Dometic koelkast verstopt op gas?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Basvdheijden
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 21:26

Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door Basvdheijden »

Hi mede camperaars!

Ik heb een Dometic RM6401L absorbtie koelkast waar ik nu al tevergeefs honderden euro's aan heb uitgegeven in de hoop een lastig te vangen probleem op te lossen.

Heb al veel gelezen op dit forum maar het mogelijke antwoord op mijn probleem nog niet kunnen vinden.

Het probleem is dat, na een dag of drie, de koelkast ineens slecht gaat branden. De vlam wordt dan ook zichtbaar kleiner. Als ik vervolgens de boel uit elkaar schroef en doorblaas, werkt alles pico bello. De vriezer werkt goed en biertjes zijn steenkoud.

Na een dag of drie a vier begint het gelazer weer opnieuw.

Eerst dacht ik dat het euvel zat in LPG. Daarom gebruik ik nu sinds een tijdje flessengas, maar het probleem blijft. De gehele brander heb ik al vervangen, ook zonder resultaat.

Ik denk dus dat er ergens vervuiling optreedt, maar ik weet niet waar ik het zoeken moet. De koelkast kán dus wel goed koelen, maar alleen direct na het schoonmaken.

Alvast heel veel dank weer voor jullie tips!
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door travelscout »

Wat komt er dan uit bij het doorgeblazen (fotootje?).
Paul.
Basvdheijden
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 21:26

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door Basvdheijden »

Niets zichtbaars.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door Zwerfsteen »

Heb je al een andere drukregelaar geprobeerd?
Groet,
Leny en Pieter
Basvdheijden
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 21:26

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door Basvdheijden »

Nee. Maar alle andere apparaten (boiler, verwarming, kookplaat) doen het wel goed. Zou het alsnog de drukregelaar kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door Going »

Heeft u ook de schoorsteen geragt. En zit de wokkel er nog in?
Controleer ook de relais voor het gastoevoer, contacten ed.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Basvdheijden
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 21:26

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door Basvdheijden »

Ja, de vlam brandt slecht ongeacht of je m in de pijp zet (zodat hij de schoorsteen benut) of ernaast houdt. Hij brandt, alles ie slecht werkt, niet mooi hard en blauw.

Ik vind ook dat hij lauwwarm aanvoelt als ik met m'n hand aan het rooster voel. Is dat normaal?

Dat doet me dan denken dat ik het in de richting van de toevoer zou moeten zoeken. Maar dus niet in het brandertje zelf. Of die is weer vervuild geraakt. Of het vuil in de schoorsteen stort zich steeds uit over het brandertje waardoor die eerder vervuilt? Ik loop al twee jaar te hannessen met die koelkast 😬
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door Zwerfsteen »

Kan je aangeven wat en hoe je precies hebt doorgeblazen?
Dan denk ik niet alleen aan het brandergedeelte maar ook de leidingen er naar toe en, daaristie weer, de drukregelaar.
Groet,
Leny en Pieter
Basvdheijden
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 21:26

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door Basvdheijden »

Ik heb op basis van wat reacties nog het e.e.a. getest.

- Wat eerstens opvalt, is dat er een heel klein beetje gas blijft stromen nadat je de koelkast uitschakelt. Als ik dan een aansteker houdt bij het vlammetje, gaat deze aan en brandt heel zacht. Ik heb dus sowieso, denk ik, een kleine lekkage (?), Als ik de gasfles uitdraai, blijft het vlammetje een tijd en dooft dan. Zodra ik het gas weer aanzet, heb ik dat lek weer. Vuurtje resulteert wederom in een klein vlammetje.
- De drukregelaar zal ik aanstonds vervangen. Maar ik vermoed dat daar niet het probleem schuilt gezien de koelkast dus soms (na reiniging) wel goed werkt. In ieder geval is de drukregelaar van de juiste druk: 30mbar. Dat is ook wat de koelkast vereist,

Dit trof ik aan:

- Vlammetje was te klein toen ik de boel openschroefde. Koelkast koelde nauwelijks meer. Zie filmpje 1: https://photos.app.goo.gl/W6pcPizPbvBdBuV19
- Ik schroef dan het thermokoppel en de bougie los van de brander en de wartel van de gasbuis. Zodat ik de brander los heb. Dan blaas ik perslucht (uit een flesje van de Action) in de brander. Zowel in de gang naar de sproeier (die haal ik eruit en blaas ik 'los' schoon) als het oppervlak waar de vlam brandt. Er is geen waarneembaar vuil o.i.d. De schoorsteen laat ik met rust. Het gaskanaal richting gastoevoer (met de wartel), laat ik ook met rust.
- Ik schroef nu de boel weer in elkaar en voila. Het vlammetje is denk ik weer mooi, zoals het hoort. Zie filmpje 2: https://photos.app.goo.gl/2koqFPYXsMBu8DPg6 - Dan zet ik de brander weer in het 'huis' en is het voor 3 dagen (maar vaak korter) weer in orde.
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door rhomodel »

Kan het een relais of gasklep zijn die half afvalt en ervoor zorgt dat er nog maar weinig gas stroomt? Het is nl niet goed dat je nog lekgas hebt nadat je de koelkast hebt uitgezet. Doorbranden nadat je de gasfles hebt afgesloten kan wel: dan zit er nog gas in de leiding die nog verdampt / verbrandt.
Met andere woorden: Het ijkt mij niet dat de brander het probleem is.
Dit ook omdat er geen vuil uitkomt als je de zaak scchoonmaakt. Kan het zijn dat je dezelfde 'goede' vlam krijgt als je de kk een dag uitzet?
Ik zou dus even de kleppen van de gasleiding controleren en die reinigen.. Misschien dat je wat coorosie of vuil hebt zodat die verstopt of juist blijft hangen.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Basvdheijden
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 21:26

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door Basvdheijden »

Helder. Wil ik graag proberen. Maar waar vind ik die gaskleppen e.d.? Moet de koelkast daarvoor uitgebouwd worden? (Hoop van niet).
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door pwhooftman »

Heb je wel eens met een boortje met precies dezelfde doorsnee het kanaal in het branderblokje 'geraagd' , dus de boring vanaf de aansluiting (waar de sproeier zit) tot onder de brander'kroon'. Ik zette de boor in de kolomboormachine en boorde het kanaal schoon. Roest e.d. blaas je niet weg, dat zul je mechanisch moeten verwijderen. Ook kan ik me voorstellen dat residu uit de LPG nog in de leidingen aanwezig is en telkens nog meekomt met het gas.
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door rhomodel »

Zit allemaal aan de achterkant van de koelkast. Hoe het precies werkt weet ik niet (ben wel goed in conceptueel denken). Maar gewoon checken op corrosie, koperen leiding die groen zijn e.d. Er moet nl via d ethermostaat aansturing naar de gasleiding en piezo elemant zijn om die te laten branden of uit te laten gaan. En ik denk dat misschien in dat circuit er iets niet klopt. Er lekt zeker iets want je vlammetje gaat niet uit als je de koelkast uitzet. zou heel goed wat vuil kunnen zijn dat een klep blokkeert goed dicht of open te gaan.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door AadenAnke »

De leiding vanaf verdeelblok naar koelkast een keer losmaken en goed doorblazen een minuut met perslucht wat er eventueel aan troep in de leiding zit gaar er dan wel uit. Is de aan en afvoer van lucht wel voldoende over de schoorsteen en wokkel wordt al eerder gesproken maar ook het lucht inlaat rooster een keer schoon borstelen kan geen kwaad. Er wordt geschreven over kosten van vele euro's maar heeft er al een keer een vakman naar gekeken? Ik zelf ben ook van het zelf doen maar eens moet je zeggen oké er zijn mensen die ervoor geleerd hebben

Gr. Aad
Plaats reactie