Foutieve montage distributieriem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Foutieve montage distributieriem



Bericht door Andorus »

In september mijn distributieriem door de garage gelijktijdig met de apk laten vervangen.na 10 km.op weg naar huis de camper aan de kant gezet wegens veel lawaai van de motor en verlies van trekkracht garage gebeld kwam ons ophalen en terug naar garage daar bleek dat de distributieriem 1 tand van tijd af stond weer opnieuw gerepareerd en moest nu goed zijn.Ben nu na rondje nederland weer terug naar garage gegaan omdat de camper nog steeds niet goed trekt en ik het fluitje van de turbo mis de monteur heeft ermee gereden en bevestigde dat het niet goed was er zat een klep in de turbo vast volgens hem schoongemaakt en moest nu goed zijn de trekkracht lijkt iets beter maar de turbo hoor ik niet kan dit betrekking hebben en gevolg zijn van de verkeerde montage van de distributieriem of het rijden daarna ermee of is dit toeval?
fred flair
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Foutieve montage distributieriem



Bericht door Meine »

Bovag bedrijf? Wat voor klep in de turbo? Waste gate wellicht? Zal toch geen verwoeste uitlaatklep zijn? :crazy: Tijd voor een expertise door derden. In ieder geval compressie en vuldruk meten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Foutieve montage distributieriem



Bericht door Kroppie »

op zich heeft de turbo niets met de distributietiming te maken, en daarbij geeft een turbo bij verkeerde timing ook geen motorlawaai, wat wel kan is dat door de verkeerde timing een klep krom is, daardoor ook veel lawaai en minder vermogen, doordat er door een mss krommeklep minder vermogen is, zit er in de uitlaatgassen welke de turbo aandrijven ook minder vermogen en zal de turbo minder hard draaien, wat het afwezige fluittoontje verklaart.
ik zou ergerns anders de compressie eens laten meten dat geeft uitsluitsel waar het aan kan liggen.

Meine 2 zielen 1 gedachte :-B

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 16 apr 2021, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Foutieve montage distributieriem



Bericht door Meine »

:cheers: Dat zeg ik. :-B
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Foutieve montage distributieriem



Bericht door de Jonckheer »

Dan staat ie wel wat verder verkeerd dan 1 tand wil daar een klep door krom gaan. Duidelijk knoeiwerk. Wanneer dat een Bovag garage is hen de kans geven het goed te herstellen en zo niet maak dat aanhangig bij de Bovag. Laat ze compressie meten en wees zo wijs daarbij aanwezig te zijn. Dat recht heb je dus laat je niet wegsturen.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Foutieve montage distributieriem



Bericht door rijschoollucassen »

September.... Beetje jammer dat er al zoveel tijd is verstreken. Dat geeft de garage weer de kans op uitvluchten bedenken. Ik zou eerst eens bellen om te overleggen en afhankelijk van de uitslag daarvan misschien rechtstreeks naar een second opinion .

Groet,
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Foutieve montage distributieriem



Bericht door Andorus »

Als er een kromme klep in zou zitten, moet ik dat dan niet horen? De motor loopt goed geen rook oid.
fred flair
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Foutieve montage distributieriem



Bericht door Zijspan »

Als er inderdaad een klep krom is dan zit er geen vermogen in, dat merk je direct.
En dan zou dat vanaf het moment zijn dat de riem er op is gezet?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Foutieve montage distributieriem



Bericht door iSonic »

Kan het ook tussen de oren zitten?
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Foutieve montage distributieriem



Bericht door Andorus »

Nee het zit in mijn motor of mijn turbo als mijn motor loopt als een zonnetje trekt prima in de bergen met een perfekte turbo en nadat er een nieuwe distributieriem in gezet is en ze mij van de garage op moeten komen halen omdat er niet mee te rijden was en zelf erkennen dat de distributieriem van tijd af stond ?? Wat een verstand!! Hier zit ik niet op te wachten
fred flair
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Foutieve montage distributieriem



Bericht door Zijspan »

Lees ik je hele verhaal hier verwacht ik geen kromme klep, dan was dat allang gevonden.
Ik zie meer een foute afstelling in de riem of de brandstofpomp bij vermogens verlies.
En dat je na een ronde rijden weer vermogen kwijt bent denk ik eerder dat er vergeten is hier en daar wat vast te zetten, en dat gaat op den duur verlopen?

Ooit werkte ik in de garage en vergat een ontsteking vast te zetten en dat gaf een pak ellende, liep wel af met een sisser uiteindelijk. (40 jaar terug)
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Foutieve montage distributieriem



Bericht door Andorus »

Bedankt voor de reacties ik ga volgende week weer naar de garage voor een compressietest het voelt gewoon hardstikke rot dat het allemaal zo mooi liep en door zo.n foutieve handeling in de garage je hier zoveel narigheid en werk aan hebt inplaats van weer ontspannen op pad te gaan
fred flair
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Foutieve montage distributieriem



Bericht door kampo »

Waarzeggers zitten er niet zo veel op het forum.
Hebben ze wat fout gedaan of is het een ouder voertuig waar wel eens meer dan 1 ding mis gaat ?

Laten nakijken door vaklui zou ik doen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Foutieve montage distributieriem



Bericht door Bas vd laar »

na 10 km.op weg naar huis de camper aan de kant gezet wegens veel lawaai van de motor en verlies van trekkracht garage gebeld kwam ons ophalen en terug naar garage daar bleek dat de distributieriem 1 tand van tijd af stond
Ze hebben wel degelijk iets fout gedaan, dat geven ze ook toe.
Het is alleen nog niet goed hersteld.

Erg vervelend dit, je levert een goed rijdend voertuig in en je krijgt hem slecht rijdend terug.
Hoop dat ze het weten te vinden en hij straks weer rijdt zoals voorheen
Plaats reactie