Elektrische fiets laden tijdens rijden
-
- Berichten: 117
- Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17
Elektrische fiets laden tijdens rijden
Beste,
Ik twijfel of het goed is om mijn elektrische fiets te laden tijdens het rijden. Ik heb een Victron 500w omvormer, die de 2.5A op 230v lader net aan kan. De Victron ben ik niet bang voor, die stopt vanzelf als het te warm wordt of te veel is.
De impact op mijn huishoudaccu's (Lood, 2x 80Ah) ben ik meer benieuwd naar. Deze worden bijgeladen via de Schaudt EBL (toch?) en die neemt de stroom van de dynamo.
Ben ik zo de EBL en de dynamo te veel aan het belasten, of moet dit zonder problemen kunnen?
Ik twijfel of het goed is om mijn elektrische fiets te laden tijdens het rijden. Ik heb een Victron 500w omvormer, die de 2.5A op 230v lader net aan kan. De Victron ben ik niet bang voor, die stopt vanzelf als het te warm wordt of te veel is.
De impact op mijn huishoudaccu's (Lood, 2x 80Ah) ben ik meer benieuwd naar. Deze worden bijgeladen via de Schaudt EBL (toch?) en die neemt de stroom van de dynamo.
Ben ik zo de EBL en de dynamo te veel aan het belasten, of moet dit zonder problemen kunnen?
Re: Elektrische fiets laden tijdens rijden
Tijdens het rijden wordt de hh accu direct door de dynamo geladen (relais in de EBL wordt door d+ geschakeld). De stroom die je omvormer afneemt wordt dus direct door de dynamo aangevuld, ergo, de dynamo kan meer leveren dan die afneemt, dus zo lang je alleen laadt tijdens het rijden zal de hh accu niet verder ontladen- mits natuurlijk de rest van de installatie, kabels en connectors e.d. , daarop berekend zijn.
Edit: ben je bang dat de bekabeling en het relais in de EBL die langdurige belasting niet aan kan, dan kun je overwegen een Cyrix tussen start en hh accu te plaatsen, die kan wat meer hebben.
en het toeval wil dat ik er nog eentje, nieuw, overgehouden van een gestaakt project, op de plank heb liggen. Bij belangstelling doe maar een PB...
Edit: ben je bang dat de bekabeling en het relais in de EBL die langdurige belasting niet aan kan, dan kun je overwegen een Cyrix tussen start en hh accu te plaatsen, die kan wat meer hebben.
en het toeval wil dat ik er nog eentje, nieuw, overgehouden van een gestaakt project, op de plank heb liggen. Bij belangstelling doe maar een PB...
Re: Elektrische fiets laden tijdens rijden
Ten eerste: de EBL beperkt de stroomsterkte die uiteindelijk door de alternator wordt geleverd. Afhankelijk van het type EBL van Schaudt varieert dat tussen 15A en 30A (zie mijn site https://www.zwiebelfam.nl/de-verschille ... ktrobloks/ )
Jouw dynamo is er op gebouwd om tenminste nog 50A aan de huishoudaccu af te geven (dat is de maximale vraag van een loodzuur-accu die bijna leeg is), dus daar zit ook geen knelpunt.
Als je de omvormer goed hebt aangesloten (voldoende draaddiameter van omvormer naar accu) is er geen enkel probleem om op die manier de fietsaccu op te laden. Zo doen wij dat ook al jaren.
Succes.
Jouw dynamo is er op gebouwd om tenminste nog 50A aan de huishoudaccu af te geven (dat is de maximale vraag van een loodzuur-accu die bijna leeg is), dus daar zit ook geen knelpunt.
Als je de omvormer goed hebt aangesloten (voldoende draaddiameter van omvormer naar accu) is er geen enkel probleem om op die manier de fietsaccu op te laden. Zo doen wij dat ook al jaren.
Succes.
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Elektrische fiets laden tijdens rijden
Ik gok zo dat die 2,5 A bij 110 V is. Max aansluitwaarde. 500 watt is wel wat hoog. Vermeld anders de output eens: 48 volt bij ...A of 36 V bij ...TonyFeestneus schreef: ↑wo 07 apr 2021, 11:37Beste,
Ik twijfel of het goed is om mijn elektrische fiets te laden tijdens het rijden. Ik heb een Victron 500w omvormer, die de 2.5A op 230v lader net aan kan. De Victron ben ik niet bang voor, die stopt vanzelf als het te warm wordt of te veel is.
De impact op mijn huishoudaccu's (Lood, 2x 80Ah) ben ik meer benieuwd naar. Deze worden bijgeladen via de Schaudt EBL (toch?) en die neemt de stroom van de dynamo.
Ben ik zo de EBL en de dynamo te veel aan het belasten, of moet dit zonder problemen kunnen?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
-
- Berichten: 117
- Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17
Re: Elektrische fiets laden tijdens rijden
Output nog eens bekeken:
42V => 4A (dus 168W)
100-240V => 2.5A (wat impliceert dat het maximaal 600w zou opnemen)
Ik begreep ook dat de EBL de maximale lading van de dynamo beperkt. Dat is positief voor mijn dynamo, die kan zo nooit overvraagd worden, correct?
Verder zou het daardoor wel kunnen dat je meer verbruikt dan de EBL (via de dynamo) kan toevoegen.
Bij een verbruik van 500W, dan is hier op 12v toch 41,66A voor nodig (zonder rekening te houden met omzetverliezen)? Die kan mijn EBL niet leveren... Dus ik ga een deel de accu's ontladen tijdens de rit. Is dit correct?
Bij een verbruik van 168W is er geen probleem. Op 12v zonder omzetverliezen zou dit 14A zijn, iets wat de EBL/dynamo makkelijk kan leveren.
42V => 4A (dus 168W)
100-240V => 2.5A (wat impliceert dat het maximaal 600w zou opnemen)
Ik begreep ook dat de EBL de maximale lading van de dynamo beperkt. Dat is positief voor mijn dynamo, die kan zo nooit overvraagd worden, correct?
Verder zou het daardoor wel kunnen dat je meer verbruikt dan de EBL (via de dynamo) kan toevoegen.
Bij een verbruik van 500W, dan is hier op 12v toch 41,66A voor nodig (zonder rekening te houden met omzetverliezen)? Die kan mijn EBL niet leveren... Dus ik ga een deel de accu's ontladen tijdens de rit. Is dit correct?
Bij een verbruik van 168W is er geen probleem. Op 12v zonder omzetverliezen zou dit 14A zijn, iets wat de EBL/dynamo makkelijk kan leveren.
Re: Elektrische fiets laden tijdens rijden
en niet via de ebl de hhaccu laden maar met een cyrix b.v
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 117
- Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17
Re: Elektrische fiets laden tijdens rijden
Hoi Jos, dat zou ik kunnen doen maar tegelijk is dat dus niet nodig als ik het goed begrijp. Op deze manier heb ik ook geen kans te veel te vragen van de dynamo.
Re: Elektrische fiets laden tijdens rijden
Die Cyrix, althans een soortgelijk scheidingsfilter, zit in mijn EBL208s, maar dan met een beperking tot 30A (er zijn ook EBL's van Schaudt die slechts de helft doorgeven). Voor mij is die 360 W méér dan genoeg; ik ben toch al autarkisch als ik dagenlang stil sta dus die energie van de alternator heb ik niet nodig voor mijn accu.
Overigens kan de lichtste Cyrix 120A doorlaten als die vraag er is, maar helaas vindt dat jouw alternator, zeker als het er één is die op veldsterkte wordt geregeld, helemaal niet prettig: doe je het te lang dan gaat hij in rook op.
Ik wil daarom jouw uitspraak enigszins nuanceren.
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Elektrische fiets laden tijdens rijden
Die gaat echt geen 600 watt nemen om er 168 w te laden. Reken maar op 2,5 x 100 = 250 watt. Dan heb je 70% rendement, nog slecht genoeg maar verder geen problemenTonyFeestneus schreef:Output nog eens bekeken:
42V => 4A (dus 168W)
100-240V => 2.5A (wat impliceert dat het maximaal 600w zou opnemen)
Ik begreep ook dat de EBL de maximale lading van de dynamo beperkt. Dat is positief voor mijn dynamo, die kan zo nooit overvraagd worden, correct?
Verder zou het daardoor wel kunnen dat je meer verbruikt dan de EBL (via de dynamo) kan toevoegen.
Bij een verbruik van 500W, dan is hier op 12v toch 41,66A voor nodig (zonder rekening te houden met omzetverliezen)? Die kan mijn EBL niet leveren... Dus ik ga een deel de accu's ontladen tijdens de rit. Is dit correct?
Bij een verbruik van 168W is er geen probleem. Op 12v zonder omzetverliezen zou dit 14A zijn, iets wat de EBL/dynamo makkelijk kan leveren.
Groet, Henk.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
-
- Berichten: 117
- Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17
Re: Elektrische fiets laden tijdens rijden
Ok. 250w is voor 12v zo’n 20A. Iets wat mijn EBL100 tijdens het rijden (30A) makkelijk bijgeladen krijgt.
Mag ik dus aanhouden dat alles tot 360w (12x30) probleemloos gaat, en alles daarboven een aanslag zal zijn op de huishoudaccus want die worden dan ietwat uitgeput.
Twee fietsen tegelijk opladen tijdens het rijden is dus onverstandig. 1 fiets geen probleem.
Ben ik correct in deze berekeningen?
Mag ik dus aanhouden dat alles tot 360w (12x30) probleemloos gaat, en alles daarboven een aanslag zal zijn op de huishoudaccus want die worden dan ietwat uitgeput.
Twee fietsen tegelijk opladen tijdens het rijden is dus onverstandig. 1 fiets geen probleem.
Ben ik correct in deze berekeningen?
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Elektrische fiets laden tijdens rijden
Ja. En gewoon de eerste keer dat je dit doet ook even controleren of het klopt. Metertjes aflezen enzo.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Elektrische fiets laden tijdens rijden
Inderdaad, even controleren tijdens rijden en je zult zien dat opgenomen vermogen nog véél minder is in de praktijk.
Die lader pompt echt geen 4A in je fietsaccu. En opgenomen vermogen wordt rap minder wanneer fietsaccu voller wordt/is.
\\Kees
Die lader pompt echt geen 4A in je fietsaccu. En opgenomen vermogen wordt rap minder wanneer fietsaccu voller wordt/is.
\\Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB