Lekkage schoonwatertank

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Lekkage schoonwatertank



Bericht door Camperic »

Dank jullie voor het meedenken :thumbup:
Er zit daar niets anders, dus het moet de uitloop wel zijn volgens mij.
Eric schreef:
wo 31 mar 2021, 20:29
3 mogelijkheden

1 Van binnen in de tank laagje lijkmkit (drinkwater geschikt)aanbrengen rondom het rubber maar dat zal moeilijk worden door het service gat.

2 Polyester bodem gat zover vergroten zodat je er goed bij kan vanaf onderzijde met lijmkit afdichten of losdraaien en rubber vervangen en groter
geworden gat netjes afkitten

3 Zijskirts verwijderen en tank er uit halen en plug vervangen.

Ikzelf zou voor optie 2 gaan.
Optie 1: het goed aanbrengen zal inderdaad niet gaan verwacht ik en bovendien geen lekker idee
Optie 2: dit is wat ik van plan ben al hoop ik dat ik het gat niet groter hoef te maken om er goed genoeg bij te kunnen
Optie 3: dit is wat de garage voorstelde

Om de tank via zijkant er uit te halen zal echter toch eerst de uitloop moeten worden verwijderd volgens mij :think:
Daar kan ik dus sowieso mee beginnen en dan verder zien.

Watertank zijkant voor met pijl.jpg
Watertank zijkant voor met pijl.jpg (30.4 KiB) 664 keer bekeken
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Lekkage schoonwatertank



Bericht door Camperic »

Welke kit kan ik voor deze toepassing het beste gebruiken om rondom de uitloop (zie dit bericht :wink: ) weer dicht te kitten?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekkage schoonwatertank



Bericht door Kroppie »

nog een optie, bestaande gat afdichten[ 2plaatjes rubber 2 rvs carrosserie ringen en een rvs boutje] en op een ander punt een nieuw gat voor een afvoer met stop.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Lekkage schoonwatertank



Bericht door Camperic »

Ik begrijp niet goed hoe je het af wilt dichten. Voor een nieuwe afvoer moet ik dan echter een nieuw gat maken in de bodem van de watertank en in de bodem van de camper om daar dan weer een waterdichte uitloop op te maken. De tank via de zijkant eruit om de huidige uitloop waterdicht te maken lijkt me eenvoudiger dan jouw oplossing, maar dank je voor het meedenken :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2434
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Lekkage schoonwatertank



Bericht door bently »

Camperic schreef:
do 01 apr 2021, 16:57
Welke kit kan ik voor deze toepassing het beste gebruiken om rondom de uitloop (zie dit bericht :wink: ) weer dicht te kitten?
Tixophalte. Hetzelfde zit er nu ook op denk ik. https://www.toolstation.nl/shell-tixoph ... kit/p21111
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Lekkage schoonwatertank



Bericht door Camperic »

Dank je :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lekkage schoonwatertank



Bericht door hathi »

Geen kit,dat word geklieder.......gewoon een nieuwe rubber afdichtingring, met eventueel een nieuwe uitloop,van binnenuit,monteren, dat stopje is nergens voor nodig, je kan onder buiten de camper een kraantje plaatsen,alles in één keer opgelost? PS kun je er moeilijk bij om de moer aan te draaien,maak je het gat van onderuit iets groter,zodat je de plastic moer met een pijpsleutel aan kan draaien,het gat word daardoor maar een ietsje groter,stopkit er in en het is rondom de slang of buis weer dicht,een kraantje er aan,opgelost :-B
Hans
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Lekkage schoonwatertank



Bericht door Camperic »

De kit is om van onderaf het gat in de bodem van de camper rondom de uitloop te dichten, niet voor de afvoer in de bodem van de watertank.

In de bodem van de watertank komt een nieuwe rubberring eventueel met een nieuwe uitloop (als dat de oorzaak blijkt te zijn) en kraantje op de uitloop onder de camper was al in de planning. Eerste aanzet vorig jaar zomer (lijkt lager te hangen dan het was):

Kraantje watertankuitloop.jpg
Kraantje watertankuitloop.jpg (50.42 KiB) 558 keer bekeken

Als oorzaak van de lekkage verdenk /verdacht ik het bewegen van het hard en broos geworden uitlooppijpje, dus de aansluiting van de afvoer in de bodem van de watertank op het uitlooppijpje door bodem van camper.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Lekkage schoonwatertank



Bericht door Camperic »

Die verdenking is afgelopen weekend sterker geworden. Helaas heb ik er niet aan kunnen werken (andere camperklusjes kregen prioriteit), maar wel met handige endoscope de situatie onder de tank kunnen bekijken.

IMG_022848_thumbnail.JPG
IMG_022848_thumbnail.JPG (51.93 KiB) 499 keer bekeken
(Grijze klittenbandje en tie wrap die je ziet liggen had ik de camera mee op een latje gebonden voor stabiel beeld, maar die kwamen dus niet mee terug :wink: )
Eric schreef:
wo 31 mar 2021, 20:29
Als er een rubberen ring onder ligt, dus tussen afvoer en tankwand/bodem, zit er meestal een grote moer aan de andere zijde om het afsluitrubber aan te trekken. Als je geluk hebt zit hij onder je kitlaag maar ik vermoed meer onder tegen de tank. Die dan pas met een verlengstuk door je bodem gaat.
De uitloop zit dus inderdaad aan de onderkant tegen de bodem van de tank vastgeschroefd met een grote moer :thumbup: en het lijkt er op dat het hard geworden plastic pijpje niet meer waterdicht is bij de aansluiting op de tank. Voorlopige conclusie: er loopt water in de bodem dat vervolgens tussen kit en pijpje er uit sijpelt.

Volgende stap is dus pijpje met kit verwijderen en hopelijk kan ik dan door het gat erbij om een nieuwe waterdichte aansluiting te maken. Iemand een idee hoe ik de uitgeharde bitumenkit het beste / gemakkelijkste kan verwijderen?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Lekkage schoonwatertank



Bericht door Camperic »

Update:
Afgelopen dagen eindelijk aan dit probleem kunnen werken. Eerst de kit verwijderd, wat gemakkelijker ging dan verwacht. Daarna was zoals verwacht de grote kunststof moer zichtbaar waarmee de uitloop tegen de onderkant van de watertank was geschroefd. Vervolgens water in de tank om te kunnen zien waar het lekte. Uiteraard met het stopje in de opening :lol: . Het bleek niet langs het stopje door het pijpje te lekken, maar echt vanaf de moer via de buitenkant van het pijpje van de uitloop :( . Helaas was het gat in de bodem te klein om de uitloop te kunnen vervangen, dus moest dat groter worden gemaakt. Na verwijderen van de uitloop bleek het rubber duidelijk de oorzaak, dus nieuwe uitloop gehaald bij De Wit. Op de uitloop meteen een nieuw stukje slang met een kraantje gemonteerd (waarmee het stopje niet meer nodig is :D ) en het gat gedicht m.b.v. een kleine speciedeksel (slang er doorheen) die precies bleek te passen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Lekkage schoonwatertank



Bericht door rhomodel »

Goed dat het nu opgelost is :bow:
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Plaats reactie