Omnistep veert door

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Omnistep veert door



Bericht door Eric »

Beste mensen,

Aan onze camper zit een elektrische omnistep met 1 trede. Deze klapt zeg maar uit dus niet een cassette met een uitschuif trede.

Nu valt het mij op dat tijdens het in of uitstappen van de camper de trede zeg maar iets door veert naar beneden. Is dit onder het motto van als het veert dan breekt het niet of is hier iets ander aan de hand misschien? Ik heb hem al eens bekeken maar kan zo op het oog niets abnormaals vinden

Bij onze vorige campers was dit volgens mij niet, maar het kan ook zomaar zijn dat het me niet op viel.

Alvast dankjewel voor jullie reacties en/of oplossingen.

groetjes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Omnistep veert door



Bericht door NoStress »

Ik had niet goed gelezen, gaat om de klap versie en niet de schuif versie.
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 17:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Omnistep veert door



Bericht door hymer66 »

Wij hebben bij onze Hymer ook een Omnistep. Wanneer deze uit is buigt hij ook iets door en kraakt zelfs iets. Volgens mij niet iets om druk over te maken. Heb in het begin ook onder de trap gelegen om te kijken of er iets mis was. Maar zit stevig vast en volgens dealer hoort het zo. Buigt altijd ietsje door en is niet stram.
Groet Hymer66.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Omnistep veert door



Bericht door Camperic »

NoStress schreef:
do 29 apr 2021, 22:09
Nu is de slide out niet de omnistep, maar wat is het verschil :|
Dan wel met het juiste vergelijken :wink:

Afbeelding
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Omnistep veert door



Bericht door hymer66 »

Klopt deze hebben wij ook onder onze Hymer.
Groet Hymer66.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Omnistep veert door



Bericht door hathi »

Ik heb er ooit een kort stripje aan gemaakt,welke tegen het chassis rust,nu kan de trap niet meer bewegen, maar ik weet niet,of dat bij jouw ook kan?
Hans
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Omnistep veert door



Bericht door Going »

Ik heb dezelfde.
Links staal gescheurd rond bout. Laten lassen en een extra 4 mm strip de flens opgesloten.
Dat het veert kan ook betekenen dat de voorste bout door de vloer wordt getrokken.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Omnistep veert door



Bericht door Pienmajer »

En als hij erg kraakt als je er op gaat staan, moet je de zijkanten van de treeplank via de onderkant met WD 40 inspuiten.
Dat werkt althans bij mij goed.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Omnistep veert door



Bericht door Eric »

Ik zal er morgen nog eens naar kijken. Naar de ophanging (bouten voorzijde) eventueel bevestiging van een stop strip etc.

dankjewel alvast weer, Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Omnistep veert door



Bericht door Eric »

Vandaag weer eens onder bij de omnistep gekeken.

Alle ophangbouten door de instapbak zitten goed vast. Omnistep zit onder ook strak tegen de bak aan. De onderkant van de instapbak veert wel een klein beetje mee als je op de omnistep gaat staan maar dat mag volgens mij geen naam hebben.

Echter de grootste bewegingen zitten in de diverse scharnierpunten om hem in en uit te klappen. Zal denk in wel slijtage zijn door de jaren heen. De camper is van 2003 dus zo oud zal de omnistep ook wel zijn. Zouden er misschien revisie sets voor te krijgen zijn? De scharnierpunten zitten nu wel geklonken.

Zolang het geen kwaad kan doen we het er dan maar mee. En daarna maar eens vervangen.

Groetjes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Omnistep veert door



Bericht door Going »

Ergens heeft Hoofdnoorman geschreven over revisie van zijn step. Hij had nieuwe lagers gedraaid.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Omnistep veert door



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb hier inderdaad over geschreven en al een aantal trapjes compleet gereviseerd.
Dit trapje heeft, dacht ik, stalen strips en de trede is aluminium. Mijn tekeningen gaan dus niet op en het zal dus even zelf uitgedacht moeten worden.
De klikverbindingen dus los halen en vervangen door bouten. Mogelijk zijn ook de gaten van de busjes uitgelubberd. Die moeten dan even opgeboord worden zodat alles weer mooi rond is. Daarna zullen er dan aangepaste nylon busjes moeten komen. Deze kun je bestellen bij https://www.verpas.nl/
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Omnistep veert door



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb hier inderdaad over geschreven en al een aantal trapjes compleet gereviseerd.

viewtopic.php?f=3&t=8469311

Dit trapje heeft, dacht ik, stalen strips en de trede is aluminium. Mijn tekeningen gaan dus niet op en het zal dus even zelf uitgedacht moeten worden.
De klikverbindingen dus los halen en vervangen door bouten. Mogelijk zijn ook de gaten van de busjes uitgelubberd. Die moeten dan even opgeboord worden zodat alles weer mooi rond is. Daarna zullen er dan aangepaste nylon busjes moeten komen. Deze kun je bestellen bij https://www.verpas.nl/
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Omnistep veert door



Bericht door Eric »

Vandaag maar weer eens gaan kijken ivm het aantal te bestellen busjes zoals Rudy opperde. ik had al een revisie setje gevonden dacht ik maar daar zaten maar 4 bouten met bussen en moeren in en volgens mij zijn er meer scharnier punten.

Het betreft inderdaad een aluminium trede met stallen strips. Ook vond ik er nog de originele sticker op. Het blijkt een Q-step 12V/48/115 burstner uitvoering te zijn.

Wat ik echter nu ook zag tijdens het bewegen van de trede, in de uit positie, dat het asje van de motor ook behoorlijk heen en weer bewoog wat volgens mij niet zo hoort.
De as die daar weer mee verbonden is heeft ook speling op de draaipunten De trede sluit mooi en gaat ook geheel open zonder extra bijgeluiden.

Wat ik echter wel vreemd vind is dat als ik hem in de uit positie heb gezet en ik ga er op staan hij duidelijk een stukje naar beneden gaat. Zou er misschien een tandje van een tandwiel af kunnen zijn of zou je dit gelijk moeten kunnen horen/merken?


Mvg Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Plaats reactie