Storing portierverdelingeling-raam in Ducato 2003 (type 244)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
KeesV
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 21:30
Locatie: Son en Breugel

Storing portierverdelingeling-raam in Ducato 2003 (type 244)



Bericht door KeesV »

Ik heb een heel vreemd probleem in mijn 2e hands gekochte buscamper (Ducato 2003, type 244, 2.8Jdt . Hoop dat iemand kan helpen.

Situatie

Alleen rechterportier werkt op de automatische vergrendeling en afstandsbediening. Bestuurdersportier, schuifdeur en deuren achter niet.
Waarom niet weet ik niet. Weet ook niet hoe e.e.a. eigenlijk zou moeten werken.

Contact aan.
Portier handmatig openen of sluiten (met handle of knopje)
Onder moterkap onder of achter de accu een pruttelend geluid. Lengte niet altijd hetzelfde.
Op enig moment vliegt de zekering F38 (ABI portiervergrendeling) eruit.
De electrische ramen doen het nu ook niet meer. Die zekeringen (waaronder F48, de buurman van F38) zijn overigens gewoon intact.

Contact uit
RECHTER Portier vergrendelen en/of ontgrendelen (handmatig of met afstandsbediening maakt niet uit)
Linkerportier of andere deur lijkt nergens op aangesloten te zijn
Na de handeling klinkt er een korte brom achter het dashboard. Dit lijkt me een relais ergens voor. Na een keer of 3 (soms 4 of 5) klinkt er geen brom maar vliegt de zekering eruit.
Met contact uit doen de ramen het sowieso niet, dus hier heb ik niet verder mee kunnen testen.

Wie heeft een suggestie voor een oplossing?

Het lijkt mij dat er een of ander relais/systeem moet zijn waar signalen vanuit de portieren en afstandbediening bijeen komen. Van daaruit denk ik dat ook weer signalen terug worden gegeven naar alle deuren. Wellicht is hier iets defect, maar waar zit dit dan en hoe werkt het?

Deelvragen:
1. Waarom werkt alleen het rechterportier op afstandsbediening/triggert een vervolgreactie.
2. Hoe zou de portiervergrendeling moeten werken (schuifdeur? Achterdeur?)
3. Waarom lijkt het of de electrische ramen met dit systeem gekoppeld zijn?
4. Wat is de brom onder de accu na het naar beneden duwen van het portiervergrendelingsknopje?
5. Waarom klinkt dat gepruttel juist met het contact aan, en niet als het contact uit is? Wat voor handeling zou je wel verricht willen hebben bij contact aan en niet bij contact uit??? Koppeling met de electrische ramen??
6. Heeft iemand schema's van dit systeem in elkaar zit?
Plaats reactie