Vraag over zonnepanelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Guido123

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Guido123 »

Ja dat is echt rommel die plastic hendeltjes ga kijken of ik dit kan uitvoeren in metaal of zelf iets maken. Ook een eng idee dat iemand zomaar je raam open breekt en je slaapzak en kussen van je bed steelt stel je voor je ligt te slapen en dit gebeurd.
Ben wel blij dat ze niet mijn nieuwe solar spulletjes hebben gestolen. Was waarschijnlijk een zwerver die het heel koud had en niks van solar afwist :bow:
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 03 mei 2021, 9:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Guido123

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Guido123 »

100ah is toch niet genoeg. De koelkast gebruikt toch meer in een nacht ik moet upgraden met een extra accu of het op gas laten draaien
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

is het een compressor of een absorptie koelkast?, een absorptie koelkast op 12 volt gebruikt veeeeeeeeel meer dan een compressor kk, een absorptie koelkast gebruikt dan +- 8 a 10 ampere per uur en meestal CONTINU, d.w.z. niet geregeld door een thermostaat.
ik zie nu dat ie ook op gas kan , je hebt dus een absorptie kast, en dat is bijna niet te doen met op de accu als je vrij staat, daarom gaan die dingen meestal enkel op 12 volt bij draaiende motor, de dynamo redt het makkelijk die +-10 amp.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Guido123

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Guido123 »

Ik heb absorptie Koelkast die op 12v gas en 220 werkt me accu was helemaal leeg
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 02 mei 2021, 8:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
ger47
Berichten: 96
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 21:31

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door ger47 »

Om het beter te begrijpen kun je het met de waterleiding vergelijken.

Spanning = Druk

Als ik geen water aftap, blijft de druk er ook gewoon op staan.

En de liters(per uur) kun je dan vergelijken met Watts(per uur) is het ge-/verbruik.
En de Ampère is de hoeveelheid/stroom.

Zoiets.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Arie55 »

stobbie schreef:
za 24 apr 2021, 21:27
Heb je twee keer 340 wp op één 30A regelaar aangesloten? Dan is je regelaar wel te klein.
Dat valt wel mee. De panelen kunnen max. iets van 18 Ampère leveren, dat maal 2, zou inderdaad te veel voor de regelaar kunnen zijn. Echter de panelen liggen plat op dak (vermoedelijk). Dus de panelen halen op die manier nooit het max. haalbare vermogen. En als de schrijver een goede regelaar heeft, zal die ook van allerlei beveiligingen voorzien zijn dat de regelaar niet stuk gaat.
Zelf heb ik een wat kleinere installatie, waar dit ook opgaat. Ondanks de max. stroom van 15A die de regelaar kan handelen, heb ik in al die jaren nooit meer dan 12A voorbij zien kabbelen.

Naar mijn mening, de beste oplossing voor het parallel/serie vraagstuk is, voor elk paneel zijn eigen laadregelaar mee te geven. Alle laadregelaars aan elkaar geknoopt en de wet van Kirchof regelt de rest.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Going »

Arie, pas op met je aanname over max A.
Ik heb op mijn dak 360Ah liggen en moest de 20 A regelaar vervangen omdat in mid zomer op een koele droge dag en de zon recht boven ik meer dan 25 A kreeg. De regelaar switchte zichzelf uit.
Ook deze winter heb ik met 2 van de 3 panelen opgeklapt naar de zon 20,4 A gehad.
In mijn gedachte nu raad ik een regelaar aan met minstens 25% meer capaciteit dan het theoretisch vermogen van de panelen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door albertrietjens »

Inderdaad Stobbie heeft wel een punt. Volgens de handleiding van de tracer is 580W de max. TS sluit hier 680W aan... Toch wel op het randje. Ook al reken je met 80%.

Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (68.2 KiB) 146 keer bekeken
De laatste dagen voor het eerst opbrengsten over de 80% gezien. En dat hier in Nederland. Voorheen, 3 jaren met de 105Ah loodaccu, hooguit 60%, maar die kon het hogere energie aanbod niet kwijt. De LiFePO4, 90Ah, heeft daar blijkbaar geen moeite mee.
ger47
Berichten: 96
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 21:31

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door ger47 »

Zonnepanelen die horizontaal op de camper zijn gemonteerd zullen zo goed als nooit hun maximale capaciteit gaan leveren. Daarom is het verstandiger een omvormer te kiezen die niet te groot is. Een omvormer schakelt zichzelf uit bij een te hoge stroom. Een omvormer heeft een bepaalde opstartspanning nodig. Hoe grote de omvormer des te hoger zal ook die opstartspanning zijn.
Een wat kleinere omvormer bij grotere panelen heeft het voordeel, dat bij de lagere opstartspanning de grotere panelen eerder meer gaan leveren bij slechter weer (instraling). Dit komt meer voor dan ideaal weer voor de hogere instraling. De installatie zal dus een betere opbrengst hebben over het geheel.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

een omvormer bij zonnepanelen noemen we om vergissingen te voorkomen met omvormers die van accu stroom 230 maken, is het hier gebruikelijk om i.p.v omvormer van een laadregelaar te spreken, die regelt het laden van de accu, vandaar..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Guido123

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Guido123 »

Arie55 schreef:
zo 02 mei 2021, 7:54
stobbie schreef:
za 24 apr 2021, 21:27
Heb je twee keer 340 wp op één 30A regelaar aangesloten? Dan is je regelaar wel te klein.
Dat valt wel mee. De panelen kunnen max. iets van 18 Ampère leveren, dat maal 2, zou inderdaad te veel voor de regelaar kunnen zijn. Echter de panelen liggen plat op dak (vermoedelijk). Dus de panelen halen op die manier nooit het max. haalbare vermogen. En als de schrijver een goede regelaar heeft, zal die ook van allerlei beveiligingen voorzien zijn dat de regelaar niet stuk gaat.
Zelf heb ik een wat kleinere installatie, waar dit ook opgaat. Ondanks de max. stroom van 15A die de regelaar kan handelen, heb ik in al die jaren nooit meer dan 12A voorbij zien kabbelen.

Naar mijn mening, de beste oplossing voor het parallel/serie vraagstuk is, voor elk paneel zijn eigen laadregelaar mee te geven. Alle laadregelaars aan elkaar geknoopt en de wet van Kirchof regelt de rest.

Arie

Ik denk niet dat het een probleem geeft 680 wat haal ik toch nooit en ik heb er een zekering tussen zitten van 30ah.
Verder in de warme zomer dagen rij ik er niet mee want vind het te warm binnen zonder airco en dan staat die weer in de stalling.
Guido123

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Guido123 »

Kroppie schreef:
zo 02 mei 2021, 18:35
een omvormer bij zonnepanelen noemen we om vergissingen te voorkomen met omvormers die van accu stroom 230 maken, is het hier gebruikelijk om i.p.v omvormer van een laadregelaar te spreken, die regelt het laden van de accu, vandaar..

jos
Ik heb net een nieuwe omvormer gekocht een 1500 tot 3000 watt piek pure sine wave inverter

deze https://nl.aliexpress.com/item/32980706 ... 4c4d1CZaY8

De koelkast staat hierop in 230v en je ziet dan precies hoeveel watt deze trekt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

dan heb je dus buiten het gebruik van de koelkast ook nog eens het eigen verbruik van de omvormer ook meestal iets van 10%-15% van het aan de kk geleverde vermogen[120watt?].

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Guido123

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Guido123 »

ja klopt is 93% effectief laat hem aanstaan want ik heb ook mijn alarm systeem erop aangesloten.
Maar denk toch dat ik mijn koelkast op gas laat draaien dus probleem is opgelost Heb nu geen geld voor nog een accu :lol:
De koelkast is 100watt continue

https://link.marktplaats.nl/a1001682110
Laatst gewijzigd door Aloys op ma 03 mei 2021, 7:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Plaats reactie