Vraag over zonnepanelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door veetee »

Er wordt dus geen energie opgewekt. Er is wel spanning, maar er is pas energie als er wat (elektronen) stroomt.
Zie het als een bak met water op hoogte. Die heeft 'potentiële' energie in zich (het woord zegt het al: er kán energie uit komen, maar nu nog niet...) maar het gaat pas stromen zodra het kraantje open gaat.
Als het paneel dus de zelfde spanning heeft als de accu, zie dit als twee bakken met water onderling met een slang verbonden. Er is geen hoogteverschil (geen potentaal verschil, zelfde voltage) dus er stroomt niks. Pas als de ene bak leger is als de andere gaat er water stromen. Dus: pas als het accu voltage lager is als die van het paneel (in casu de solar regelaar), pas dán gaat er stroom lopen. Indachtig de formule P (energie, in Watt) = U (spanning, in Volt) x I (stroom, in Ampere), wordt dus pas energie opgewekt als er stroom is, I niet nul is...
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door stobbie »

Heb je twee keer 340 wp op één 30A regelaar aangesloten? Dan is je regelaar wel te klein.
Los van de 2A vanwege de volle accu natuurlijk..
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door veetee »

Ja, en behoorlijk te klein. Bij theoretisch maximum 50 A....
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Aloys »

Die 100Ah accu is in dit verhaal relatief gezien ook een kleintje.
Zelf heb ik 200Wp op dak liggen en bij mooi weer is de 180Ah huishoudaccu voor de middag al weer vol. Die 640Wp (in dit geval) op het dak heeft dus erg weinig te doen, zo'100Ah accu('tje) is voor die zonnepanelen een peuleschil... Een 6 cilinder in een lelijke eend, zogezegd. :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Bas vd laar »

Dankjewel Veetee :thumbup:
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Karelkaywa »

Aloys schreef:Die 100Ah accu is in dit verhaal relatief gezien ook een kleintje.
Zelf heb ik 200Wp op dak liggen en bij mooi weer is de 180Ah huishoudaccu voor de middag al weer vol. Die 640Wp (in dit geval) op het dak heeft dus erg weinig te doen, zo'100Ah accu('tje) is voor die zonnepanelen een peuleschil... Een 6 cilinder in een lelijke eend, zogezegd. :D
200 Wp wil in de praktijk zeggen ca. 150 Wp. Of je moet ze schuin op de zon kunnen richten. Accuspanning ca. 14V wil zeggen dat je met ca. 10A laadt. Als je dan voor de middag al weer vol bent dan is je accu niet zover ontladen. Ervan uitgaande dat je tot 50% kunt ontladen dan heb je voor 90 Ah toch 9 uur laden nodig. Of zie ik dit verkeerd?
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Atoz »

De denk fout die ik hier weer nog eens zie maken is lezen wat er staat en dus niet wat je zelf hebt....
(Sorry heren, is niet de eerste maal)

Die lithium van 100Ah is te vergelijken met een AGM van 180Ah
En dan is de vraag: 'welk is jullie reisprofiel' ?
Want in de zomer had ik meer dan genoeg aan 400Wp, maar als je wil gaan overwinteren dan telt elke Wp die je op je dak kan leggen.
Dus zo maar vergelijken uit de eigen camper-ervaring is niet altijd slim.
Al doe ik dat natuurlijk ook.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Aloys »

Is die 100Ah een lithiumaccu? Dan heb ik daar overheen gelezen. Ik ging uit van 100Ah AGM/Gel/SemiTractie.

En mijn accu laden vóór de middag kan ik best, want de spanning 's ochtends is ca. 13,6V. Ergo: mijn accu is nooit "leeg", en dus ook vlot weer vol.
Op één avondje/nacht verbruik ik geen 90Ah! Hoogstens een 10Ah, afhankelijk van of ik mijn 100W zendontvanger wel of niet gebruik. Ik heb meer dan 30 jaar positieve ervaring met zelf samengestelde en gebouwde camper-elektriciteit. We zitten nooit in het donker... :D

In een zonnige winter in Oostenrijk kon ik 3 nachten vrijstaan onderaan de piste, met 200Wp en 230Ah AGM en compressorkoelkast. Overdag zijn we dan weg om te skiën. Maar omdat ik vrijwel niet reed ben ik daarna toch naar een camperplek met stroom gegaan.
Karelkaywa schreef:
za 24 apr 2021, 22:34
Als je dan voor de middag al weer vol bent dan is je accu niet zover ontladen.
Nee, dat klopt! Wanneer wij meerdere dagen vrijstaan proberen we zuinig met stroom te zijn.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Guido123

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Guido123 »

Bedankt voor jullie reacties het klopt inderdaad even de accu leeg gemaakt dan is er meer amp opbrengst
Voor de deur verbruik ik bijna niks 0,5 amp dan is de opbrengst ook rond dit getal.

Me tv is maar 27 watt dacht eerst nog aan 2de accu maar heb ik blijkbaar niet nodig
Ik kijk teveel naar de Amerikaanse nomads op youtube maar die hebben AC units magnetrons ovens 10 security camera's etc

Heb nog een zonnepaneel liggen maar die zet ik maar niet op beetje overkill
Is inderdaad lithium battleborn en die kan je tot 0% ontladen een AGM accu tot 50%
20210421_183521.jpg
niet zo amerikaans
20210421_183521.jpg (149.72 KiB) 187 keer bekeken
Guido123

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Guido123 »

deze
Bijlagen
BB10012.png
BB10012.png (173.4 KiB) 183 keer bekeken
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door seth_space »

Ontladen tot 0% moet je niet te vaak doen. Dat kost je aardig wat levensduur. Probeer het op minimaal 20% te houden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Guido123

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Guido123 »

Het kan wel maar beter niet idd de accu kost wel 1000 dollar amerikaanse nomads hebben er meestal een stuk of 5
Laatst gewijzigd door Aloys op ma 03 mei 2021, 7:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Guido123

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door Guido123 »

Pff vannacht ingebroken in mijn camper ze hebben mijn slaapzak en kussen alleen meegenomen alle dingen van waarde laten staan....
Moet alleen die raam hendeltjes vervangen die zijn afgebroken omdat het raam is geforceerd
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vraag over zonnepanelen



Bericht door AadenAnke »

Shit man :bang: de kosten vallen dus mee maar het blijft balen :bang:
Het geeft wel aan wat ik al een tijd hier roep al die extra sloten heeft geen nut de ramen die sluitingen stellen niets voor 1 flinke ruk en open. Nu maar hopen dat het regelen met de verzekering soepel en snel gaat

Veel succes Gr. Aad
Plaats reactie