Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door de Jonckheer »

Als je 40.000 km doet met trommelremmen zit er iets niet goed. Wat ik bedoelde was dat je de trommels er rustig 100.000 km op kunt laten zitten, ze dan eraf halen, de boel schoonblazen en er weer op voor de volgende 100.000. Remschoenen achter slijten vrijwel niet omdat de remverhouding voor - achter 75-25% is. Omdat er dus achter nauwelijks geremd wordt zal de boel eerder vast gaan zitten dan verslijten. Slijten ze wel overmatig duid dat op aanlopende remmen, dus de schoenen komen niet vrij waardoor de boel ook erg heet wordt wat weer lekkende remcilinders tot gevolg kan hebben. De oorzaak ligt vaak in de handremkabel. Omdat die handrem (is geen handrem maar een parkeerrem) door velen niet gebruikt wordt kan dat zwaar gaan lopen of compleet vast gaan zitten. Ik heb heel veel handremkabels vervangen omdat ze waren vast gerot door niet gebruiken. Trek je dan één keer de rem aan komt ie niet meer terug met alle gevolgen van dien. Wat van belang is is dat alle bewegende delen ook daadwerkelijk kunnen bewegen. Daar wordt vaak niet op gelet. Misschien zou je eens moeten omzien naar een garage met vakkundige monteurs ipv onderdelen vervangers.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door Kroppie »

en bij montage de scharnierende plekken en andere bewegende asjes, veertjes, drukstukjes, de kabels!, de bewegende vlakjes, in vetten met hittebestendig vet, WEL EERST schoonmaken niet zomaar paar klodders ergens weg smeren :DD

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door Schoentje »

Hoi,

Hebben een aantal jaren gelden onze MB508D aan de voorzijde van trommel naar schijf (donor = MB711) omgebouwd. Aan de achterzijde hebben we de boel afgelopen winter omgebouwd van MB508 as met dito trommels naar een MB608 as met dito trommels (stuk groter en zwaarder maar stuk meer remkracht). Op de nominatie staan nu nog een inbouw van een grotere hoofdremcilinder en rembekrachtiger (donor = 609D). We gaan dan van 24mm naar 30mm. We hebben deze spullen deze week kunnen scoren en na het weer fris maken van de boel, staat ergens in de komende tijd de ombouw op het programma.

De rede voor onze ombouw is het verhogen van de remkracht richting het rem-vermogen van moderner voertuig. Onze basis is uit 1980 en op oorlogssterkte zitten ergens tussen de 5.5 en 5.7ton en het is toch wel een goed gevoel dat je ook voldoende remkracht heb om de boel netjes op tijd stil te zetten ........ :-B .

Groeten,
Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door AadenAnke »

Wel tot nu toe elke ouder model wagen wagen waar ik in mijn leven mee gereden heb kon ik de remmen van laten blokkeren net voor het moment van blokkeren zit de grootste remkracht vroeger had pa zo'n soort van waterpas bolletje en met het uitslaan daarvan kon je de remvertraging per seconden uitlezen/rekenen zomaar remvermogen vergroten is niet alles je zal ook moeten zorgen voor meer grip banden bandendruk gewicht en verdeling daarvan de kracht die je op het penaal zet bepaalt heel veel tegenwoordig kan je bij elke garage de remvertraging laten meten voor dat je heel veel werk en kosten gaat maken eerst een keer doen misschien

Gr. Aad
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door de Jonckheer »

Mijn bus van 1982 heeft een enorme remvertraging dus niet de geringste behoefte daar iets aan te veranderen. De leeftijd zegt dus niet zoveel of het voertuig moet echt oud zijn, dan is het anders maar alles wat jonger is dan pakumbeet 50 jaar voldoet gewoon aan de normen.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door Schoentje »

Hoi Aad en de Jonckheer,

Remmen op oudere voertuigen zijn zeker niet per definitie slecht, maar in ons geval breng ik de remmen in overeenstemming met de andere reeds eerder aangepaste componenten van onze Camper. (zo langzamer hand is alleen het chassis nog origineel van de 508D uit 1980). Zeker de oudere voertuigen met luchtremmen zijn niet verkeerd maar helaas dat heeft een 508D niet.

Velgen en Banden (8.5R17.5) zijn van een 613D, motor is een OM364A (115PK) van een 711D en voorzien van de nieuwe versie van GASotronic (nu totaal 140PK), voorremmen zijn schijven van een 711D, achteras en trommels zijn van een 608D, hoofdremcilinder en rembekrachtiger zijn van een 609D, pneumatische motorrem is van een DAF, dieseltank is 170L kunststof, dashboard is eigen ontwerp en bouw, voertuig verlichting rondom is LED etc etc.

Voordat nu iemand roept je had beter de opbouw over kunnen zetten op een ander voertuig, dat zou mogelijk gekunnen hebben, maar de eerste eigenaar heeft destijds in 1990 de boel qua cabine (nieuw rechtstreeks van Mercedes), chassis en opbouw (Marathonline polyester uit een geheel zonder naden) zodanig goed aangepakt dat onze basis toen we de camper in 2000 van de eerste eigenaar overnamen een super goede was en we vervolgens in de loop van de jaren stapje bij stapje, naar behoeft en spontane of minder spontane ideeën de boel telkens aangepast hebben.

Soms komen de ideeën op uit de familie situatie op dat moment. 3 kinderen + 2 volwassenen vragen om meer bedden en kast ruimte, terwijl nu we meer met z'n tweeen op pad zijn en in de toekomst ook hopelijk aanmerkelijk langer wel zullen zijn, komt er behoeft aan een aparte 18L vrieskist (ziet er inmiddels in) een compressor koelkast (Vitifrigo 95L zonder vriesvak maar met losse 12v compressor) en een wasmachine (Daewoo DWD CV801). De laatste 2 worden nu actueel ingebouwd.

Je hebt dan de keuze andere camper kopen of de bestaande aanpassen. En aangezien ik knutselen aan de camper zeker geen straf vindt en, al zeg ik het zelf, niet onhandig ben en gelukkig, bij ontoereikende kennis, op andere techneuten kan terugvallen hebben wij voor aanpassen gekozen.

Dus ik vermaak me wel ..... :-B

Grt Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door de Jonckheer »

En zo is het, je weet wel wat je hebt maar niet wat je krijgt . .
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door AadenAnke »

Zeker voor oudjes op de weg heb ik een vorm van liefde voor :lol: ook mijn oude Tok een MB307D van 1985 had geen luchtremmen en achter trommel remmen en voor schijven. Bij aanschaf remde hij gewoon bar slecht. Heb toen de remklauwen uit elkaar gehaald alles goed schoongemaakt ontroest en delen in de zinkhoudende verf gezet remcilinders voor en achter vernieuwd trommels goed schoon gemaak en op gemeten waren nog goed. Voeringen schoon gemaakt en toen maar weggegooid waren duidelijk veel te heet geweest. Nieuwe voeringen alles schoon en gangbaar weer in elkaar gezet. Spanning van de banden wat veranderd en de remkracht verdeler ook maar ff gangbaar gemaakt ik was toch bezig. Toen op de remmen testbank voor de ultieme uitslag de garagehouder ging nog een keer testen nadat hij in de boeken had gekeken wat de fabriek opgaf. Remvertraging was erg goed iets meer dan 8 meter in het seconden kwadraat en dat voor de kosten van nog geen 200 euro (eigen arbeid) waarmee ik dus aan wil geven dat onderhoud heel belangrijk is. Verder is het aantal pk's niet echt van invloed op de remweg gewicht is daar veel meer van invloed op

Gr. Aad
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13339
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door hathi »

de Jonckheer schreef:
za 10 apr 2021, 10:16
En zo is het, je weet wel wat je hebt maar niet wat je krijgt . .
Ook mijn motto Nico👍 Twan, lekker bezig blijven,...wel jammer dat een Vd beste Nederlandse Campers,..niet meer is,ik begrijp het volkomen,waarom je dit in ere houd, PS ik heb nog een Marathon prospect,uit die tijd,maar ook de latere”sigaar” zoals ik die noem :-B .....kun je kopiëren?
Hans
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door Schoentje »

Hoi Hathi,

Zeker een topopbouw. Ik heb nog regelmatig contact met Marton en hij is met nieuwe ontwerpen en plannen bezig en ook dat ziet er gaaf uit. Wel op basis van grotere en zwaardere chassis.

Hou me aanbevolen voor een scan van de folders die jij hebt. Kan daar Marton ook zeker een plezier mee doen aangezien hij heel weinig oud foldermateriaal en foto materiaal heeft. Hij is het nu we aan het verzamelen.

Dus als je een goede scan zou kunnen maken dan graag. Alternatief is dat, als ik het origineel even vast mag houden ik er een scan van maak en het origineel weer aan je retourneer.

Grt Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13339
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door hathi »

Ok komt goed,mail vtv,komt altijd uit :-B
Hans
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door jopan53 »

Beste Kampoo

Zou het helpen mocht ik, bij de achterremmen, een dun laagje vet (silicone of ander type?) onder de beschermcups van de remcilinders smeren om roestvorming te voorkomen?

Zo ja, wat zou het beste type vet zijn?

Bij voorbaat dank

Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door ben19 »

Gebruik nooit siliconen vet voor de remcups gebruik een tube ATE speciaal remvet dat is daar voor bedoeld.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Trommelremmen naar schijfremmen: kan dat & mag dat?



Bericht door jopan53 »

Beste Ben19

Alle hier aangehaalde adviesen heb ik, in het verleden, merendeel toegepast.

Uitgenomen het preventief insmeren van vet tussen de remcilinders en de stofkappen om roest invreten te voorkomen. Het ATE Bremszylinder-Paste die u voorstelt heb ik online gevonden. Stelt u voor om de Bremszylinder-Paste jaarlijks te vernieuwen of gaat zijn beschermende functie langer mee?

Hatelijk dank, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Plaats reactie