Batterij LTO 66160

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door rhomodel »

Dan kom je uit met de omvormer die je wilt gebruiken.
Maar ik denk dat dat nog steeds allemaal bochten wringen is om een rond stokje in een vierkant gat te stoppen...
Ik zou mijn verlies nemen en gewoon 1 cel overal af halen dat je op 14 volt komt, eventueel een nieuwe BMS, maar misschien kan je je BMS ook wel op 5 cellen gebruiken.
Of gewoon alles verkopen en opnieuw beginnen..
Als je aangeeft dat je verbruik maar zo weinig is dan kan je makkelijk een BMS nemen voor 5 cellen die max 30 A aankan. Je zou dan wel je 1500 Wat omvormer direct op de accu moeten zetten en je BMS omzeilen.. Of dat verstandig is weet ik niet. Hoe heb je dat nu geschakelt? Heb je een BMS die 125 A aankan?
En neem een BMS die je kan programmeren en uitlezen: dat is zoveel makkelijker.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door jansloos »

.
Zit ik nou een verhaal te lezen van een klokkenluider, die niet weet waar de klepel hangt?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
de2leo
Berichten: 29
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 17:32
Locatie: Herentals

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door de2leo »

rhomodel schreef:
vr 30 apr 2021, 8:24
Dan kom je uit met de omvormer die je wilt gebruiken.
Maar ik denk dat dat nog steeds allemaal bochten wringen is om een rond stokje in een vierkant gat te stoppen...
Ik zou mijn verlies nemen en gewoon 1 cel overal af halen dat je op 14 volt komt, eventueel een nieuwe BMS, maar misschien kan je je BMS ook wel op 5 cellen gebruiken.
Of gewoon alles verkopen en opnieuw beginnen..
Als je aangeeft dat je verbruik maar zo weinig is dan kan je makkelijk een BMS nemen voor 5 cellen die max 30 A aankan. Je zou dan wel je 1500 Wat omvormer direct op de accu moeten zetten en je BMS omzeilen.. Of dat verstandig is weet ik niet. Hoe heb je dat nu geschakelt? Heb je een BMS die 125 A aankan?
En neem een BMS die je kan programmeren en uitlezen: dat is zoveel makkelijker.
Bms kan niet gebruikt worden op 5 cellen is me medegedeeld bij aankoop, deze is 150a.
Omvormer direct aan batterij zou ook niet gaan zou slecht zijn voor deze cellen.
De omvormer 1500w zou ik ook enkel kunnen op zetten voor senseo of fiets batterijen op te laden, op deze manier geeft hij ook geen fout.
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door rhomodel »

Dan krijg je twee verschillende circuits mocht je dingen willen houden zoals je ze nu hebt:
Van de BMS naar je omvormer voor 220V,
Van je BMS naar je omvormer voor 12 V die dan de rest van de huishoudelijke dingen voedt.
Kijk ook even naar de laadt kant: ik weet niet wat het voltage is die je solar charger geeft en ook wat er van je dynamo / laadbooster komt. Denk dat dat wel goed zit als je voltage zo hoog komt dat de voltage protect in aktie springt.
Kan je trouwens eens een foto posten van je cellen en BMS: als ik goed herrinner betalade je 500 Euro voor het complete pakket: een 6S 150A BMS kost vaak al rond de 150 Euro, dus je cellen waren dan 350 Euro. Ben benieuwd hoe dat eruit ziet en waar we over praten.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door Atoz »

Ik zou die accu laten zoals ze is en vervolgens jouw installatie deel per deel bekijken.

Het opladen: kan dit? Is jouw laadregelaar geschikt? Kan je laden tijdens het rijden?
Indien jouw antwoord 3 x ja is, dan overal afblijven.

Het huishoud gedeelte zonder omvormer: plaats een down converter. Let een beetje op voor het stroomverbruik tijdens stilstaan. Schakelaar ertussen en gewoon uitzetten.

De grote omvormer: Jij schrijft ''De omvormer 1500w zou ik ook enkel kunnen op zetten voor senseo of fiets batterijen op te laden, op deze manier geeft hij ook geen fout.'' dus als ik jou goed begrijp dan is dat punt ook in orde, eventueel een kabeldikte 12 V voedingskabel dunner nemen dan nu (25 ipv 35mm² bv) of een meter extra.

Vergeet alle 5S adviezen, kun je zo een bms überhaupt wel kopen.
LTO is lichter en heeft nog meer cycli, misschien zelfs wel de opvolger voor LiFePO4 :)

Edit: LTO is niet lichter, temperatuur laden en ontladen is veel lager.
Laatst gewijzigd door Atoz op vr 30 apr 2021, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door Atoz »

Lithium Titanate (Li4Ti5O12) technology is a future today. The most advanced, market ready batteries with lifetime over 20 000 cycles (DOD 80%) and rapid charge and discharge characteristics is the choice demand projects. Frequently used in extreme temperature conditions, possible thanks to Titanate nanotechnology, LTO cells handle low temperatures better than Li-ion, LeadAcid and other batteries on market.

Dus zo heel dom is jouw aankoop niet geweest.
Als ik laad en ontlaad curves bekijk dan moet je er voor proberen te zorgen om ze niet vol-vol te laden, 80-90% is voldoende.
Kan je het BMS dat je daar gebruikt zelf aanpassen? Dan zou je de vol-spanning kunnen verlagen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door rhomodel »

Niemand zegt hier dat de keuze dom is: 6 cellen is ongelukkig , 5 was beter geweest. Zou toch handig geweest zijn als je paketten van 5 cellen kon gebruiken icm met een 5 cells BMS?
En die 5S BMS is er echt wel hoor: https://nl.aliexpress.com/item/32927152 ... web201603_
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
de2leo
Berichten: 29
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 17:32
Locatie: Herentals

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door de2leo »

rhomodel schreef:
vr 30 apr 2021, 11:42
Dan krijg je twee verschillende circuits mocht je dingen willen houden zoals je ze nu hebt:
Van de BMS naar je omvormer voor 220V,
Van je BMS naar je omvormer voor 12 V die dan de rest van de huishoudelijke dingen voedt.
Kijk ook even naar de laadt kant: ik weet niet wat het voltage is die je solar charger geeft en ook wat er van je dynamo / laadbooster komt. Denk dat dat wel goed zit als je voltage zo hoog komt dat de voltage protect in aktie springt.
Kan je trouwens eens een foto posten van je cellen en BMS: als ik goed herrinner betalade je 500 Euro voor het complete pakket: een 6S 150A BMS kost vaak al rond de 150 Euro, dus je cellen waren dan 350 Euro. Ben benieuwd hoe dat eruit ziet en waar we over praten.
20210303_154126_opt.jpg
20210303_154126_opt.jpg (165.28 KiB) 143 keer bekeken
20210306_091532_opt.jpg
20210306_091532_opt.jpg (159.43 KiB) 143 keer bekeken
20210430_123314_opt (2).jpg
20210430_123314_opt (2).jpg (139.34 KiB) 143 keer bekeken
Van bms heb ik geen duidelijke foto maar is deze maar dan 150a ( zie link)koste 75 US$ met verzending 110 US$
Batterij 66160 40a besteld 18 stuks 26US$ per stuk maar geleverd 45a ( deze zijn na meting 40a ) verzenkosten 88US$ met Trade terms: DDP verzending (door to door, free of customs duties)

https://auk.en.alibaba.com/product/1600 ... 67bf7Wm6ci
Laatst gewijzigd door de2leo op vr 30 apr 2021, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door Atoz »

De spanning bij een 5S systeem lijkt interessant, maar bij elke serieuze belasting (zelfs een compressorkoelkast) is je stroomverlies over de bekabeling voldoende om onderspanning te krijgen.

5 x 2,4 V is 12V
12 V & 10 A geeft bij een kabellengte van 2 meter een spanningsverlies van 0,286 V blijft dus nog 11,71 V over.
(En nu als de cellen vol zijn is die 2,4V hoger)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
de2leo
Berichten: 29
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 17:32
Locatie: Herentals

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door de2leo »

Ben maar een leek die juist op pensioen is en had er veel over gelezen, en kwam uit op 6 cellen wetende dat volt iets te hoog was.
Bms valt ook uit op een lage spanning van 11.1volt,
Had eerst 2 gel batterijen staan van elk 100a.
Met deze opstelling 27kg doe ik een gewicht besparing van 45kg tegenover gel batterijen. en Kwh is hoger.
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door rhomodel »

Dank voor de foto's: ziet er mooi uit en idd niet heel erg duur! Snap wel waarom je het een interessante oplossing vond.
Jammer is dat door die 2.3 volt kom je precies niet lekker uit met je voltage zoals Atoz ook aangeeft: 5 cellen net te weining onder hoge belasting en met 6 cellen bij een volle lading net teveel. Je hebt gezien wat er geberud met hoog voltage, wat er zou gebeuren bij 11,7 volt onder last weet ik niet.

Wat wijsheid is in deze moet ieder voor zich weten denk dat je zelf de afweging moet maken, maar misschien zijn er nog anderen die hier ideeen over hebben. Wens je in ieder geval veel succes en hop dat je snel een oplossing hebt nu net camperseizoen weer is aangebroken!
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
de2leo
Berichten: 29
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 17:32
Locatie: Herentals

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door de2leo »

Atoz schreef:
vr 30 apr 2021, 12:21
Lithium Titanate (Li4Ti5O12) technology is a future today. The most advanced, market ready batteries with lifetime over 20 000 cycles (DOD 80%) and rapid charge and discharge characteristics is the choice demand projects. Frequently used in extreme temperature conditions, possible thanks to Titanate nanotechnology, LTO cells handle low temperatures better than Li-ion, LeadAcid and other batteries on market.

Dus zo heel dom is jouw aankoop niet geweest.
Als ik laad en ontlaad curves bekijk dan moet je er voor proberen te zorgen om ze niet vol-vol te laden, 80-90% is voldoende.
Kan je het BMS dat je daar gebruikt zelf aanpassen? Dan zou je de vol-spanning kunnen verlagen.
Neen BMS kan ik niet aanpassen.
fdcab2fa021d798d6e141678bebdf932_opt.jpg
fdcab2fa021d798d6e141678bebdf932_opt.jpg (38.57 KiB) 101 keer bekeken
Laatst gewijzigd door de2leo op vr 30 apr 2021, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door rhomodel »

Lijkt wel tafeltennis qua communicatie: ik zit ineens te bedenken dat je waarschijnlijk wel je BMS kan uitlezen en instellen: Zit er aan de zijkant geen connector waar je een stekker in kan doen? Als ik naar de link kijk die je hebt gegeven van je BMS kan dat wel.
Een losse Bluetooth zender kan je zo kopen: https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... olu7I&mp=1
Die aansluiten op je BMS en een appdownloaden op je telefoon. Van zodra de accu geladen worden, of met een redelijk amperage ontladen, springt dan de bluetooth aan en kan je via een menu de parameters instellen ( wachtwoord 123456).
Zie je mooi het verbruik, spanning per cel e.d. Je kan dan ook onder en bovengrens aangeven wanneer de BMS moet uitschakelen. ENfin daarvoor kan je in anderetopics even wat kennis opdoen.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
de2leo
Berichten: 29
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 17:32
Locatie: Herentals

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door de2leo »

rhomodel schreef:
vr 30 apr 2021, 14:53
Lijkt wel tafeltennis qua communicatie: ik zit ineens te bedenken dat je waarschijnlijk wel je BMS kan uitlezen en instellen: Zit er aan de zijkant geen connector waar je een stekker in kan doen? Als ik naar de link kijk die je hebt gegeven van je BMS kan dat wel.
Een losse Bluetooth zender kan je zo kopen: https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... olu7I&mp=1
Die aansluiten op je BMS en een appdownloaden op je telefoon. Van zodra de accu geladen worden, of met een redelijk amperage ontladen, springt dan de bluetooth aan en kan je via een menu de parameters instellen ( wachtwoord 123456).
Zie je mooi het verbruik, spanning per cel e.d. Je kan dan ook onder en bovengrens aangeven wanneer de BMS moet uitschakelen. ENfin daarvoor kan je in anderetopics even wat kennis opdoen.
Heb er foto bijgedaan van juiste BMS deze heeft geen aansluiting voor stekker.
Plaats reactie