Batterij LTO 66160

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door travelscout »

Helaas zie ik nergens een opgave van een maximale laadstroom per cel.
Wel van een inwendige weerstand (0,1 tot 0,3 milli ?Ohm), een laadspanning van 2,9VDC én een capaciteit van 40Ah per cel.

2,9V*5 stuks in serie heeft een laadspanning van 14,5VDC nodig.
Daarmee dus nauwelijks meer dan de laadspanning op de polen van een klassieke standaard dynamo t.w. 14,45VDC.
Per rij een capaciteit van 40Ah.
Zet je vervolgens er 4 rijen van parallel, dan krijg je zo dus een capaciteit van 160Ah.

Mijn advies is dat je er twee bij zou moeten kopen (4*5=20).
De consequentie voor je BMS is niet helemaal mijn ding.

De laadstroom is te bepalen met behulp van de inwendige weerstand.
Als het mega ohms zijn dan zou ik dit project zo snel mogelijk willen vergeten :-).
Als het echter inderdaad milli Ohms zijn (zoals het er staat), dan zul je beslist iets moeten doen om de laadstroom te reduceren.

Heb je zelf al eens een laadstroom gemeten?

Handig is als je weet wat je maximale stroomverbruik is.
Want je zult de nominaalspanning van je accuus (immers 5*2,3VDC=)11,5VDC aan je EBL moeten verhogen naar 13 á 14VDC. De grootte van die stroom bij de uitgang van die converter, bepaald vooral de kostprijs van deze converter. Overigens zal die converter zijn werk ook nog moeten doen als je accuus leeg zijn bij (5*1,5VDC=) 7,5VDC.

En je zult ook iets moeten doen om met je zonnepanelen deze accuus te te kunnen laden.
Allemaal niet bepaald iets om je “oude” EBL bij te betrekken :-).
Paul.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door Atoz »

Zoals steeds begin je weer over de laadstroom.....
Eigenlijk staat hier de topic starter zijn antwoord.
viewtopic.php?f=3&t=8475978#p2042483
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door jansloos »

Toch wel grappig, om daar eens mee te rekenen:

Een laadspanning van 2,9 volt en een weeratand van 0,1- of 0,3mA.

Ik gebruik de tool van DigiKey.

Bij deze waarden, zal je vooraf toch het energiebedrijf moeten bellen.

Tevens is te hopen dat niet de hele straat op deze accus overgaat.

2,9Volt laadspanning bij 0,1 mOhm geeft, een stroom van 29000A bij een vermogen (Watt) van 84100W.

Dat zal niet goed gaan.
Ik ga hier uit van de spanning volledig afwezig in de cel. Waarbij ik geen rekening houd met al aanwezige spanning, met de daarbij behorende (inwendige) weerstand.

Ga je uit van een al aanwezige restspanning, van bv 2,6Volt wordt de toegevoegde spanning maar 0,3V
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Batterij LTO 66160



Bericht door travelscout »

Intrigerende techniek inderdaad!
En vreemde specificaties, interne weerstand van een accu fluctueert in relatie tot de laadstatus.
Enfin, zonder tooltje kwam ik ook al op vrij extreme waarden voor de totale laadstroom:

Voor de eerste rij in serie tel je ze gewoon bij elkaar op:
5* 0,0001 = 0,0005 Ohm.
Voor de rijen in parallel iets ingewikkelder:
4* 1/0,0005 => 4*2000=>1/8000= 0,000125 Ohm.
De maximale totale laadstroom wordt dan bij een inwendige weerstand per cel van 0,0001Ohm: 14,5/0,000125=116000A!
Te hoog inderdaad om geloofwaardig te zijn....

Maar wel constateer ik dat de verschillen tussen deze cellen volledig ontladen én geladen,
niet erg handig zijn zonder extra techniek voor gebruik als alternatieve huishoudaccu.
Gezien de kosten zou ik dus gaan voor 5 rijen van 4 cellen met slechts één relatief kleine dc-dc converter tussen accu en verbruikers.
Paul.
Plaats reactie