Accu’s laden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Accu’s laden



Bericht door r3mco »

Even een vraag over het, tijdens winterstalling mijn beide accu’s in conditie te houden.

Op mijn Schaudt Ebl 208s zit een witte stekker waar 230V bij staat. Die komt waarschijnlijk van mijn buitenaansluiting? Zie foto. Kan ik die als ik die er uit haal een externe 230V op aansluiten, zodat de accu’s via de ebl worden geladen?

Ik was gewend om, met mijn vorige camper, de accu’s los te koppelen en heb ik ook gedaan, houd ze nu in conditie met een aparte lader. Omdat mijn, zeg maar paalaansluiting, aan de andere kant zit, in onze nieuwe camper, en mijn camper bijna tegen de muur staat kan mijn stekker er aan de buitenkant niet aan.
Vandaar mijn vraag.
Afbeelding
Groet,
Remco.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu’s laden



Bericht door Kroppie »

dat kan heel goed, die stekker die in de ebl ingang 230volt gaat zit aan de andere kant aan de paalaansluiting, ik zie dus geen enkel probleem, om een andere 230volt te gebruiken , die witte stekker er uit en de andere 230volt erin .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: Accu’s laden



Bericht door r3mco »

Ik wist het niet zeker dus vandaar.
Dank Jos. :bow:
Groet,
Remco.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Accu’s laden



Bericht door myway »

Het is toch wel ff oppassen, sommige laders hebben op het eind alleen een druppelstand en geven dan een spanning van 13.8 volt.
Er zijn ook laders die een opslagstand hebben met 13.2 volt.
Er zijn accu’s die een lange tijd aan 13.8 volt hangen niet echt leuk vinden.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu’s laden



Bericht door Kroppie »

ik ken de div ebl,s niet maar voor de zekerheid b.v. 1x per maand een nacht laden[stekker er in] zou een mogelijkheid kunnen zijn in geval van.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: Accu’s laden



Bericht door r3mco »

Dat is precies wat ik doe. Iedere maand/ zes weken puur om de accu’s te onderhouden.

Dank voor het advies.
Groet,
Remco.
Plaats reactie