Camperdeur verzakt

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Camperdeur verzakt



Bericht door hathi »

Ik heb daar een spec hevel voor,maar dan moet je de moeite nemen,....ik geloof niet dat het met stellen te verhelpen is,heeft er iemand aangehangen,of tussen gezeten,want v open en dicht doen gebeurd dit niet ?
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Camperdeur verzakt



Bericht door Peter LMC »

Het kader is losgekomen van de deur.
De oorzaak is/komt doordat men zich aan de deur ondersteund cq omhoog trekt met instappen en zo de scharnieren belast.
Misschien dat er in de deur een hout/alu lat zit te versteviging op deze hoogte.
Dan zou je er een lange, platte kop, parker of zo in kunnen schroeven om het kader weer vast tegen de deur te trekken.
Maar het blijft lapwerk.
Eigenlijk moet je gewoon het kader er afnemen en schoon maken en opnieuw lijmen.
Een klote klusje en ook zeer precies werk anders past de deur niet meer mooi in het deurgat.
Het kader zal aan de onderzijde ergens open kunnen of open te maken zijn.
Je mag daarbij het kader niet te veel buigen of het gaat knikken en dan ben je verder van huis.
Dan schoon maken en opnieuw lijmen en met grote lijmtangen of in een klembank vastzetten en laten drogen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Camperdeur verzakt



Bericht door hathi »

Peter een getordeerde deur,tordeer je weer terug,en waar dan precies de punten zitten,is niet zo van belang,deze zal weer terug gaan,op de zwakke punten, die verbogen zijn,alleen is dit met het oog bijna niet te zien,als er iets los zou zijn,had TS het wel aangegeven,maar ik vermoed dat er helemaal niets te zien is,zoals gezegd,als TS de moeite wil nemen,kijk ik er naar.?.............(een zelfverzekerd mannetje of niet :lol3: ).maar deze reparaties,gebeuren normaal niet ,waar de klant bij staat,en daar is alle reden toe?
Hans
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Camperdeur verzakt



Bericht door mmdem »

Ik heb het als volgt opgelost: de helft van de scharnier die je los kunt schroeven in de bankschroef zetten en het blad van de scharnier iets omzetten. Met een griptang of i.d kan dat makkelijk. Bij het afhangen van een gewone deur wordt er op die manier ook wel eens "gesmokkeld".
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Camperdeur verzakt



Bericht door Peter LMC »

Freelander schreef:
za 27 mar 2021, 10:58
Hallo Peter,

Ja klopt dat is er aan de hand. Deze is losgekomen van de deurplaat. Ik kan hem indrukken en dan gaat hij terug. Hoe zou ik dit evt kunnen verhelpen?

Groet
Hans en anderen.
Ts geeft aan het kader los gekomen is van de deur.
Daar helpt maar een ding voor.
Weer zorgen dat het weer vast komt.
Dit kun je ook duidelijk zien op de 6e geplaatste foto.
Kijk hierbij naar de lichter en donkere kleur net naast het kaderprofiel.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Camperdeur verzakt



Bericht door hathi »

mmdem schreef:
zo 28 mar 2021, 10:56
Ik heb het als volgt opgelost: de helft van de scharnier die je los kunt schroeven in de bankschroef zetten en het blad van de scharnier iets omzetten. Met een griptang of i.d kan dat makkelijk. Bij het afhangen van een gewone deur wordt er op die manier ook wel eens "gesmokkeld".
Theo een deur is altijd richten en smokkelen omdat het bestaande gat bij een caravan of camper niet veranderd alleen de methode wil je niet altijd zien , als het resultaat maar goed is en zoals ik lees heb je dat prima zelf opgelost ,en daarmee een heel grote rekening bespaard zo,m reparateur verpakt dit als iets heel moeilijk en speciaals enkel om een fikse rekening prima zelf opgelost👍
Hans
Gebruikersavatar
Andor Smits
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 21 aug 2020, 20:29
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Camperdeur verzakt



Bericht door Andor Smits »

Bij onze camper ( Adriatik Coral S660 SL ) zit in het onderste schaniertje van het deurtje wat speling. Om dit te verhelpen zal denk ik het buitenkapje moeten worden verwijderd als dat mogelijk is zonder dat het afbreekt, of moet ik de binnenbekleding van de deur verwijderen.
Wie heeft tips ?
Alvast bedankt voor het meedenken.

gr. Andor
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Camperdeur verzakt



Bericht door rhomodel »

Zo te zien is bij 1 al vaker de schroef gesteld en de schroevendraaier uit de sleuf gesprongen: Kijk ook even naar het plaatje bij 1, lijkt wel of er een scheur in zit van het schroefgat naar links onder.
Je moet zeker de scharnieren van 1 en 2 naar elkaar toebrengen om speling te voorkomen, misschien de kunstof bussen vervangen als daar speling opzit. Controleer ook het onderste scharnier.. Het kan best zijn dat er bove geen speling is, maar beneden wel..
Julius
Ergens in Friesland aan het water
joost22
Berichten: 9
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 20:01
Locatie: Nieuwolda

Re: Camperdeur verzakt



Bericht door joost22 »

Hallo

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn camperdeur...
Ben al bij 2 bedrijven geweest maar niemand weet het goed op te lossen.deur is vernieuwd na een schade 4 Jr geleden.....

Graag je reactie

John
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Camperdeur verzakt



Bericht door Peter LMC »

Heb je het topic doorgelezen :?:
Als je hetzelfde probleem hebt met ook dezelfde oorzaak dan is de oplossing hierboven beschreven.
Van TS (Freelander) hebben we nooit vernomen of het wel opgelost/gerepareerd is en hoe dit gedaan is.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Camperdeur verzakt



Bericht door Hoofdnoorman »

Inderdaad, in principe moet het kaderlijst er waarschijnlijk geheel opnieuw opgezet worden.
Ik ben zelf ook de pineut omdat ik laatst zomaar een ruitje opgeplakt heb en daardoor de deur niet goed afsloot. Hij kiert een paar mm en dat zit mij dwars hoewel velen zeggen dat ik te secuur ben in deze. Maar, bij heel sterke wind onderweg en hogere snelheden, zie je de deur ietwat kieren.

Je kunt het proberen volgens tekening. Ik heb thuis grote klerenkasten met spiegeldeuren waarvan de wanden wijken en dan de planken naar beneden vallen. Twee busmoeren genomen en een draadeind. Deze op hoogte van een legplank gemaakt en aangedraaid. Super nu.

Om een idee te krijgen hoe ik het precies bedoel kijk je even naar een paar deurschildjes. Ik zeg nu wel M6, maar M5 kan ook genoeg zijn en de busmoer kan dan wellicht binnen in het kader komen. Je moet dus wel het draadeind door de deur naar de andere kant steken.
Spanstang kasten en meubels.jpg
Spanstang kasten en meubels.jpg (57.79 KiB) 228 keer bekeken
https://www.rvs-schuur.nl/a-45899072/hu ... escription
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Camperdeur verzakt



Bericht door hathi »

joost22 schreef:
do 14 mar 2024, 7:41
Hallo

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn camperdeur...
Ben al bij 2 bedrijven geweest maar niemand weet het goed op te lossen.deur is vernieuwd na een schade 4 Jr geleden.....

Graag je reactie

John
Zoals ik het begrepen heb,is het niet de deur lijst,die los zit,maar het deur kozijn in de wand,….maar exact geeft John dit niet aan,of weet het ook niet ?
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Camperdeur verzakt



Bericht door Peter LMC »

Exact hetzelfde probleem, schrijft deze.
Dan lees ik dat ook bij hem het deurprofiel, wat er omheen zit, los is gekomen.
Freelander
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 9:59

Re: Camperdeur verzakt



Bericht door Freelander »

Hoofdnoorman schreef:
do 14 mar 2024, 12:32
Inderdaad, in principe moet het kaderlijst er waarschijnlijk geheel opnieuw opgezet worden.
Ik ben zelf ook de pineut omdat ik laatst zomaar een ruitje opgeplakt heb en daardoor de deur niet goed afsloot. Hij kiert een paar mm en dat zit mij dwars hoewel velen zeggen dat ik te secuur ben in deze. Maar, bij heel sterke wind onderweg en hogere snelheden, zie je de deur ietwat kieren.

Je kunt het proberen volgens tekening. Ik heb thuis grote klerenkasten met spiegeldeuren waarvan de wanden wijken en dan de planken naar beneden vallen. Twee busmoeren genomen en een draadeind. Deze op hoogte van een legplank gemaakt en aangedraaid. Super nu.

Om een idee te krijgen hoe ik het precies bedoel kijk je even naar een paar deurschildjes. Ik zeg nu wel M6, maar M5 kan ook genoeg zijn en de busmoer kan dan wellicht binnen in het kader komen. Je moet dus wel het draadeind door de deur naar de andere kant steken.

Spanstang kasten en meubels.jpg

https://www.rvs-schuur.nl/a-45899072/hu ... escription
Wij hebben het toen der tijd zo opgelost met een m8 draadeinde door de deur heen geboord. Dus de draadeinde in de boormachine en dan langzaam boren naar de andere kant.
Plaats reactie