koelkast werkt niet op elektriciteit, wel op gas

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: koelkast werkt niet op elektriciteit, wel op gas



Bericht door Kroppie »

om te meten hoeft de kk er toch niet meteen uit, de electrische aansluitingen kun je meestal zo wel bij en met een universeelmeter in de ohmstand doormeten als je een weerstand en niet oneindig meet, dan is al bijna zeker dat de elementen heel zijn, voor zekerheid moet je het wattage per element weten dan kan je de weerstand uitrekenen, en exact meten .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: koelkast werkt niet op elektriciteit, wel op gas



Bericht door myway »

En dat staat op de mantel die om de draad zit.
Gebruikersavatar
wouti
Berichten: 93
Lid geworden op: wo 05 dec 2012, 20:19

Re: koelkast werkt niet op elektriciteit, wel op gas



Bericht door wouti »

thx,
morgen is de dag dat ik meten mag
ik laat het jullie weten
Gebruikersavatar
wouti
Berichten: 93
Lid geworden op: wo 05 dec 2012, 20:19

Re: koelkast werkt niet op elektriciteit, wel op gas



Bericht door wouti »

weerstand over het warmte element is precies goed
12 V schakelaar lijkt ook goed, want hij schakelt, en ik meet weerstand over het lampje.
Het lijkt erop dat de boosdoener de regelaar van de tempinstelling is. vlgs mij een potentiometer.
als ik over die twee contacten meet blijft de weerstand 001 . Als ik aan de knop beweeg zie ik nauwelijks verandering, en maar voor 1 sec. Heb al ingespoten met contactspray, maar geen verbetering
Hoe kunnen we dit gaan oplossen? er verdwijnt een voelerdraad naar het inwendige.....
Gebruikersavatar
wouti
Berichten: 93
Lid geworden op: wo 05 dec 2012, 20:19

Re: koelkast werkt niet op elektriciteit, wel op gas



Bericht door wouti »

Vraagje voor Jos, maar natuurlijk ook voor andere techneuten...
Ik wil de regelaar van de koelkast tijdelijk omzeilen, om te kijken of we dan wel koeling krijgen.
ik denk aan een vaste weerstand tussen de aansluitdraden van de pot meter,( dus ipv de potmeter)
Wat voor een waarde zou ik dan moeten kiezen?
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: koelkast werkt niet op elektriciteit, wel op gas



Bericht door Pedro48 »

Helemaal niks ertussen.
Gewoon 230 volt op de aansluitdraden van het verwarmingselement zetten.
De draden daarvan zitten bovenop de koelkast aan de achterkant achter het bovenste rooster.
Hetzelfde geldt voor het 12 volt element.
De elementen moeten dan warm worden.
12 volt wordt niet geregeld vlgs mij.
230 volt wel.
Adria Coral Supreme S 690SC
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: koelkast werkt niet op elektriciteit, wel op gas



Bericht door pwhooftman »

Het zullen toch niet de elementen zijn, ze gaan al bijna nooit stuk en dan ook nog beide tegelijkertijd... Dus rechtstreeks spanning er op zetten lijkt me onnodig. Het lijkt in te besturing te zitten, lampje wil immers ook niet branden.

Nb potentiometers gaan ook zelden zomaar stuk.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: koelkast werkt niet op elektriciteit, wel op gas



Bericht door Kroppie »

en als je een potmeter doormeet dan mag er niet meer dan 1 draad verbonden zijn met de rest anders meet je de weerstand van het apparaat wat op de potmeter aangesloten zit, en zal je een constante/verkeerde waarde meten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
wouti
Berichten: 93
Lid geworden op: wo 05 dec 2012, 20:19

Re: koelkast werkt niet op elektriciteit, wel op gas



Bericht door wouti »

hey, ..... de experts aan tafel.
de "besturing " is bij deze kast m.i. de aan/uit knop De potentiometer zit hier aan een metalen kastje met een voelerdraad, 2 x een aardeaansluiting,buiten op de metalen kast , en twee zwarte draden . een zwarte draad komt van het element, de andere naar de schakelaar. dus aan/uit en dan via de pot meter naar het warmte element. alle draden heb ik losgenomen en toen over de aansluitpunten ( van de zwarte draden) weerstand proberen te meten. iets wiebelen aan de draaiknop gaf het meeste resultaat, maar dat kon ik niet blijvend houden in een of andere stand
dus.... elementen lijken niet stuk want weerstand, de voeding is op orde zowel 12 als 230, en er is koelmiddel want het werkt op gas..
Gebruikersavatar
wouti
Berichten: 93
Lid geworden op: wo 05 dec 2012, 20:19

Re: koelkast werkt niet op elektriciteit, wel op gas



Bericht door wouti »

Ook het omzeilen van de regelaar heeft niks opgeleverd. Ik stop met deze koelkast en bouw er een andere in.
dank voor het meedenken.
Plaats reactie