk) gedraaid. Er is geen fout melding. Was even in de camper bezig en hoorde de kachel opstarten. Geen foutmelding. Alleen een geel ledje ten teken dat de brander brandt. Dus het is wat zwiebelfam omschreef, de reduceer. En vermoedelijk in mijn geval veroorzaakt door het 'kraak' residu.

Blijf het toch nog vreemd vinden dat aan de hoge druk zijde, weinig tot geen residu te zien was en na de reduceer en berg nattigheid naar buiten kwam

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Truma kachel/boiler vage klachten



Bericht door Marco Polo »

Wat voor filter heb je er tussen zitten Arie?
Zo’n Pools filter (messing behuizing) of een Truma filter?
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Truma kachel/boiler vage klachten



Bericht door Arie55 »

zo'n soort gelijk als dit filter zit tussen de hoofdkraan op de tank en reduceer

Arie
Bijlagen
certools_f-701.jpg
certools_f-701.jpg (70.25 KiB) 413 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Truma kachel/boiler vage klachten



Bericht door Marco Polo »

Google maar eens op merk en type.
Als het goed is vind je dan een productomschrijving dat hij gemaakt is voor plaatsing in de afgaande leiding van een heftruckgastank
(Of iets dergelijks).
Het filter is dus gemaakt om vaste deeltjes uit een vloeistof te halen.
En de kans is groot dat hij maar weinig of geen vloeistof tegen houd.

Dit soort filtertjes zijn hooguit aardig om te gebruiken aan de lage druk zijde van het reduceer (alhoewel de druk geen probleem is) om vaste deeltjes af te vangen.

Voor de hoge druk moet je, of goede slangen gebruiken zoals hier wel eens gesuggereerd wordt, of specifieke HD filters gebruiken.
Ik ken die dingen zelf alleen van Truma.
Deze zijn ook te controleren na enig verbruik.
Als er vloeistof in het cupje staat dan kan is het de bedoeling dat je het filtertje of de pad (die in de nieuwe varianten zit) vernieuwd.

Sommige mensen wassen die dingen blijkbaar en hergebruiken ze dan.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Truma kachel/boiler vage klachten



Bericht door Arie55 »

Foto links is waar het filter zat
Foto rechts is nog te zien dat het wat nattig is

Volgens de bijsluiter behoorde het gat richting de gele pijl te zitten. Heb zelf nog wat aan de oude gefrut om te kijken of het draaibaar was. De nieuwe heeft nu dat gaatje richting de pijl.

Arie
Bijlagen
Dsc02075.jpg
Dsc02075.jpg (80.1 KiB) 406 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Truma kachel/boiler vage klachten



Bericht door Arie55 »

Marco Polo schreef:
za 01 mei 2021, 14:14
....
Sommige mensen wassen die dingen blijkbaar en hergebruiken ze dan.
Was jij het niet die voorstelde om de oude reduceer schoon te maken? Ik ga eens zoeken naar die HD filters.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Truma kachel/boiler vage klachten



Bericht door Marco Polo »

Reduceer is waarschijnlijk kaduuk.
Door dat spul.
Dus dat zal ik niet voorgesteld hebben ;-)

Denk er wel om dat je eventuele HD filters tussen de slang en het reduceer plaatst.
Vooral ook omdat je daarmee ook eventueel rotzooi die loskomt/ oplost uit de slang opvangt.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Truma kachel/boiler met vage klachten



Bericht door Arie55 »

Tussen de tank afsluiter en het filter zit nog geen halve meter zwarte kunststof leiding. Bij demontage was die droog en schoon. Zoiets verwacht je ook en dus lette er ik verder niet op. Dan komt dat genoemde filter en damptank drukregelaar. Ik vind deze opstelling logisch. Wat ik niet logisch vind en onverklaarbaar, is dat er zoveel nattigheid uit de drukregelaar kwam. Die heb ik nu vervangen.

Heb ook nog op jouw aanraden naar HD filters gezocht. Behalve hele grote industriële exemplaren alleen die ik nu ook heb en de hele deftige van truma voorbij zien komen. Die kleinere exemplaren hebben allemaal zo'n papieren (?) filterelement als filter. Misschien is de kloe wel dat eens in de zoveel tijd de regelaar vervangen wordt, na indicatoren van het ploffen bij het ontsteken van de kachel.

Foto is al een hele oude, zo zit de nieuwe er nu ook onder. Heb nu wel dat rode piefje aan de tweede reduceertrap, het gat naar onderen gezet.

Arie
Bijlagen
Dsc00306.jpg
Dsc00306.jpg (102.05 KiB) 327 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Truma kachel/boiler met vage klachten



Bericht door Marco Polo »

Je reduceert.
Is een restrictie.
Misschien dat je daardoor ook wat vloeistoffen verzameld rond die reduceren.
Filter wat je gebruikt doet blijkbaar niets daarin.
Als ik op een jaar zo’n 130 a 150 liter LPG verbruik is er toch echt wel wat olieachtige substantie te vinden in het Truma HD filtertje.
(Gebruik nog wel de standaard oranje slangen).

Hoe oud was dat reduceer wat je vervangen hebt?
Staat ook beperkte tijd voor dacht ik, net zoals voor slangen.

En welke reductiestappen maken die 2 reduceren eigenlijk?
Zo’n trumaproduct doet dat in 1 keer van max 16bar naar 30mbar.
Vraag me dan af waarom er bij jou 2 gemonteerd zitten?
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Truma kachel/boiler met vage klachten



Bericht door Arie55 »

De oude regelaar was 6 jaar oud. Begon op 25 okt 2014 alhier erover te schrijven (viewtopic.php?f=7&t=8447577). En zwiebelfam.nl schreef al dat het voorkomt dat die dingen eerder stuk gaan. Terug kijkend denk ik dat de oorzaak meerdere 'vaders' heeft: inferieur exemplaar, olie achtige substantie en onkunde mijnerzijds

Dat het filter weinig doet, ben ik met je eens. Maar elke keer dat ik het element verving, voelde die wel vettig aan. En misschien dat ik, toen pas de installatie geplaatst was, niet zo nauw keek i.v.m. het wisselen van de filter elementen. Misschien heeft die man van Camptoo toch gelijk om elk jaar het filter element te vervangen. De meningsverschillen die hier rondwaren over het wel/niet nut hebben van een filter, hebben achteraf gezien niet echt geholpen.
Oplossing voor dit probleem is er denk ik niet. De olie achtige substantie zal de volgende keer ook in de reduceer blijven. Enige voordeel wat een filter element NA de reduceer geeft, is dat de olie niet veel verder komt. Moet er niet aan denken dat ik alle sproeiers en leidingen zou moeten gaan reinigen.

De reduceer stappen staan er niet op. Heb gelezen dat de tank na 10 getest dien te worden en dan ook de reduceer vervangen moest worden. En dan zal ik wel makkelijk hebben gedacht, ohw dat is nog een eind weg. Volgens zwiebelfam.nl zijn de truma dingen nogal storingsgevoelig. En ja, het is apart dat truma het in 1 stap de druk reduceert. Maar het staat me vaag bij dat tijdens de studie, grote drukvallen/reducties, dat dit niet erg efficiënt gaat. Misschien heeft het daarmee te maken? Weet het niet meer...

Heb net gekeken of er een foutmelding was gegenereerd. Niet. Vannacht heeft die voor de tweede nacht gewoon zijn werk gedaan.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Truma kachel/boiler met vage klachten



Bericht door Marco Polo »

Ik zie nu dat Certools - de leverancier van het door jou gebruikte filter - zijn productomschrijving op hun site ook aangepast heeft naar camper en caravan gebruik.

http://www.certools.pl/wozki-widlowe-kampery.html

Ze hebben nu 2 varianten: de F-701-B en de F-701-W1

De laatste is dan voor heftrucks.
Zit in beide hetzelfde filter element

http://cdn.certools.pl/instrukcje/manual-F-701-B.pdf

“Filter unit F-701-B is the liquid phase filter unit with an exchangeable cartridge suitable for the 11-kg propane- butane cylinders used in caravans, campers, cookers and low-speed vehicles”.

Vloeistoffase filter unit.
Alleen vloeistof fase heb je niet op een dampgastank
Als het goed is………. ;-)

Lijkt me meeliften op het oneigenlijk gebruik wat er toch al plaats vind met hun product!?

Deze site is er misschien wat reëler in:
https://www.lpgwebshop.com/nl/lpg-filte ... iting.html
Plaats reactie