EGR issue, WEPP 2032 diesel behandeling: ervaringen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

EGR issue, WEPP 2032 diesel behandeling: ervaringen?



Bericht door bennieh »

De motor van mijn Peugeot Expert 2009 2.0 HDI begint bij constant ca. 80 km/h een beetje te jutteren.
Mogelijk na 250.000 km een vervuilde EGR, het is nog de originele.
Op mijn vraag of er ipv vervanging EGR (kosten ca. 700 euro) een alternatief is, heb ik van de deal een bus WEPP 2032 meegekregen, om te mengen met de diesel in de tank.
https://wepp.org/auto/producten/brandst ... ehandeling
Heeft iemand hier ervaring mee?
Peugeot Expert L2H2 2009
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: EGR issue, WEPP 2032 diesel behandeling: ervaringen?



Bericht door Bob47 »

Heb er geen ervaring mee, maar als ik dit lees is dit ter voorkoming van vervuiling in het brandstof injectie systeem.
Bij vervuiling met het EGR systeem heb je het over het lucht inlaat systeem vanaf het turbo systeem.
Volgens mij is het nodig om het lucht inlaat circuit rond de egr te reinigen. Dus open maken en fysiek reinigen. Mogelijk defecte EGR klep.
Mijn idee is uit laten programmeren (dus altijd dicht). Heb ik zelf ook gedaan en nog geen seconde spijt van gehad.

Zie dit artiekel: https://www.facebook.com/AMTautotechnie ... tent=Email
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: EGR issue, WEPP 2032 diesel behandeling: ervaringen?



Bericht door travelscout »

Vervuiling van de EGR ontstaat door het bijmengen van uitlaatgassen in de inlaatlucht bij een koude motor.
Deze klep hoort uitlaatgas in een bepaalde hoeveelheid bij te mengen in de inlaatlucht (alleen bij een koude motor).
Als die goed werkt merk je dit doordat de motor altijd goed/normaal loopt (dus zowel koud als warm).
Iedere reden voor het bestaan van deze klep houdt verband met emissie eisen.

Pas als de motor niet altijd lekker draait, is er reden om er iets aan te (laten) doen.
Vervuiling van de EGR is vrij eenvoudig visueel te controleren.
Als de klep handmatig probeert te bedienen, merk je snel genoeg of die in een verkeerde stand vast zou kunnen zitten (liever niet doen!).

Spuitbusjes kennen wat risico's op loslatende roetdeeltjes, die zo in je motor terecht kunnen komen.
Niet doen dus maar ook niet krabben aan de vervuiling etc., zonder dat je die roetdeeltjes 100% goed kunt opvangen.

Binnenkort zouden behalve hardware matige onderdelen van de motor (verwijderen van filters etc), ook de software matige onderdelen (uitprogrammeren), weleens onder de APK inspectie kunnen gaan vallen.
Paul.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: EGR issue, WEPP 2032 diesel behandeling: ervaringen?



Bericht door ben19 »

Gaat niet onder de APK vallen euro 4, roetfilter [DPF] wel als die verwijderd of uitgeprogrameerd is wel euro 5/6
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: EGR issue, WEPP 2032 diesel behandeling: ervaringen?



Bericht door Bob47 »

travelscout schreef:
do 22 apr 2021, 7:57
, ook de software matige onderdelen (uitprogrammeren), weleens onder de APK inspectie kunnen gaan vallen.

Moeten ze die APK keurmeesters eerst een IT opleiding geven . Trouwens de huidige motor management systemen laten zich niet " uitlezen " . Zou je de functionaliteit moeten monitoren. APK duur verlengen naar een halve dag :lol3:
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: EGR issue, WEPP 2032 diesel behandeling: ervaringen?



Bericht door KTManiac »

EGR maak je onmogelijk schoon met brandstoftoevoegingen.
Zoals Bob47 terecht opmerkte, de EGR zit in je inlaatkanaal voor de brandstofinspuiting dus wat je ook door je brandstof gooit, het bereikt nooit de EGR. (en nee, ik geloof niet heel erg in een reinigende werking van zo'n toevoeging na verbranding, dus d.m.v. de uitlaatgassen die dan wel door de EGR stromen)
Er is maar 1 goede manier om de EGR schoon te maken en dat is demonteren en helemaal schoonmaken. Al het andere is prutsen of bezigheidstherapie. :wink:

Hier de mijne voor....
Afbeelding

... en na demontage en schoonmaken.
Afbeelding

Na schoonmaken dat onding meteen 'onschadelijk' gemaakt. :angel:


Maar goed, je vroeg om ervaringen met die brandstoftoevoeging. Heb ik niet, maar ik zou als ik jou was ook niet al teveel waarde hechten aan die eventuele ervaringen indien die niet vergezeld gaan van foto's van de EGR voor en na de 'behandeling'.
Laatst gewijzigd door KTManiac op do 22 apr 2021, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: EGR issue, WEPP 2032 diesel behandeling: ervaringen?



Bericht door travelscout »

Mooie plaatjes.

Als die klep open blijft staan (zoals door vervuiling) kan er heel wat turbo lucht via de uitlaat weer verdwijnen :-).
Dus tja... motor vermogen verdwenen, storingsmeldingen etc.etc.
Paul.
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: EGR issue, WEPP 2032 diesel behandeling: ervaringen?



Bericht door bennieh »

Dank voor jullie reacties.
Was zelf ook al sceptisch, omdat het een toevoeging aan de brandstof is, bereikt pas na de verbranding in enige mate en in een andere vorm de EGR.
Misschien kan het helpen als je het van begin af aan gebruikt in situaties waar alleen inferieure dieselbrandstof beschikbaar is.
Om zo vervuiling van het brandstofsysteem incl. injectiesysteem tegen te gaan en hiermee roetvorming die ook de EGR weer raakt.

Bardahl kent wel een spuitbus waarmee je een additief in het aanzuigkanaal spuit, echter raadt het af bij motoren met meer dan 150.000 km op de teller.

Anyway, de optie EGR demonteren en reinigen is idd de enige afdoende in mijn geval.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: EGR issue, WEPP 2032 diesel behandeling: ervaringen?



Bericht door jackentiny »

Toevallig vandaag tijdens mijn (auto) apk keuring kunnen meekijken hoe een egr systeem gereinigd werd met dit https://motorvac.nl/egr-reinigen/ systeem,
Tijdens het proces kon je horen dat de motor beter begon te lopen,

Groet,
Jack
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: EGR issue, WEPP 2032 diesel behandeling: ervaringen?



Bericht door bennieh »

Die "voor" en "na" afbeeldingen op die motorvac site, ziet er haast te mooi uit om waar te zijn.
Kennelijk reinigt dat spul zelfs het gehele pakkingvlak, ook waar de pakking zat?
Ik kan het mis hebben maar zijn het misschien 2 verschillende EGR kleppen?

Los daarvan, uiteraard mooi dat je motor beter ging lopen.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: EGR issue, WEPP 2032 diesel behandeling: ervaringen?



Bericht door Peter LMC »

Ach, iedere blinde ziet toch dat het een gebruikte en een nieuwe Egr klep zijn. :-B
Als je er dan iets van zegt dan krijg je als antwoord dat het als voorbeeld dient.
Maar in de praktijk kun je dat wel vergeten.
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: EGR issue, WEPP 2032 diesel behandeling: ervaringen?



Bericht door de hoekies »

Geen ervaring met toevoegingen maar na de vele meldingen de raad opgevolgd om de betere ( duurdere shell power ) diesel te tanken.
Nu tank ik met regelmaat die diesel en sindsdien niet keer een melding meer gehad.
Ik weet dat je voor die €700,- wel de nodige duurdere liters kunt kopen.
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: EGR issue, WEPP 2032 diesel behandeling: ervaringen?



Bericht door bennieh »

Met afgelopen Kerst en Oud en Nieuw had de lokale Shell pomp hier een actie met per liter 20 cent korting op alle brandstoffen.
Heb de bus getracteerd op een volle tank V-Power diesel.
En warempel, hij liep er inderdaad merkbaar mooier op.
Je hoorde de "diesel-knetter" stuk minder, ging zeg maar meer richting geluid benzinemotor.
Had ik niet verwacht.
Maar goed, geen ervaring of het ook roetvorming vermindert.
Zou mooi zijn, kan dan inderdaad een reden zijn om na reinigen EGR een premium brandstof te blijven tanken.

Plan is de EGR zelf demonteren en schoonmaken.
Zit wel op een donders beroerde plek, tussen blok en schutbord, een kl*te klus dus.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: EGR issue, WEPP 2032 diesel behandeling: ervaringen?



Bericht door ben19 »

en daaron heb ik het gedemonteerden er nooit niet weer op gezet .
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Plaats reactie