Koelkast vonkt niet bij gasmodus

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tsjeard
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 16 apr 2021, 21:46

Koelkast vonkt niet bij gasmodus



Bericht door Tsjeard »

IMG_1023.jpeg
De ontsteking die niet werkt
IMG_1023.jpeg (193.46 KiB) 588 keer bekeken
Beste forumleden,

Nu al jaren meelezen en heel veel oplossingen hier gevonden te hebben vraag ik jullie hulp voor het volgende probleem. In onze camper zit een "Electrolux RM 2601 gas electric". Deze werkt op walstroom prima, op 12v smelt het ijs net niet maar op gas doet ie het niet meer. Ik heb al getest met een aansteker erbij aan de achterkant en dan werkt ie wel op gas. Dus ergens doet de ontsteker het niet. Ik weet niet of dit door de aansturing of iets anders komt. Wie heeft er een oplossing? Is zoiets door te meten? Zo ja, hoe werkt dat?

Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Reist in een Iveco Mobilvetta S10
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 755
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Koelkast vonkt niet bij gasmodus



Bericht door kowa »

Alles er voorzichtig uit halen en goed schoonmaken let op het hoedje in de gas toevoer. Zie je wel vonkjes bij het ontsteken op gas de bovenste pen en de witte pen.
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Koelkast vonkt niet bij gasmodus



Bericht door kampo »

Om dit probleem op te lossen kan ik weinig
helpen.
Wat mij wel opvalt is de hoeveelheid roest.
Loont een herstelling zich hier ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Tsjeard
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 16 apr 2021, 21:46

Re: Koelkast vonkt niet bij gasmodus



Bericht door Tsjeard »

kowa schreef:
za 17 apr 2021, 13:41
Alles er voorzichtig uit halen en goed schoonmaken let op het hoedje in de gas toevoer. Zie je wel vonkjes bij het ontsteken op gas de bovenste pen en de witte pen.
Bedankt voor je reactie, ik zie geen vonkjes en het traditionele tikken wat er eerder altijd was is er ook niet. Ook het indicator-lampje onder de kk springt niet meer aan op het moment dat de selectieknop naar gas gedraaid wordt. De koelkast werkt verder prima als ik zelf met een aansteker voor de ontsteking zorg. Heeft schoonmaken van het gehele systeem nut om de het probleem met de ontsteker op te lossen?

Dat er veel roest zit viel mij ook op. We hebben deze camper nu drie jaar en had de kappen er nog nooit afgehaald. Maar zal eens kijken of ik alles een beetje kan fatsoeneren.
Reist in een Iveco Mobilvetta S10
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Koelkast vonkt niet bij gasmodus



Bericht door rijschoollucassen »

Probeer de brander eens van een goede massa te voorzien door middel van een startkabel..... Veel roest schrijf je, zou zo maar kunnen..


Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 755
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Koelkast vonkt niet bij gasmodus



Bericht door kowa »

Kan je de ontsteking draad volgen naar een zwart kastje kijk eens of daar wat los zit of een slecht contact zit.
Ik heb dat ook gehad alles eens goed schoon gemaakt en met contact spray ingespoten en toen deed hij het als van ouds.
De wokkel in de schoorsteen ook schoonmaken als je toch bezig bent.
Met een aansteker doet hij het dus wel.
Zit de kookplaat boven de koelkast kijk daar ook eens naar de bedrading van de koelkast ook al eens problemen mee gehad, al doende leert men.
Ik heb zelf al een keer een extra draad van de zekering in het dashboard naar de koelkast bediening getrokken en toen deed hij het weer.
Zo zie je maar ,je camper hoeft geen HOBBY te heten maar is het wel.
In de 16 jaar dat wij de camper hebben wel het een en ander mee gemaakt met de koelkast.
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 755
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Koelkast vonkt niet bij gasmodus



Bericht door kowa »

Zie dat de camper van hetzelfde jaar is als die van ons.
Geef even een PB waar je woont misschien kan ik helpen.
Ik woon in het midden van Nederland kijk maar op Google.
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 755
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Koelkast vonkt niet bij gasmodus



Bericht door kowa »

Ik heb de foto uitvergroot en zie dat het zwarte kastje onder in de foto ook beschadigd is of gedeeltelijk verbrand.
Onderweg naar (t)huis
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast vonkt niet bij gasmodus



Bericht door myway »

Bij deze kast zit er overigens geen “hoedje” in als sproeier.
Voor het branderpijpje zit een messing sproeier.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast vonkt niet bij gasmodus



Bericht door myway »

Nou hoop ik wel dat je het beschermkapje hebt gedemonteerd om een foto van de brander te maken.
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 755
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Koelkast vonkt niet bij gasmodus



Bericht door kowa »

Als het beschermkapje erop zit kan hij waarschijnlijk geen goede foto maken van de brander, dus is hij gedemonteerd.
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
Tsjeard
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 16 apr 2021, 21:46

Re: Koelkast vonkt niet bij gasmodus



Bericht door Tsjeard »

Beste allen,
Fijn om te zien dat er zoveel mensen meedenken!

@kowa
- Ik heb idd alle kappen gedemonteerd om er goed bij te kunnen
- Het zwarte kastje lijkt aan de buitenkant idd beschadigd. Maar als ik meet krijg ik gewoon 12v op de ontsteking, of is dat te weinig?
- Zijn die zwarte kastjes "gewoon" online te vinden? Is dat een standaard iets zoals een relais?
- De wokkel schoonmaken? Daar ga ik even naar op zoek hoe en waar die zit en of ik daar bij kan.
- Ik heb gisteren alle zichtbare onderdelen er af gehad en helemaal schoongemaakt. Maar geen resultaat.
- De kookplaat zit aan de andere kant van de camper, dit is een redelijk grote koelkast met vriezer er ook nog boven. Daarboven zit de oven.
- Wij wonen in Friesland. Super bedankt voor je aanbod om te kijken of je kunt helpen. Ik duik in eerst in mijn twee opties, mocht ik er dan helemaal niet uitkomen dan is een weekend midden Nederland een prima optie!

@myway
- Ik heb alle kappen gedemonteerd om er goed bij te kunnen, ze laten gelijk hun functie zien.
- Kon al geen hoedje vinden, had eerder de handleidingen op het forum doorgenomen en al tot de conclusie gekomen dat de onze een beetje ouder is.

Ik zit nu te denken aan een van de volgende oplossingen:
1. Op zoek gaan naar dat zwarte kastje om deze te vervangen. Iemand suggesties? (deze optie heeft mijn voorkeur)
2. Een losse Piëzo ontsteking kopen voor een paar tientjes, ik heb onder de koelkast nog een strip met ruimte zat voor een inbouwknop, deze kan ik dan met de hand bedienen als ik de koelkast aanzet. Zou ook prima kunnen werken had ik bedacht.
Reist in een Iveco Mobilvetta S10
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Koelkast vonkt niet bij gasmodus



Bericht door travelscout »

Ontstekingsspoel defect of vonkontstekerisolatie kapot (het porcelein).
Dat laatste ongeveer zoals in een bougie van een auto.
Zal vast ergens te vinden zijn, gebruik eventueel iets van een ander merk!!

Ook zou er overslag (kortsluiting) in de kabel van de "bobine" naar de bougie kunnen zijn (niet vasthouden als je hem test!!).
Onderzoek of je ergens zwarte plekken ziet waar die kabel tegen metaal aan ligt.
Paul.
Plaats reactie