Batterij LTO 66160

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
de2leo
Berichten: 29
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 17:32
Locatie: Herentals

Batterij LTO 66160



Bericht door de2leo »

Ik heb een probleem, heb batterij gemaakt 66160 18 stuks serie parallel 120a 12v. Dit is voor camper leefbatterij en omvormer 1500 watt, daar deze nu max 16,8 volt is geeft dit fouten op het systeem. Wat moet ik er best tussen plaatsen om om dit naar beneden te brengen ( 12 a 14 volt ) Met dank .
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door rhomodel »

klinkt alsof je bij elk pakketje een cel te veel hebt gebruikt: 4 cellen in serie en dan die paketjes paralel. zou du 16 cellen of 20 cellen totaal moeten zijn., niet 18.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door seth_space »

6 x 66160 = 6 x 2,4v =14,4v dat is de serie.
Die heb je waarschijnlijk 3 parallel gezet, klopt dat?

Zoiets als deze?
https://nl.aliexpress.com/i/1005002491798881.html
Als je die volledig gaat laden krijg je 6 x 2,8V= 16,8V

Je zult dus een step down moeten maken of kopen.
Zoiets https://nl.aliexpress.com/item/1005001790579671.html
(deze is veel te licht voor je doel)

Zoiets dus?
https://nl.aliexpress.com/item/32878464953.html
Brede ingangsspanning van 18 tot 35 V
Stabiele uitgangsspanning is 13.8 V die kan opladen 12 V batterij
WOrk voor apparaten van 0.5AMP om 120AMP automatisch
100% volledige nominale vermogen
100% volledige stabiele uitgangsstroom
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
de2leo
Berichten: 29
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 17:32
Locatie: Herentals

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door de2leo »

rhomodel schreef:
do 29 apr 2021, 19:09
klinkt alsof je bij elk pakketje een cel te veel hebt gebruikt: 4 cellen in serie en dan die paketjes paralel. zou du 16 cellen of 20 cellen totaal moeten zijn., niet 18.
Zijn cellen van 2.3 volt 40a, dus heb ik 3 x 6 cellen geplaatst zo kom ik aan 120a 13.8 volt. Als ik 3 x 5 doe kom ik niet aan 12volt.
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door rhomodel »

Heb je dat gemeten? 16,8 volt met 6 cellen is 2.8 volt per cel, niet 2.3 waar jij van uit gaat. De 2.3 die je aangeeft is bij 50% ontlading en belasting. Net zoals dat gewone oplaadbare penlight batterijen 1.2 volt erop hebben gedruk, zijn ze geladen tussen de 1.4 en 1.6 volt.
Dus ik zou dan pakketjes maken van 5 cellen= 14 volt. Aan de hoge kant maar een volle 4 cels Lifepo geeft dat ook.
Ik zou niet een omvormer ertussen zetten onm je 6 cels pack naar een 5 cells spanningsnivo te krijgen, maar nu krijg ik vast het halve forum over me heen dat je een omvormer moet gebruiken en dat die stabiel 12V geeft... Dit is wat ik zou doen.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
de2leo
Berichten: 29
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 17:32
Locatie: Herentals

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door de2leo »

Dit zou een mogelijkheid zijn maar er zit al een bms op s6 dus voor 6 cellen.
Laatst gewijzigd door Aloys op vr 30 apr 2021, 7:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door DJSmiley »

Wat is de reden dat je voor LTO gaat? Zoals je gemerkt heb is dat kwa spanningen nogal een lastig iets.

Een omvormer zal in de overspanningsbeveiliging springen en een stabilisator met voldoende power voor een 1500W omvormer is een duur geintje

Je kan wel bv kiezen om ze niet meer dan 80% op te laden. Dan blijf je op iets minder dan 2.6V steken, en met een 6S zit je dan op 15.6V

Die stabilisator zal niet altijd nodig zijn, sommige apparaten hebben een vrij brede ingangsspanning (immers, een dynamo is ook niet exact 12.0V) en een loodacculader die gaat desulferen moet ook het aangesloten spul niet slopen. Maw: Er zit wel wat marge in.

Voor spanningsgevoeligere dingen zou ik een kleine stabilisator nemen. Denk bv aan de led verlichting. Die is vaak 12V. En niet 13.xV, laat staan 15+.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
de2leo
Berichten: 29
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 17:32
Locatie: Herentals

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door de2leo »

Alles werkte goed als ik batterij oplaad, deze oplader kan ik ook regelen.
Maar dit weekend waren we toe gekomen op camperplaats met volle batterij en gaan fietsen zonder gebruiker op te zetten enkel frigo op gas. Met volle zon op zonnepaneel , bij terug komst gassensor aan het pinken dus frigo uitgevallen , te veel stroom. Hoeveel ampere zou deze dan moeten zijn voor de leefruimte zonder omvormer als ik deze apart aansluit.

https://nl.aliexpress.com/item/40013091 ... jE2ZD&mp=1
Laatst gewijzigd door Aloys op vr 30 apr 2021, 7:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
de2leo
Berichten: 29
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 17:32
Locatie: Herentals

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door de2leo »

DJSmiley schreef:
do 29 apr 2021, 20:44
Wat is de reden dat je voor LTO gaat? Zoals je gemerkt heb is dat kwa spanningen nogal een lastig iets.
De reden van aankoop deze leken me zeer interessant en de prijs was zeer goed met bms 150a en 18 x 66150 samen 500€.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door DJSmiley »

Dat is dan 3x40 = 120Ah

Voor dat geld koop je, als je het zelf samenstelt, ook 4x 200-280Ah LFP cellen + BMS. Kwa spanningen een stuk makkelijker dan LTO.

Begrijp ik het goed dat je de koelkast op de accu had draaien ipv gas? Dat betekend dat het om een absorbtiekoelkast gaat. Zolang de zon schijnt prima, maar als die weg is dan gaan je Ahtjes heel snel uit de accu. Absorbtie is eigenlijk niet echt een optie om op elektra te willen doen.

Je kan een stevige diode gebruiken voor 0.5-0.7V spanningsval (is afhankelijk van de stroom). Wel voldoende koelen, maar mogelijk geeft dat net het verschil tussen overspanning of niet. Blijft wel zonde van de stroom die je 'weggooit'...
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
de2leo
Berichten: 29
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 17:32
Locatie: Herentals

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door de2leo »

Neen stond op gas, maar crash sensor sloot mijn gasflessen af.

Deze vond ik op aliExpress, zouden deze werken en welke neem ik dan het beste. Is 30 of 40a voldoende voor leefruimte zonder mijn omvormer van 1500w.

https://nl.aliexpress.com/item/40013091 ... jE2ZD&mp=1
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door rhomodel »

Wij kunnen toch op afstand niet zien hoe hoog je energie verbruik is? 40A bij 12 V is 480 Wat max, zou voor de zekerheid 80% capaciteit doen is dus ongeveer 400 Wat wat je aan stroomverbruik kan hebben.. Als jij nou je verbruikers bij elkaar opteld weet je of het genoeg is. Als het goed is kan je op je BMS aflezenwat je stroomverbruik als je alle gebruikers aanzet (wel de zonnepanelen afdekken, om geen vals laag verbruik te hebben). Vergeet de verwarming niet.

Op een zijspoortje: hoe kan je crash sensor nou afgaan als je camper ergens staat? Dat gaat toch niet zomaar?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door Atoz »

Onderstaande is een noodoplossing...
Gebruik als ''noodrem'' een te dunne bekabeling voor je omvormer en hoop dat het je dan lukt.

Er zijn bij Ali voldoende down converters te koop, die ook wel wat stroom kunnen leveren (maar niet voldoende voor je omvormer)

Verder... Ach ja je hebt ze gekocht en dus ga je nu allerlei dingen uithalen die nu net de reden zijn om geen LTO cellen te gebruiken in een 12 volt omgeving.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
de2leo
Berichten: 29
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 17:32
Locatie: Herentals

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door de2leo »

rhomodel schreef:
do 29 apr 2021, 21:39
Wij kunnen toch op afstand niet zien hoe hoog je energie verbruik is? 40A bij 12 V is 480 Wat max, zou voor de zekerheid 80% capaciteit doen is dus ongeveer 400 Wat wat je aan stroomverbruik kan hebben.. Als jij nou je verbruikers bij elkaar opteld weet je of het genoeg is. Als het goed is kan je op je BMS aflezenwat je stroomverbruik als je alle gebruikers aanzet (wel de zonnepanelen afdekken, om geen vals laag verbruik te hebben). Vergeet de verwarming niet.

Op een zijspoortje: hoe kan je crash sensor nou afgaan als je camper ergens staat? Dat gaat toch niet zomaar?
BMS kan ik niet aflezen, maar heb allemaal let verlichting tv 28 watt verwarming truma verbruik max 85w dacht ik zal dus zeker niet aan 400w komen.
Crash sensor sluit gas af als er geen stroom is. Ik vermoed door te veel stroom deze uitvalt. Stond ook te pinken ( het lampje ).
Plaats reactie