Scheurtje repareren in douchebak?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3224
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Scheurtje repareren in douchebak?



Bericht door Going »

Voorgenomen de komende 2 maanden alle klussen aan de camper te doen.
Als eerder gemeld had mijn bak een scheurtje in een hoek, wat we provisorisch hebben gerepareerd.
Vanochtend het spatplafond, de deuren, zijwanden en nog wat hout verwijdert om de douchebak er uit te lichten. Alles voorspoedig zonder problemen. Tot het oplichten van de bak. Mooi niet, zit ie voor 80% gekit op een steunvloer. Onmogelijk om met iets tussen te steken om de kit door te snijden. Wegens de weinige ruimte kan ik ook geen snijdraad tussen steun vloer en bak krijgen.
Morgen de voorkant opstaande wal netjes een 8 cm hoogte weg zagen. Dan proberen met 1 mm plaatstaal 5 cm breed 1 meter lang als mes geslepen de kit doorsnijden.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Scheurtje repareren in douchebak?



Bericht door PaulBng »

Als je hem er toch uithaalt, geen nieuwe meer te krijgen?


Paul
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3224
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Scheurtje repareren in douchebak?



Bericht door Going »

Ik probeer het.
Ik vroeg Carthago, maar moet het door een dealer in NL doen.
Krijg ik het er intact uit, dan verstevig ik de hoeken buitenom met fiberglas, en schilder ik de zichtbaar met gekleurde resin.
Gaat het niet en de nieuwe te verkrijgen voor een redelijke prijs dan nieuw.
Anders een nieuwe maken.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13305
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Scheurtje repareren in douchebak?



Bericht door hathi »

Het is nu te laat,maar dat scheurtje was ideaal geweest voor de HG lasnaadlijm met granulaat ?werkt echt geweldig
Hans
roma
Berichten: 4488
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Scheurtje repareren in douchebak?



Bericht door roma »

AadenAnke schreef:
wo 07 apr 2021, 10:20
............ Er staat ergens een stuk van iemand die de hele douchebak op een prachtige wijze gerepareerd had iets van een jaar of 3a4 geleden............
Je zou het niet verwachten Aad, maar dat stuk was van mij. Jammer dat ts de boel al heeft los gesloopt tot en met het plafond, terwijl het zo eenvoudig kan.
viewtopic.php?f=3&t=8450002&hilit=zelf+ ... +repareren
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8549
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Scheurtje repareren in douchebak?



Bericht door seth_space »

Uit hetzelfde topic een alternatieve methode:
viewtopic.php?p=1760477#p1760477
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
tdj
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 18:06
Locatie: Zuid-Beveland

Re: Scheurtje repareren in douchebak?



Bericht door tdj »

@roma, al eerder met veel belangstelling je uitleg uit 2015 gelezen (ik heb helaas ook een bak met een scheurtje). Ik begrijp uit het hele verhaal dat je er ca. 5mm op hebt gegoten? Is het na zo'n 6 jaar nog steeds goed, ik ben wel benieuwd hoe het zich op lange termijn heeft gehouden.
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Scheurtje repareren in douchebak?



Bericht door JMD »

Ik heb destijds in mijn vorige camper ook zo'n gietvloer van Polyservice gemaakt. Is een soort blijvend elastisch. Wel afgestrooid met antislip!
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Scheurtje repareren in douchebak?



Bericht door frank_h »

Voor de mensen die hun douchebak beter willen ondersteunen, als je er ergens met een klein plekje onder kunt komen/kijken, kun je er ook wat pur onder spuiten. Niet te veel want dat spul zet enorm uit en kan dan je douchebak omhoog duwen. Verzwaren van de douchebak tijdens het uitharden (bijvoorbeeld met emmers water) is aan te raden. Houd er wel rekening mee dat als er leidingen lopen die ook vast komen te zitten in het purschuim.

Verstuurd vanaf mijn SM-G780F met Tapatalk

Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8342
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Scheurtje repareren in douchebak?



Bericht door EasyBee »

roma schreef:
di 20 apr 2021, 21:02
AadenAnke schreef:
wo 07 apr 2021, 10:20
............ Er staat ergens een stuk van iemand die de hele douchebak op een prachtige wijze gerepareerd had iets van een jaar of 3a4 geleden............
Je zou het niet verwachten Aad, maar dat stuk was van mij. Jammer dat ts de boel al heeft los gesloopt tot en met het plafond, terwijl het zo eenvoudig kan.
viewtopic.php?f=3&t=8450002&hilit=zelf+ ... +repareren
Daar verwees ik in het eerste antwoord al naar. :thumbup:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3224
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Scheurtje repareren in douchebak?



Bericht door Going »

Even wat rechtzetten.
De douchebak heeft een rand rondom. De wanden van de douche rusten daar overheen zodat er geen afdichting nodig is. Één wand is een pvc plaat, de andere is een gevormde abs plastic wand. Dus om de bak eruit te halen of als ik het met resin wil doen, moeten de wanden er af. Boven de douche is een abs plastic spatscherm. Daarom moet eerst dat scherm er af, de deuren er af, voordat de wanden er af kunnen. De bak zit nog gewoon op zijn plaats, alle mogelijkheden zijn nu nog mogelijk.
Een paar jaar geleden heb ik het ook moeten doen om de kraan in de abs wand te vervangen, het is zowat routine.
Gasten in ons huisje vinden het een wonderbaarlijk mooie camper. Maar om het zo mooi te hebben, is soms moeilijk onderhoud nodig.
Vanavond kreeg ik een werkbestelling wat ons een dag vier bezighoudt. Kan ik nog tot volgende week er nachten van wakker liggen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Scheurtje repareren in douchebak?



Bericht door JMD »

@going kun je geen foto uploaden dan zien we ook wat je bedoelt. Zelf heb ik bodem uit oude bak gesneden en toen nieuwe aangebracht...
rhomodel
Berichten: 584
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Scheurtje repareren in douchebak?



Bericht door rhomodel »

Omdat je alles al uit elkaar hebt gehaald ( bij mij moest ook het dakraamverduistering eraf om de ABS wand te verwijderen), ondersteun de bak ook: bv houtenbalkjes, of nog beter van dat harde schuim ( bv blauw). Daarmee steun je de douchebak en gaat hij niet 'indeuken' en voorkom je scheur vorming.
Je kan wel de scheur repareren, maar als de douche blijft indeuken als je erin stapt scheurt hij straks weer, nu misschien op een andere plek.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
roma
Berichten: 4488
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Scheurtje repareren in douchebak?



Bericht door roma »

tdj schreef:
di 20 apr 2021, 21:18
@roma, al eerder met veel belangstelling je uitleg uit 2015 gelezen (ik heb helaas ook een bak met een scheurtje). Ik begrijp uit het hele verhaal dat je er ca. 5mm op hebt gegoten? Is het na zo'n 6 jaar nog steeds goed, ik ben wel benieuwd hoe het zich op lange termijn heeft gehouden.
De herstelde douchebak/douchevloer is sterker en beter dan het origineel. Die oorspronkelijke vloer was gewoon te dun.
Plaats reactie