Banden vraag i.c.m. velgen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Banden vraag i.c.m. velgen



Bericht door gsm »

We hebben het overwogen en hebben beslist dat we de huidige velgen houden en er Maxxis 215/70 R15 op komen.
Enige twijfel is er nog om de Maxxis Campro te nemen i.p.v. de VanSmart AS AL2
Ik weet het voordeel van die Campro niet maar misschien jullie wel ?

Waarom die keuze, nou dit weekend zag ik dat de distributieriem er 5½ jaar opzit en moet ondanks dat er maar 60.000km nadien mee is gereden ook vervangen worden en dat vind ik belangrijker dan mooie alu velgen dus koop ik er wel een paar mooie sierdoppen op.
De bestaande velgen wil ik dan wel zwart maken, kan dat met elke zwarte verf ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Banden vraag i.c.m. velgen



Bericht door macfocus »

Ja hoor, elke zwarte (auto) lak is goed.
Naar keuze zijdeglans of hoogglans.
Wel eerst goed ontroesten stof en vetvrij maken en een primer erop.
Gebruik zwarte primer, scheelt weer.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Banden vraag i.c.m. velgen



Bericht door gsm »

Bedankt scheelt ook weer want ze adverteren met speciale velgen verf wat weer zoals altijd duurder is. :wink:
Nu nog afwachten op iemand die mij het voordeel van de Campro banden kan uitleggen anders ga ik voor de VanSmart
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Banden vraag i.c.m. velgen



Bericht door gsm »

Gisteren bericht gehad van banden concurrent dat de DOT code van de Maxxis AS banden 2018 is dus al 3 jaar oud.
Ik heb geen beperking van de verzekering maar 3 jaar oud is dat wel raadzaam om die te nemen ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Banden vraag i.c.m. velgen



Bericht door jaap van duijn »

@GSM,

Die van 2018 nam ik dan toch echt niet voor mijn goeie geld.

Jaap
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Banden vraag i.c.m. velgen



Bericht door gsm »

Zo voelt het bij mij ook maar waar kan ik recentere kopen ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Banden vraag i.c.m. velgen



Bericht door de Jonckheer »

Probeer een flinke korting te krijgen, die banden zijn natuurlijk gewoon nieuw maar vanwege die datum minder waard. Banden verouderen vrijwel niet in de opslag, dat gezeur over een dot code is een modeverschijnsel. Als je al naar de leeftijd kijkt zou dat de montagedatum moeten zijn.
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Banden vraag i.c.m. velgen



Bericht door tonic »

Wat grappig weer dit! Er is geen voertuig in Nederland waar het een eis is om naar DOT codes te kijken. Van fiets tot tankwagen allemaal geen probleem.
Een paar verknipte camper en caravan verzekeraars nemen het op in de kleine lettertjes. En nu gaan zelfs mensen zich er druk overmaken waarbij deze absurde regel niet eens in de kleine lettertjes staan!? Technische gezien is een band goed of niet goed, Dat heeft niks met de fabricage datum te maken.
Kom genoeg slechte banden tegen welke nog geen 6 jaar zijn. En heel goede banden van 7 jaar.
Omdat het voor geen enkel voertuig een eis is zou ik maar niet beginnen over korting bij een band uit 2018. Grote kans dat ze het eerste half uur niet meer aanspreekbaar zijn van het lachen. voertuigen Genoeg waar deze bandjes gewoon onder kunnen.

Als je het toch belangrijk vindt zoek dan gewoon een bandenboer om de hoek en geen internet winkel.
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2434
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Banden vraag i.c.m. velgen



Bericht door bently »

gsm schreef:
do 22 apr 2021, 14:17
Zo voelt het bij mij ook maar waar kan ik recentere kopen ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Misschien eens in Duitsland proberen welke DOT ? ( als het weer kan ). https://www.ebay.de/itm/353448902785?ep ... SwO-dgbvtE
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Banden vraag i.c.m. velgen



Bericht door de Jonckheer »

tonic schreef:
do 22 apr 2021, 16:07
Kom genoeg slechte banden tegen welke nog geen 6 jaar zijn. En heel goede banden van 7 jaar.
Klopt. De achterbanden van mijn Dacia zijn net zo oud als de auto zelf (2010), allang nog niet versleten en ook nergens verdroogd. De banden onder mijn bus waren al oud toen ik hem kocht, door mij een keer op laten snijden (alleen achter) en uiteindelijk een paar jaar geleden vervangen door Chinees rubber (helemaal prima).
Dat regeltje van die verzekeraars had voorheen alleen betrekking op caravans omdat die nu eenmaal veel meer stilstaan dan dat ze rijden. Waarom ze dat nu ook hanteren voor campers is een raadsel want slaat nergens op omdat als je zo'n zelfde busje niet als camper maar als werkauto of personenbusje hebt die regel niét bestaat.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Banden vraag i.c.m. velgen



Bericht door Bob Diesel »

Als het gaat om versheid ,, gewoon eisen

Ik kreeg gisteren 2 Hankook Vantra LT met :!: ,Dot Code 04-21 .
Had bij bestelling (dealer)aangegeven
Ouder als 6 ,maanden accepteer ik niet :idea:

Deze dus net 3 maanden vers :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Banden vraag i.c.m. velgen



Bericht door tonic »

Als die 6 jaars eis in de kleine lettertjes staat bij je camperverzekering snap ik het. En zou ik dat ook doen.
Maar staat het niet in je polis dan is die eis waanzin.
Spike1
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 12 nov 2018, 21:06

Re: Banden vraag i.c.m. velgen



Bericht door Spike1 »

Op een of andere wijze is er een hardnekkig misverstand met betrekking tot de levensduur van banden. Voor caravans en campers lijken 6 jaren gebruik tot het wettelijke maximum te behoren. Ik lees af en toe ook dat personenwagens hiertoe behoren. Zelfs zouden enkele verzekeraars geen uitkering meer doen waarbij campers en caravans met banden ouder dan 6 jaar betrokken zijn bij een ongeval. De ANWB en ook de NKC adviseren inderdaad 6 jaar maar bij mijn weten is het een advies en geen wetmatigheid. Een camperband kan prima 10 jaar mee mits geen beschadigingen en/of haarscheurtjes. De conditie van de banden is leidend, niet de ouderdom. Laat je niet om de tuin leiden.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Banden vraag i.c.m. velgen



Bericht door EasyBee »

gsm schreef:
do 22 apr 2021, 13:56
Gisteren bericht gehad van banden concurrent dat de DOT code van de Maxxis AS banden 2018 is dus al 3 jaar oud.
Ik heb geen beperking van de verzekering maar 3 jaar oud is dat wel raadzaam om die te nemen ?
Vandaag 6 stuks Maxxis A/S AL2 bij Euromaster laten monteren. Per stuk € 3 duurder dan bij Bandenconcurent, zijn van week 45 2020.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie