Motor houdt in en valt soms stil

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 169
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 19:06
Locatie: 9170

Re: motor houdt in



Bericht door edison »

Heb nog een héél interessante gevonden, geef het jullie maar mee:

https://www.mijngrossier.nl/turbo-probl ... -oorzaken/
Fiat Pegaso 63 - 2.5TDi cat van 1998
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: motor houdt in



Bericht door Kroppie »

edison schreef:
vr 30 apr 2021, 13:16
DucatoDolf schreef:
vr 30 apr 2021, 10:53
edison schreef:
do 29 apr 2021, 19:23
Wat ook nog was:

1. Als hij het weer zitten heeft en ik duw het gas plank, dan rookt hij blauw. Olie dus.
2. Na de rit van 150 km, bleef de motor enkele seconden draaien na afzetten van het contact

Blauwe lucht heb ik enkel bij gas intrappen als het probleem optreedt. Dan moet hij idd ergens olie aanzuigen op dat moment.
Tijdens het nadraaien zal er geen olie verbrandt worden, want dan is er geen blauwe uitlaat.
als de lagers van een turbo versleten zijn lekt ie ook een hoop olie naar de inlaatkant

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: motor houdt in



Bericht door Peter LMC »

Een turbo is goed of kapot.
Maar niet de ene keer kapot en dan weer goed.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: motor houdt in



Bericht door Kroppie »

zit er een roetfilter in (onder) de auto?, die zitten ook wel eens dicht na een aantal km,s

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: motor houdt in



Bericht door Bas vd laar »

Normaal niet, maar een tiental jaar geleden kon je dat doen met iets subside erop. Resultaat was altijd een slechter lopende auto 😂
Gebruikersavatar
ghelsendoorn
Berichten: 3552
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 19:25
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: motor houdt in



Bericht door ghelsendoorn »

Bij mij kwam er lucht in waar de diezel voor verwarmt word bij het motorblok. Ik kwam erachter na een loop gemaakt te hebben diezel rechtstreek laten inspuiten om de filters heen. Toen liep hij weer super daarna stuk voor stuk alles uit sluiten.
oost west zon wind en regen in mijn burstner T620 kom je mij niet meer tegen
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 169
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 19:06
Locatie: 9170

Re: motor houdt in



Bericht door edison »

Dank voor jullie reacties.

Ik begin met het brandstoffilter. Heb de mijne gedemonteerd en uitgegoten, er kwam wel wat vuiligheid uit. Morgen heb ik een nieuwe, ik zal laten weten of het daarmee opgelost is.
Laatst gewijzigd door edison op do 06 mei 2021, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Pegaso 63 - 2.5TDi cat van 1998
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: motor houdt in



Bericht door AadenAnke »

En als het dan is opgelost weet je wat te doen hè alles wat ervoor zit reinigen anders sta je ooit een keer ergens ver weg in slecht weer en dan :bang: :bang: ik had het thuis kunnen doen :lol:

Succes Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: motor houdt in



Bericht door Bas vd laar »

Campers in de winter buiten buiten met een halflege tank is vragen om rotzooi in de tank.
Ik hoop dat je tank schoon is, anders zit het nieuwe filter straks ook weer vol.
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 169
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 19:06
Locatie: 9170

Re: motor houdt in



Bericht door edison »

Ja, die heeft heel de winter buiten gestaan, maar we zijn er wel regelmatig op uit getrokken
Fiat Pegaso 63 - 2.5TDi cat van 1998
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 169
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 19:06
Locatie: 9170

Re: motor houdt in



Bericht door edison »

Ondertussen heb ik de mazoutfilter vervangen, zonder verbetering.
Ik heb de motor laten draaien met de luchttoevoerslang na de intercooler los, geen verschil.

Weet er iemand of de motor een EGR klep heeft? En een ASV?

Wat ik niet snap: ik lees hier dat de 2.5TDi met cat de motorcode 8140.47R heeft. Mijne heeft een cat, maar de motorcode is zonder de R.

Uitlezen is er ook niet bij, er is geen stekker te vinden onder de passagierstoel.

Ik schets nogmaals het probleem: ik zet de camper in neutraal en duw plank. De RPM gaat niet boven de 3000 (schat ik) en ik zie blauwe rook. Raar is dat het probleem er soms ook niet is. Vandaar denk ik aan een luchtlek ergens.
Fiat Pegaso 63 - 2.5TDi cat van 1998
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: motor houdt in



Bericht door PaulBng »

Ehr...

"mazoutfilter".

Mazout is toch stookolie? Verkeerd filter of verkeerde naam?


Paul
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: motor houdt in



Bericht door Bas vd laar »

Ik schets nogmaals het probleem: ik zet de camper in neutraal en duw plank. De RPM gaat niet boven de 3000
Een 2.5 TDI kan als hij koud is geen toeren maken, er zit even een begrenzing op.
Als hij iets warmer is, na bijvoorbeeld 3 kilometer kan dat wel.

Vond dit op een Engels forum, ik weet niet of dit was element ook gebruikt wordt op jouw motor.

I've got a 2.8idtd on a 2000 Burstner. Found that no power was supplied to cold start unit on injection pump.
To help cold starting the timing is advanced. As the waxstat unit heats up it pushes the control lever back till it hits the stop, retarding the timing to its normal position. The wax is heated by 12volts as the engine warms up. Without any power the timing remains advanced even when the engine is hot.

Dus als dit element niet werkt blijft jouw timing op "koud" staan, de ene keer misschien niet en de andere keer wel, dat zou ook kunnen verklaren dat het niet altijd optreedt.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: motor houdt in



Bericht door seth_space »

edison schreef:
di 13 jul 2021, 18:32

Uitlezen is er ook niet bij, er is geen stekker te vinden onder de passagierstoel.
Heb je hier gekeken: https://www.outilsobdfacile.com/locatio ... t-ducato-2
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie