Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 242
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door jopan53 »

Beste camperaars

Hymer B654 – bouwjaar 2001 – 4.200 kg – 2.8JTD

Trommelremmen naar schijfremmen ombouwen. Kanda & magda?

Waarom? Lang verhaal kort?

Ik ben een iets oudere Belg en je mag mij beschouwen als een buitenlandse camper toerist. Woon en werk in een Hollandse kolonie. Voor de C-perikelen kwamen we twee tot driemaal per jaar op familiebezoek en vakantie. In de zomer en gedurende de winter en nu en dan der tussenin. In de winter vooral voor de zoon, omdat ie gek is op schaatsen en sneeuwballen. Schaatsbanen en sneeuwballen zijn moeilijk te vinden waar we wonen.

De camper staat dus 2x zes maanden op stal. Bouwjaar 2001 is niet meer zo jong en dat betekent dat ik een week, soms 14 dagen vroeger afreis om wat klein en groter onderhoud te doen. Die onderhoudsperiode zou ik zoveel als mogelijk willen inkorten en/of vervangen door vakantiedagen.

En, bijna ieder jaar heb ik toch wel wat problemen met de trommelremmen. Vooral lekkende remcilinders door roestvorming omdat de camper te weinig wordt gebruikt. In feite zou ik de trommelremmen ieder jaar moeten opengooien om safe te zijn. Schijfremmen kun je, na het verwijderen van het wiel zo controleren. Remblokken of zelfs de remschijf vervangen is zo geklaard.

Voor zover mijn info strekt zouden de onderdelen van de Ducato II Flatbed Vrachtwagen/Chassis 244 2.8 JTD (94 kW/128 Pk) passen op mijn voertuig. Het ganse wielblok dat vast zit is met 4 bouten op de ALKO-achteras moet dan vervangen en/of aangepast worden.

1ste vraag: is het al door iemand met succes uitgevoerd?
2de vraag: mag dat en indien ja, zal het natuurlijk naderhand gekeurd moeten worden.

Ik ben dus op zoek naar vakkundig advies op de vragen: kan het, mag het en zijn er struikelblokken?

Bij voorbaat dank voor jullie vakkundig advies

Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: trommelremmen naar schijfremmen, kanda & magda?



Bericht door dedruivenplukker »

Ik weet wel dat er in NL een stuk meer mag als bij de Belgen.
Ik lees op diverse forums over problemen bij de periodieke keuring.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: trommelremmen naar schijfremmen, kanda & magda?



Bericht door AadenAnke »

Het kan en in Nederland mag het. Maar ook rem klauwen gaan vastzitten en ook bij remschijven heb je cilinders dat vraagt ook onderhoud.

Gr. Aad
Meine
Berichten: 4737
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: trommelremmen naar schijfremmen, kanda & magda?



Bericht door Meine »

Als het om minder onderhoud gaat na lange stilstand, dan kun je beter trommelremmen hebben als schijfremmen. Zeker als een voertuig buiten staat kunnen schijven makkelijk dermate verroest raken dat ze vervangen moeten worden.
Zijspan
Berichten: 2588
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: trommelremmen naar schijfremmen, kanda & magda?



Bericht door Zijspan »

Het struikelblok zal zijn de control in België, jou camper is ooit aangemeld met trommelremmen achter en dat staat zo beschreven.
Je kunt eens informeren of dat mag? Je weet maar nooit? Het remt beter.
En dan op den duur de ombouw er van, opzoek naar een donor fiat ergens?
Of zit er een alco as onder? Past het dan ( compleet ) van trommel naar remschijf inclusief de handrem?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: trommelremmen naar schijfremmen, kanda & magda?



Bericht door kampo »

Je voertuig uit 2001 heeft een door Fiat uitgeschreven PVG (proces verbaal van goedkeuring)
Daarin staat het remsysteem beschreven.
Je mag het remsysteem niet zomaar aanpassen want dan zou het afwijken van wat op de papieren staat.

Destijds heeft Fiat remproeven moeten voorleggen.
Voor een wijziging zou je een 2de fase goedkeuring moeten doorlopen wat kan.
Dat zal gepaard gaan met nieuwe remtesten of misschien volstaan aanwijsbare berekeningen.
Of het zoveel moeite waard is ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: trommelremmen naar schijfremmen, kanda & magda?



Bericht door de Jonckheer »

Dat schijven beter zijn dan trommels is een misvatting. Ook remmen schijven niet per definitie beter dan trommels. Er zijn een aantal redenen waarom schijven beter zijn: ze kunnen de warmte beter kwijt dus dat is een groot voordeel en ze zijn goedkoper omdat ze minder onderdelen hebben. Nadelen hebben schijven ook. Op achterwielen ben je beter af met trommels omdat de achterremmen sowieso veel minder remmen dan voor (anders zou je bij elke bocht waarin je remt achterstevoren staan) waardoor de boel vast gaat zitten. En bij langere stilstand kunnen roestpitten ontstaan waardoor je de schijven moet vervangen.
Als je last hebt van lekkende remcilinders is er iets niet goed want dat hoort niet. Ze maken dan een te grote slag of de rubbers zijn stuk waardoor er vocht achter kan komen met roest tot gevolg. In de tijd dat ik sleutelde waren er altijd meer problemen met schijf achterremmen dan met trommels. Trommelremmen kun je gerust 100.000 km dicht laten zonder probleem.
En wat remvermogen betreft: mijn 1982 touringcar heeft alleen trommelremmen en die remt als een malle elke keer weer bij de APK de meters de hoek in dus slechter remmen? Zéker niet!
Maar hoe dan ook, in België mag je niet wat jij wilt al zou je daar stukken mee vooruitgaan, wat niet zo is.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: trommelremmen naar schijfremmen, kanda & magda?



Bericht door hathi »

En, bijna ieder jaar heb ik toch wel wat problemen met de trommelremmen. Vooral lekkende remcilinders door roestvorming .......die lekkende remcylinders,komt door slechte, ( nu waterhoudende ) rem olie,dus verversen ,
,........Alsje de remcylinders,vernieuwd,nog beter ,ook de remslangen,ben je gegarandeerd van dit probleem verlost, voor vele jaren,en je hoeft ook niet jaarlijks te kijken,,ofschoon er kijk gaatjes in de ankerplaats zitten,en daarvoor dus niet alles uit elkaar dient te worden gehaald :-B
Hans
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: trommelremmen naar schijfremmen, kanda & magda?



Bericht door AadenAnke »

Ik neem aan dat er toch wel om de paar jaar de remvloeistof vervangen is/wordt? Dan zou er geen water/vocht in moeten zitten toch? Dat vervangen van de remvloeistof is gewoon onderhoud waar TS elke 6 maanden de tijd voor neemt

Gr. Aad
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door de Jonckheer »

Het hangt er maar van af welke remvloeistof er wordt gebruikt. Het beste is Dot5 maar dat kan eigenlijk alleen bij gloednieuwe systemen tenzij echt alles uit elkaar gaat en goed schoongemaakt. Een goed alternatief is Dot5.1 die wel kan worden gemengd met Dot4 maar veel minder water aantrekt dan 3 en 4 omdat het kookpunt een stuk hoger ligt. Veiliger in de bergen en het kan langer blijven zitten.
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door BP 2 »

jopan53 , zet het idee om het remmensysteem te vervangen maar uit je hoofd.
In België zal je niet door de keuring geraken want ze volgen de originele beschrijving waar trommelremmen zullen beschreven staan en indien je het remsysteem zou ombouwen dan zal je maar door de keuring geraken als je alles terug in de originele vorm zal hersteld hebben.
Ik heb mijn voorveren laten vervangen in Nederland bij Carsupport en zelfs daar weten ze dat ze geen gekleurde veren mogen gebruiken omdat ze dat dan op de keuring merken en beginnen uit te zoeken of er een verschil is. Ik heb toen wijselijk onopvallende zwarte veren laten plaatsen. Ik ben ooit afgekeurd omdat de snelheidsindex niet overeen kwam met hetgeen in de originele COC staat terwijl die originele COC-snelheid veel hoger is dan hetgeen men kan rijden.


BP 2
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door BP 2 »

Sorry, dubbel geplaatst.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 242
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door jopan53 »

Beste camperaars,

Ik heb “deskundig advies” gevraagd en dat ook grotendeels gekregen. Bedankt!

AFBLIJVEN is het advies en dat ga ik ook met wat tegenzin opvolgen. En waarom tegenzin?

De camper is nu pakweg 20 jaarkes en heeft 152.000km. Als je de reacties leest dan kunnen trommelremmen wel 100.000km meegaan zonder problemen. Hmm…

Ik voel me geen “deskundig adviseur” als het op camper techniek aankomt. Daarom zoek ik altijd deskundig advies. Maar over de 20 jaarkes en alle kilometers is de wagen nog nooit in een garage geweest voor herstelling: distributieriem, waterpompen, injectiepomp, etc. zelf uitgevoerd met Camperforum-advies.

Lang verhaal kort. Over die periode heb ik 4 maal, jawel, 4 maal de trommelremmen achteraan vervangen. Als ik goed kan tellen is dat dus minder dan om de 40.000km.

Naast het vervangen van de remblokken heb ik met de voorremmen (schijfremmen) nog nooit problemen gehad. Geen lekkende cilinders, etc.
Samengevat achterremmen: 2x voor lekkende cilinders, 1 maal voor slijtage van de remschoenen met preventief vervangen van de cilinders omdat ze lichte sporen van “bloeding” vertoonden. Nu, door het loskomen van olie(vet) keerring op de wielnaaf is er vet in de trommelrem gekomen. De remschoenen moeten vervangen worden omdat door het vet, L & R te veel afwijkt.

De remolie wordt om de 2 tot 3 jaar volledig vernieuwd, doorblazen enzovoort. Dus daar zou het volgens mij niet mogen aan liggen?
De voorlaatste remmen revisie werd uitgevoerd na een negatieve remtest op de keuring. En hierbij kijkt uit naar antwoorden van de rem specialisten.

Ik was zeer verwonderd omdat de remmen, mijns inziens, zeer weinig kilometers gevreten hadden. Gooi de voorste en achterste remmen volledig open en ik stel vast dat de remblokken en remschoenen nog voor 2/3 goed waren. Sh**, en ik gooi een remblok op de grond en de brokken remvoering vallen er zo af. Zelfde test met de remschoenen, zelfde probleem. Zie je mij naar beneden bollen in de Pyreneeën…

Zeer gevaarlijke situatie en happy dat de wagen afgekeurd werd. Al mijn remmateriaal is aangekocht bij een gerenommeerde dealer die geen prutsmerken verkoopt. Mijn vraag aan de “specialisten”, hoe komt dat?

Dus die vele kilometers zonder remproblemen gaan om de een of andere reden voor mij niet op. Na een remwissel wacht ik het 1ste jaar af wat er gedurende de keuring gebeurd en het 2de jaar gooi ik ze open voor inspectie.

Mijn besluit qua veiligheid en onderhoud: schijfremmen :thumbup: , trommelremmen :bang:

Dank voor alle adviezen remschoenen

Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door kampo »

Beste oude Belg :-B
Het doet mij denken aan mijn caravantijd.
De remmen van de Hobby 540 waren gewoon totaal onder
bemeten voor het gewicht, de snelheid en de bergritten.
Na 1 bergrit aan slakkengang was het al weer oververhit en verglaasd.
Bedenk daarbij dat je de caravan remmen in bergaf niet kan uitzetten.
Ipv de caravan weg te doen ben ik gewoon om de bergen heen gaan rijden.
De trommel remmen die er opstonden waren net zoals de banden en de schokdempers gewoon waardeloos en ik begrijp wat er bij jou aan de hand is.
Groeten Kampo
Plaats reactie