Dometic koelkast verstopt op gas?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Basvdheijden
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 21:26

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door Basvdheijden »

Er hebben al veel zogenaamde vakmannen naar gekeken. Ik loop (rijd 😁) er al een paar jaar mee rond. Maar het grootste probleem is dat die zogenaamde vakmannen altijd beginnen met de boel schoon te blazen. Daarna doet hij t weer even. Ik zal de leiding zelf eens beginnen schoon te blazen vanaf het verdeelblok inderdaad. Klepjes kom ik denk ik slecht bij, want ik zie weinig van buitenaf.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door travelscout »

Mooie filmpjes.

Maar wellicht niet goed genoeg, om te zien of het bi-metaal in de vlam aanwezig is.
Deze beveiliging zorgt ervoor dat er gas blijft stromen als die voldoende warm is.
Geen vlam = gas uit.
Paul.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door myway »

Let er ff op dat in de gasleiding op de koelkast, daar waar de leiding van de wagen op de leiding van de koelkast komt, een filtertje zit.
Die moet je niet verder de leiding inblazen anders krijg je hem er niet meer uit.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door Jan en Simonne »

In onze Thetford koelkast zit een klein filtertje, het lijkt op een stukje sigarettenfilter.
Zit dat in een Dometic kk ook?
Nadat we dat filtertje hebben vervangen (door inderdaad een stukje sigarettenfilter) doet hij het weer prima.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door Zwerfsteen »

Dat die, zoals je schrijft,zogenaamde vakmannen bij de brander beginnen is logisch maar als dat na 2x reinigen nog niet het probleem voor langere tijd oplost is er toch iets anders aan de hand.
Dus moet je stapsgewijs verder gaan door bij het begint te beginnen.
Dat het niet uitmaakt of je LPG of Propaan gebruikt heb je zelf al uitgevonden.
Nu verder en dan kom je bij het reduceer, heel veel op jouw probleem gelijkende storingen hebben een defect reduceer als oorzaak.
Lees het forum er maar op na en een simpel reduceer kost de wereld niet dus daar mee beginnen.
Groet,
Leny en Pieter
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door Zijspan »

Je zou eens kunnen proberen of je KK wel blijft werken op een losse gasfles, dan weet je waar het probleem zit, in je leidingen of de KK zelf.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Basvdheijden
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 21:26

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door Basvdheijden »

Ik wacht even het moment af dat ie stopt met functioneren. Nu ijskoud een dag na schoonmaken.

Ik zal dan sowieso de drukregelaar vervangen en de buisjes doorspuiten vanaf het verdeelblok.

Het is in ieder geval niet gerelateerd aan het thermokoppel. Die heb ik ook al eens vervangen en er blijft ook wel gas stromen. Daar is de vlam te hoog voor (ook in 'slechte' staat zeg maar). Ik heb dus het gevoel dat er iets is dat mijn brander steeds maar blijft vervuilen. De sproeier lijkt elke keer schoon te zijn overigens, dus daar zit het niet. Misschien nog steeds vanwege het LPG, dus ik hoop dat de leiding blazen soelaas biedt.

Ik weet dus alleen niet goed hoe ik eerder in het circuit kan komen om nog kleppen e.d. van de koelkast te checken. Ik heb gewoon twee van die service luikjes aan de buitenkant vanwaar je niet veel kunt zien. Dat wordt toch uitbouwen als de simpele fixes niet werken?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door travelscout »

Nee, eerst adviezen volgen!

Overigens bediend dat thermokoppel een klepje die door vervuiling soms wat slechter sluit.
Als je die schoonmaakt en er weer voor zorgt dat die goed afsluit, helemaal geen gas meer stromen naar het brandertje (zonder de knop ingedrukt te houden).

Maar goed, niet verder over na denken maar aan het werk!
Paul.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door Arie55 »

Heb je de sproeier al een keer schoon gemaakt. Het lijkt er mij op dat het gaatje niet meer is wat het zou moeten zijn. Niet met een pin of ander iets het gat proberen schoon te maken, maar met een sterk oplosmiddel schoonspoelen. Gebruik bv remmen reiniger. Houd de sproeier tegen het licht en zie of er geen verontreinigingen in zitten. De sproeier kan je 'vinden' door de gasleiding los te schroeven [sleutel 8]. Let op het is een heel klein dopje.

Als de vlam niet wil blijven branden kan duiden op een ander probleem (is niet het thermokoppel zelf) Zie dit draadje vanaf pagina 4: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8456687

Arie
Laatst gewijzigd door Arie55 op di 04 mei 2021, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Basvdheijden
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 21:26

Re: Dometic koelkast verstopt op gas?



Bericht door Basvdheijden »

Zul je altijd zien.. precies als je wilt dat het misloopt om te diagnostiseren, blijft alles werken. Koelkast werkt na laatste keer schoonmaken nog steeds goed; langer dan normaal. Misschien toch nog 'restjes' vervuiling van LPG? Ik houd het in de gaten!
Plaats reactie