Truma kachel/boiler met vage klachten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Truma kachel/boiler met vage klachten



Bericht door Arie55 »

Heb op de oude foto van het filter goed ingezoomd en op de sticker staat: F-701, zonder de W of B aanduiding. Weet je, misschien laat ik het wel zo. Weet nu dat harde ploffen een voorbode is van aanstaande vervanging reduceer. En misschien krijg ik nog wel een ingeving.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Truma kachel/boiler met vage klachten



Bericht door Marco Polo »

Weet niet of het reduceer heel prijzig is maar met een reserve reduceer in de gereedschapskist kist moet het toch helemaal goed komen Arie !? ;-)
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Truma kachel/boiler met vage klachten



Bericht door Arie55 »

De prijs ervan viel het wel mee, 42 euro. Een reserve exemplaar heb ik wel even door mijn hoofd laten gaan.
Dat het zo lang geduurd heeft voordat ik er 1 besteld heb, was de horror om maar onderdelen te bestellen en er later achter te komen dat het dat niet was. Had ik niet zoveel zin in. Zelfs nu was het een gok. Met alle informatie die ik voorbij heb zien komen, bleef de info van zwiebelfam.nl het langst 'hangen'. Info wat me geen voldoening gaf was het reviseren van de unit. Ok, dat kan, maar de keerzijde van dit verhaal is dat de kachel zo'n robuust apparaat is en zo weinig tot geen onderhoud nodig heeft. Zo word er beweerd. Weinig tot geen onderhoud, ook al zoiets van, wat moet ik daar nou mee?

Een ander verhaal is, de print was vervangen en de kachel deed het weer. Zou kunnen. Maar wat kan er dan op die print stuk gaan? Juist, na jaren verdrogen elco's. Dan maken ze na verloop van tijd kortsluiting. Zou kunnen. De actieve onderdelen gaan spontaan stuk. Dat kan, maar wat zit er dan op en zou ik zelf die onderdelen kunnen vervangen. Nu weet ik: ja. Alle onderdelen elco's en actieve onderdelen met ic-voetjes, prijs: 25 euro ofzo aan onderdelen. Onderdelen die bijna overal 'op de plank liggen'. Maar er was niks aan te zien EN ik had het juiste meetgereedschap niet. Kon, achteraf gezien, wel de elco's op de print meten met een multimeter, of ze kortsluiting zouden maken. Dat was ook niet nodig omdat de kachel het 's ochtends deed. Daarna niet meer, maar toch...

Terug kijkend blijkt hier het uitsluiten wat het niet is en de juiste vragen stellen
Zo kreeg ik min of meer een bevestiging toen ik het vele olie residu uit de reduceer zag komen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie