Fiat Ducato 2.8 JTD starten met hulpaccu

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat Ducato 2.8 JTD starten met hulpaccu



Bericht door AadenAnke »

Dat valt ook bij de moderne Fiat wel mee hoor die van mij (Ducato 2.3 130pk handbak is van 2018) heb deze eind september buiten neer gezet en de accu (voltmeter) gaf half maart nog 12.3volt aan. Hoor wel vaker dat moderne auto's dat niet zouden kunnen lees soms dat dealers en ANWB aan geven minstens elke 3 weken een stuk te rijden om start problemen te voorkomen dat zou toch belachelijk zijn. Sluipverbruik uitschakelen een goede accu moet voldoende zijn. Natuurlijk is het verstandig om je voertuig te kennen weten waar zit wat en heb ik iets speciaals nodig om er bij te komen en is het wenselijk desnoods een aanpassing te maken vorig jaar starte mijn fiat gewoon na goed 5 maanden buiten gestaan te hebben gewoon vlot bij de eerste poging.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13346
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 2.8 JTD starten met hulpaccu



Bericht door hathi »

Kampo ,,het gaat mij niet om die massa schakelaar,en niet om mijn situatie,(enkel voorbeeld).....het gaat om in het algemeen ,waarom hier zo dikwijls vragen staan over de startaccu,en het laden daarvan,...daarom vraag ik me af of dat een Fiat probleem is? Dus ik vind je reactie totaal niet relevant,en het antwoord,aan Rob op zijn vraag,laat je gemakshalve weg,.?
Hans
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13346
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 2.8 JTD starten met hulpaccu



Bericht door hathi »

Aad,dat is tenminste relevant :hug:
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8 JTD starten met hulpaccu



Bericht door seth_space »

hathi schreef:
vr 16 apr 2021, 10:40
...daarom vraag ik me af of dat een Fiat probleem is?
Voor een Mercedes die je waarschijnlijk nog moet aanzwengelen inderdaad een grote technologische stap ;)
Maar je leest niet wat Kampo schrijft. Moderne autos ( en dat is die van jou conform je foto duidelijk niet;) hebben nogal wat sluipverbruik. Als je die een half jaar stil laat staan is de kans op een probleem veel groter. En zoals ik al aangehaald heb. het overgrote deel van de forummers hier heeft een jevel als basis. Dus niet zo vreemd dat daar meer zaken naar voren komen.
Ik heb trouwens geen lange tenen wat Fiat betreft. Als er een mercedes als basis in mijn camper had gezeten was ik net zo gelukkig waarschijnlijk. Hooguit wat duurder in onderhoudskosten en onderdelen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13346
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 2.8 JTD starten met hulpaccu



Bericht door hathi »

Man man,Seth. wat zit je toch te kletsen,eerst wil je niet geloven,dat ik bijna nooit problemen,of onkosten heb ,( kan ik er wat aan doen ,het is zo)....al was het niet de vraag van Rob....en nu wil je mij een probleem aanpraten,wat ik niet heb,......lees nog maar eens wat ik schrijf,en vraag ?... en niet meteen op Tilt slaan als ik het woord Fiat schrijf,ieder moet zelf beslissen,wat ie koopt,en ieder kan ook even blij zijn met zijn Fiat,als ik met Mijn MERCEDES,niks mis mee,maar jij schijnt er op te moeten inhaken,nu Kampo reageerde,wel sportief blijven,en ieder zijn mening, ,geef gewoon een antwoord,zoals Aad dat doet,je hebt toch de ervaring, :hug:
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8 JTD starten met hulpaccu



Bericht door seth_space »

Dat antwoord had ik al lang gegeven en een probleem aanpraten is juist iets wat jij doet. Het woord fiat (bij ieder vermeend probleem) en je gaat helemaal los. Ik reageer eens op dezelfde wijze, misschien was je dat opgevallen :wave:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat Ducato 2.8 JTD starten met hulpaccu



Bericht door AadenAnke »

seth_space schreef:
vr 16 apr 2021, 16:16
hathi schreef:
vr 16 apr 2021, 10:40
...daarom vraag ik me af of dat een Fiat probleem is?
Voor een Mercedes die je waarschijnlijk nog moet aanzwengelen inderdaad een grote technologische stap ;)
Maar je leest niet wat Kampo schrijft. Moderne autos ( en dat is die van jou conform je foto duidelijk niet;) hebben nogal wat sluipverbruik. Als je die een half jaar stil laat staan is de kans op een probleem veel groter. En zoals ik al aangehaald heb. het overgrote deel van de forummers hier heeft een jevel als basis. Dus niet zo vreemd dat daar meer zaken naar voren komen.
Ik heb trouwens geen lange tenen wat Fiat betreft. Als er een mercedes als basis in mijn camper had gezeten was ik net zo gelukkig waarschijnlijk. Hooguit wat duurder in onderhoudskosten en onderdelen.
Ik heb geen lange tenen maar wel een ingegroeide nagel dus er niet op gaan staan afgesproken? :cheers:
Ik had een oude Mercedes 1985 en heb naar ik mag aannemen een redelijk moderne Fiat 2018 de onderdelen die ik kocht voor de Mercedes daar viel de prijs me elke keer weer van mee! Van Fiat weet ik het niet tot nu toe 1 oliefilter vervangen en dat was via via via voor niets :shh: wat ik wel weet is dat sluipverbruik een probleem kan zijn maar niet hoeft. Mijn Ducato heeft geen Fiat radio en zeker niet op de start accu geen extra beveiligingen en ook geen massa schakelaar mijn accu loopt niet onlogisch leeg. Ik heb het sterke vermoeden dat juist alle aangebouwde hobbyisten dingen als bewakers van de accu en opbrengstmeters van de zonnepanelen en de diverse camera systemen die continu stand-by staan trackers e.d. het probleem is.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8 JTD starten met hulpaccu



Bericht door seth_space »

Terug naar het onderwerp inderdaad.
Ik heb 1 keer mijn accu gemold, achteraf door eigen foute volgorde bij wegzetten. Dat soort fouten is merk ongebonden vrees ik :)
Verder is mijn fiat basis volkomen storing vrij en goedkoop in onderhoud.
Daarnaast is door de brede jevel uitwisselbaarheid erg veel keuze in alternatieve vervangingsonderdelen van prima kwaliteit wanneer nodig.
Maar zoals we al diverse keren hebben vastgesteld zijn moderne bedrijfswagen varianten erg betrouwbaar van alle merken.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13346
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 2.8 JTD starten met hulpaccu



Bericht door hathi »

Seth :thumbup: ,zo kan het ook :-B ,........een antwoord op Rob,z,n vraag ...........zoals geschreven,je kan een plus min aansluiting maken,op een andere plek, ik heb er een in de stoel console gemaakt,........
2C564B7D-8A7C-4791-9853-2070CD6A419D.jpeg
2C564B7D-8A7C-4791-9853-2070CD6A419D.jpeg (60.49 KiB) 129 keer bekeken
..en heb er vroeger,meermaals iemand mee op weg geholpen,maar het is ook te gebruiken ,om te starten , er is inderdaad weinig plek voor de start kabel te klemmen,En Rob., je zal wel begrijpen,startkabels,met aan 1 zijde een bajonet pen,( zie foto)en aan de andere zijde een klem
Hans
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Fiat Ducato 2.8 JTD starten met hulpaccu



Bericht door Zijspan »

Wij hadden ook zo’n fiat aan onze camper zitten, een fijne Fiat om mee te rijden.
Tot je er eens aan moest werken, das een hel je kan (bijna) nergens bij.
Ook de accu die in de winterstalling mee naar huis ging, daar onder de kap is de plus moeilijk te vinden, zeker een stevige startkabel klem er op zetten is een ware kunst, vele vonken en nog geen contact pfff
Ik nam de accu mee naar huis en deed die aan de lader zetten.
Maar de vraag steller, ook ik had al eens gedacht daar een externe aansluiten op te maken je weet maar nooit?
Het is er niet van gekomen, nu is die camper bij een ander en die zijn gelukkig er mee.
En wij hebben nu een camper Fiat waar de accu wel bereikbaar is met stevige start kabels.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Plaats reactie