Douche verwijderen en ander toilet plaatsen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Douche verwijderen en ander toilet plaatsen



Bericht door macfocus »

Hi,

In de zoektocht naar de voor ons ideale, betaalbare en beschikbare camper zijn we uitgekomen bij een Sunlight T64 (=Carado T348).

Om diverse redenen voor ons de juiste camper waar we nu lekker van aan het genieten zijn.

Er is één ding wat me mateloos irriteert, de toilet/douche. Wie dat ontworpen en goedgekeurd heeft, moeten ze standrechtelijk..... Ergo, het is eigenlijk onbruikbaar.
We hadden liever het toilet in de douche gehad, maar die vonden we niet, dus toch deze keuze gemaakt.
Wij douchen nooit in de camper. Douchen doen we bij gelegenheid op een camping, en ander kom je met een natte washand ook een heel eind. De de doucheruimte gebruiken we wel, de douche zelf niet.
B733606F-BD35-4BB3-93AF-E7C7CD05FF84.jpeg
B733606F-BD35-4BB3-93AF-E7C7CD05FF84.jpeg (78.1 KiB) 1129 keer bekeken
Deze opzet is het en effectief is het op alle fronten veel te krap.
Je kunt je broek amper laten zakken, zit met je knieën tegen de deur en de doucheruimte bereiken is op zijn minst onpraktisch. Mijn r**t afvegen heb ik ook wel eens makkelijker gedaan. :lol3:

Eerste idee was om de deur te voorzien van een soort “extensie”, die de ruimte grote maakt als je de deur op n laat staan maar toch afsluit. Denk aan aan deuruitbreiding van doek die aan het kozijn komt. Dan heb ik iig ruimte voor mijn knieën.

Maar na een nacht lekker slapen bedacht ik het volgende.

Waarom niet:
  • de hele douche bak/wanden/kraan eruit?
  • cassettetoilet eruit
  • Droogtoilet erin
Resultaat:
Veel meer ruimte in de wasruimte
Knieën vrij
Veel minder vaak toilet legen (erg prettig als je met man/vrouw 3 weken weg bent)

Ik denk dan aan dit toilet:
Droogtoilet Cabin Wit
https://ecosave.com/shop/droogtoilet/d ... ekend-wit/

Al dan niet met een separaat urinetankje.

Ik heb als wat topcis gelezen, maar die gingen vooral alle kanten op.

Iemand ervaring voor of tegen?
8860DB45-DEF7-49C3-A9A3-FBFA0BA915C7.jpeg
“Ongebruikte” douche
8860DB45-DEF7-49C3-A9A3-FBFA0BA915C7.jpeg (75.18 KiB) 1128 keer bekeken
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Douche verwijderen en ander toilet plaatsen



Bericht door Bas vd laar »

Leer ermee leven, wordt natuurlijk nooit mooi als je alles eruit gaat halen.
Zoiets doe je misschien bij een barrel van 5000 euro, niet bij een redelijk recente en moderne camper.
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Douche verwijderen en ander toilet plaatsen



Bericht door de toren »

Gewoon benieuwd heb onderweg eigenlijk nooit iets gezien voor die zakken ? Waar laten mensen zoiets ? Groene container :).
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Douche verwijderen en ander toilet plaatsen



Bericht door Zijspan »

Die volle groene zakken zou je gewoon in het huisvuil mogen doen, dat begreep ik van een die ook aan het uitzoeken was hoe dat werkt en waar je dat kon kopen.
Maar ik begreep dat er een flinke prijs aan zit, dus je koop de blauwe of groene vloeistof of de zakken voor het droge toilet.

En de vraag was natuurlijk waarom de combinatie douche/toilet altijd zo word gemaakt, het zal handig zijn?
Water is nodig en afvoer dat hoef je dan op dezelfde plaats te maken, en het is compact te maken Bij elke camper bouwer.
En de een of ander heeft altijd andere gedachten er over hoe het zou moeten zijn!
Laatst gewijzigd door Zijspan op zo 04 apr 2021, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Douche verwijderen en ander toilet plaatsen



Bericht door macfocus »

Bas vd laar schreef:
zo 04 apr 2021, 11:34
Leer ermee leven, wordt natuurlijk nooit mooi als je alles eruit gaat halen.
Zoiets doe je misschien bij een barrel van 5000 euro, niet bij een redelijk recente en moderne camper.
Waarom niet? De camper is er voor mijn genoegen, niet voor de inruil.
En waarom zou dat niet mooi worden?
De vloer loopt denkelijk door (iig onder het toilet)
De wanden kan ik natuurlijk prima met iets bekleden mocht dat noodzakelijk zijn.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Douche verwijderen en ander toilet plaatsen



Bericht door macfocus »

Zijspan schreef:
zo 04 apr 2021, 12:14
Die volle groene zakken zou je gewoon in het huisvuil mogen doen, dat begreep ik van een die ook aan het uitzoeken was hoe dat werkt en waar je dat kon kopen.
Maar ik begreep dat er een flinke prijs aan zit, dus je koop de blauwe of groene vloeistof of de zakken voor het droge toilet.

En de vraag was natuurlijk waarom de combinatie douche/toilet altijd zo word gemaakt, het zal handig zijn?
Water is nodig en afvoer dat hoef je dan op dezelfde plaats te maken, en het is compact te maken Bij elke camper bouwer.
En de een of ander heeft altijd andere gedachten er over hoe het zou moeten zijn!
Die zakken met inhoud kunnen bij het gft of in de restafval bak.

Kosten voor 10 bio afbreekbare zakken = €14,50, dus dat is geen probleem.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
isoplus
Berichten: 6381
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Douche verwijderen en ander toilet plaatsen



Bericht door isoplus »

Ik had ooit een Hymer met ook zo'n benauwde douchetoestand.
De douchedeur heb in verwijderd alsook het douchegarnituur, wel zodanig dat het teruggeplaatst kon worden.
De toiletpot kon toen zodanig verdraaid worden dat er voldoende beenruimte was en in de doucheruimte konden we natte regenkleding drogen.
Bij de verkoop heb ik alles weer keurig gemonteerd en de camper heeft geen 3 weken te koop gestaan.
Dus je kunt rustig iets veranderen tenslotte telt je eigen plezier en gemak en als je het zodanig doet dat het omkeerbaar is hoef je niet wakker te liggen van waardevermindering.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Douche verwijderen en ander toilet plaatsen



Bericht door macfocus »

Dat was mijn gedachte ook idd al denk ik wel dat ik het cassettetoilet verkoop als daar een beetje markt voor is. En omdat het toilet zo erg in de weg staat, lijkt het mij praktischer om het te verplaatsen naar achteren. En als ie ooit weg gaat, dan is altijd wel iemand die dezelfde gedachte heeft als wij. Daarbij komt, de camper is er voor mij, niet voor een ander.


Maar goed, iemand ervaring met een droogtoilet? Voors en tegens? Gel of toch een separate urine tank?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1729
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Douche verwijderen en ander toilet plaatsen



Bericht door Sandor Gora »

vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Douche verwijderen en ander toilet plaatsen



Bericht door rhomodel »

Wat let je? Eventueel droog toilet hoeft niet: je kan natuurlijk ook een extra casette (of 2) kopen als dat het probleem is bij weinig toilet capaciteit.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Douche verwijderen en ander toilet plaatsen



Bericht door Bas vd laar »

Her ging mij niet om de inruil maar meer om de originaliteit, ik zou het bij mijn camper nooit doen omdat ik dat zonde vindt.
Zou het maar een klein ongerief vinden, zeker niet voldoende om iets aan te passen en daarbij gebruiken we de WC amper.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Douche verwijderen en ander toilet plaatsen



Bericht door Kroppie »

niet teveel eten en drinken. :-B :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
panda58
Berichten: 717
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Douche verwijderen en ander toilet plaatsen



Bericht door panda58 »

Bas vd laar schreef:
zo 04 apr 2021, 11:34
Leer ermee leven, wordt natuurlijk nooit mooi als je alles eruit gaat halen.
Zoiets doe je misschien bij een barrel van 5000 euro, niet bij een redelijk recente en moderne camper.
Ben ik niet met je eens.
Heb samen met m n neef dit ook gedaan bij zijn camper.
Douche eruit en wc iets verplaatst.
Natuurlijk als je 2 linkse handjes hebt en niet het juiste gereedschap kun je het beter
achterwege laten,anders gewoon doen.

Gr Jan
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Douche verwijderen en ander toilet plaatsen



Bericht door macfocus »

Capaciteitswinst is een bijkomend voordeel.
Mijn knieën uit de deur en meer bewegingsruimte is de hoofdzaak.

Idealiter maak ik een afvaltank onder de camper die ik aansluit op de grijswaterafvoer (met een extra kraan denk ik.).
Volgens mij mag je gezuiverd zwart water (en dat is wat urine is), lozen met het grijs water.
Pleziervaart mag dat zelfs lozen op het oppervlaktewater.

Iemand die daar meer over weet?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie