Foutieve montage distributieriem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Foutieve montage distributieriem



Bericht door iSonic »

Andorus schreef:
vr 16 apr 2021, 21:44
Nee het zit in mijn motor of mijn turbo als mijn motor loopt als een zonnetje trekt prima in de bergen met een perfekte turbo en nadat er een nieuwe distributieriem in gezet is en ze mij van de garage op moeten komen halen omdat er niet mee te rijden was en zelf erkennen dat de distributieriem van tijd af stond ?? Wat een verstand!! Hier zit ik niet op te wachten
Je zegt dat er daarna nog wat mis is. Er wordt een klep vervangen en daarna trekt hij goed maar je mist een geluid. Als er dan verder niks is dan zit het mischien tussen de oren en is nu alles goed?

Een kromme klep krijg je niet na1 tandje verschieten en dan nog: dat hoor en zie je wel wat meer. Je turbo heeft verder niks te maken met je distributie. Veel mensen sprongen al naar compressie meten. Laat er eens iemand anders in rijden die het type auto en motor kent.
isoplus
Berichten: 6375
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Foutieve montage distributieriem



Bericht door isoplus »

Het blijft een vreemd verhaal. Je merkt het (eerste) probleem pas na 10 kilometer, dan is er niet meer mee te rijden en je moet opgehaald worden.
De hamvraag is nu natuurlijk of je toen opgehaald bent d.m.v. slepen of toch op eigen kracht naar de garage bent gesukkeld.
In het eerste geval had je geen 1 tandje verkeerd geplaatste riem maar een riem die om de een of andere reden versprongen is.
Dat kan door bijvoorbeeld een losgelopen boutje tussen riem en poelie of een stukje ijs ( dat merk je dan bij starten), dat is allemaal al eens voorbij gekomen.
Bij een versprongen riem is vaak verder rijden niet mogelijk en kan zelfs leiden tot schade aan de kleppen.
Als de motor nu rustig loopt lijkt dat laatste onwaarschijnlijk!
Compressiemeten lijkt eenvoudig maar is dit vaak niet bij Fiat omdat de verstuivers er dan uit moeten en dat gaat soms niet vanzelf.
Zitten de verstuivers muurvast dan is hier speciaal gereedschap voor nodig en ook nieuwe verstuivers omdat de oude onbruikbaar worden.
Je zegt dat je de turbo niet hoort fluiten, dat hoeft ook niet want de waste-gate, die kennelijk vast zat, is vervangen of hersteld en werkt weer.
Het kan ook zijn dat ze de uitlaatgassen recirculatieklep hersteld hebben dat is mij niet helemaal duidelijk.

Ben je niet tevreden ga terug naar de garage, onthoud je van technisch commentaar en beperkt je tot het zeggen dat de motor niet als voorheen presteert.
Je voorkomt zo dat men zaken gaat herstellen die niet stuk zijn en je daarvoor een rekening gepresenteerd krijgt, immers als jij zegt dat ze compressie moeten meten zijn de kosten daarvoor geheid voor jouw rekening, jij geeft de order!
Plaats reactie