Hoe krijg ik de bumper weer zwart?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
brugsewitte
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 13:27

Hoe krijg ik de bumper weer zwart?



Bericht door brugsewitte »

Hallo, ik wil de bumper van mijn camper terug mooi krijgen, hij is heel dof en verweerd van de zon en andere weersomstandigheden
hoe krijg ik hem weer toonbaar
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: bumper



Bericht door AadenAnke »

Als het een niet in de verf zittende bumper is (zwart/grijs) dan met lijnolie in smeren. Weet ff niet meer uit mijn hoofd of dat nou gekookte of ongekookte olie moest zijn? Kan geen kwaad op je lak kost bijna niets en is zo gedaan zonder de of montage ziet er daarna uit als nieuw :shh:

Gr. Aad
schapenkop
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: bumper



Bericht door schapenkop »

Gekookte lijnolie
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: bumper



Bericht door AadenAnke »

Ja je wordt wat ouder en dat herinneren steeds lastiger. Valt bij mij nog mee sommige reden van 5 voor 12 tot de middag al niet meer :lol:

Gr. Aad
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Hoe krijg ik de bumper weer zwart?



Bericht door Hermes »

Ik gebruik SONAX XTREME dat is kunststof gel. Kunststofonderhoud op basis van Nanotechnologie. Dit wordt gebruikt op ongelakte kunststof delen.
Dit spul gebruik ik op de kunststofdelen van mijn Hymer B584. Het is fantastisch spul de nano deeltjes gaan in de poriën van het kunststof zitten. Na behandeling ziet het er weer als nieuw uit.
https://www.toolstation.nl/sonax-xtreme ... gel/p32010
Op bovenstaande url kun je zien wat ik bedoel.
Laatst gewijzigd door Hermes op do 08 apr 2021, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Hoe krijg ik de bumper weer zwart?



Bericht door Transitje »

Om de totaal verweerde bumper van onze bus weer mooi te krijgen heb ik een spuitbus met speciale bumperverf gekocht en dat werk heel goed en simpel. Zowel in zwart als donkergrijs te verkrijgen.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: Hoe krijg ik de bumper weer zwart?



Bericht door peter possl »

hier is vorig jaar ook een item over geweest

viewtopic.php?f=3&t=8473710
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik de bumper weer zwart?



Bericht door rijschoollucassen »

Voorzichtig verwarmen met een schildersfohn heb ik ook regelmatig voorbij zien komen...

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Hoe krijg ik de bumper weer zwart?



Bericht door bupozaanstad »

Als je het echt weer als nieuw wilt hebben is dit het enige goede middel.

https://www.nonpaints.com/nl/sem-bumper ... n-spuitbus
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Hoe krijg ik de bumper weer zwart?



Bericht door Camper-T »

rijschoollucassen schreef:
do 08 apr 2021, 14:28
Voorzichtig verwarmen met een schildersfohn heb ik ook regelmatig voorbij zien komen...

Jaap
Dit klopt en is eigenlijk de enige echt goede en permanente oplossing, mits je het vanzelfsprekend goed en voorzichtig doet.
Alle goede smeersels en spuitbussen ten spijt. Kunstof absorbeerd niets dus een laag aanbrengen is met de tijd weer weg.

Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=oPW0aeO86nc
Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=zuNin_x6bAI
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Hoe krijg ik de bumper weer zwart?



Bericht door bupozaanstad »

Camper-T een föhn is zeker geen oplossing omdat je de weekmakers tijdelijk activeert maar je ook gelijk de poriën van het kunststof afsluit. Na een jaar beginnen deze opgewekte weekmakers ook uit te werken en dan is er geen redden meer aan. Als je het goed wil doen is spuiten de oplossing maar wel met een product wat hiervoor is ontwikkeld en geen gewone spuitbus verf. Alles valt of staat bij een goede voorbewerking zoals: Diepte reinigen, ontvetten en een speciale hecht primer aanbrengen voor je gaat spuiten. Ik zelf heb een heel goede ervaring met SEM bumpercoater wat ik heb gebruikt op de kunststof bovendekken van een Volvo 850 en dat was in 2014 en deze wagen is nog steeds in bezit van een bekende. De bumpers zien er na al die jaren nog steeds prima uit. Het mooiste is om de delen te demonteren maar is dat om wat voor reden niet mogelijk dan is goed afplakken natuurlijk ook een optie. En kunststof absorbeert wel degelijk als je de poriën maar reinigt volgens de hierboven genoemde 3 stappen.

En NEEN ik heb geen aandelen in dit product maar ik en heel veel Volvo vrienden zijn er heel enthousiast over.

https://www.youtube.com/watch?v=GHN-yOJxbmI

Hier wat foto's van de kleur donker grijs wat het origineel voor 99,99% benaderd.

In behandeling
Afbeelding

Klaar
Afbeelding
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Hoe krijg ik de bumper weer zwart?



Bericht door Camper-T »

Kunstof absorbeert niet maar kunstof bumpers hebben in dit geval wel porien c.q. een ruw oppervlakte wat als een goede hechtlaag werkt.
Ik ben het geheel met je eens dat overspuiten met goede lak beter kan zijn dan het origineel maar dit is misschien een stap te ver voor TS.
Waar ik mijn antwoord aan TS op richtte is een simpele manier om zijn bumpers weer langduriger zwart te krijgen dan met vet of olie lagen.

Het blijven de weekmakers in het kunstof die voor de verkleuring zorgen. Zo ook witte kunstof camperkozijnen welke langzaam geel worden.
Voor het wit maken van vergeeld kunstof heb ik op YouTube filmpjes voorbij zien komen waar mensen met waterstofperoxide kunstof bleken.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hoe krijg ik de bumper weer zwart?



Bericht door Bas vd laar »

Owatrol Polytrol, werkt top, kost bijna niks en blijft wel 1 tot 2 jaar goed.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Hoe krijg ik de bumper weer zwart?



Bericht door bupozaanstad »

Klopt Bas polytrol werkt ook goed maar voor je daarmee gaat beginnen is het ook nodig een goede diepte reiniging te doen. Als je daarmee gaat beginnen dan kan je beter spuiten want dat blijft veel langer mooi dan welk smeerseltje dan ook.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Plaats reactie