Meekijken schema elektronica

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Meekijken schema elektronica



Bericht door PaulBng »

De Victron wordt niet als omvormer gebruikt, alleen als lader aan de paal.
De mppt lader kan niet aan de Victron.
De voeding vanuit het scheidingsrelais/ding kan niet aan de Victron.
Alles rondom de shunt zit fout...


Paul
Gebruikersavatar
JenK
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 9:07
Locatie: Súdwest Frl.

Re: Meekijken schema elektronica



Bericht door JenK »

Grote Campervrienden,

Met dank aan jullie opbouwende kritiek, hierbij ons aangepaste schema. We hebben toch voor de Mulitplus 800|35 gekozen omdat we alleen af en toe een laptop moeten opladen en een bonenmaler meenemen voor de koffie. Verder weinig/geen 230 apparatuur.

Helaas staat dit topic in het verkeerde subforum, maar dat kan ik niet meer aanpassen...

Ik stel jullie suggesties zeer op prijs!

Afbeelding
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Meekijken schema elektronica



Bericht door moosev »

Ik zou de installatie handleiding van de Smart Battery Protect nog maar eens goed bestuderen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik lees:
3. De SBP is ontworpen om de stroom uitsluitend te laten lopen van de
IN- (accu) naar UIT- (belasting) aansluitklemmen.
Omgekeerde stroom, van de UIT- naar IN-aansluitklemmen is ten
strengste verboden en zal het apparaat beschadigen. Als u de SBP
wilt gebruiken voor de ontkoppeling van een laadbron, moet u de
eenheid in het systeem zodanig oriënteren dat de stroom in de
beoogde richting loopt, van IN naar UIT.


gr
René
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Meekijken schema elektronica



Bericht door PaulBng »

Dan kun je dus die SBP wel vergeten.
Je zou alles wat de accu laadt aan de andere kant van de SBP moeten zetten.
Maar de Victron gebruikt dezelfde kabels als voeding voor de omvormer, en ook om de accu te laden.


Paul
Gebruikersavatar
JenK
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 9:07
Locatie: Súdwest Frl.

Re: Meekijken schema elektronica



Bericht door JenK »

Ah, de SBP gaat eruit: "You can program the MultiPlus to cut off at certain Voltages so battery protection is already built in to the MultiPlus."

Tnx!
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Meekijken schema elektronica



Bericht door moosev »

De Multiplus programmeer je zodanig dat de 230Vac verbruikers je accu niet leeg trekken, de BMS zet je voor je 12Vdc verbruikers, dus in die 16mm draad die je getekend hebt. (Stroom gaat daar tenslotte maar één kant op). Dan is het leegtrekken door je 12Vdc verbruikers ook beveiligd.
gr
René
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Meekijken schema elektronica



Bericht door moosev »

Nog een wellicht overbodige tip: in de app van Victron kun je de verschillende apparaten en hun instellingen simuleren met de aanwezige "demo" bibliotheek, zonder dat je het apparaat in je bezit hebt.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Meekijken schema elektronica



Bericht door DJSmiley »

Ziet er goed uit.

Maar zoals al gezegd: de SBP gaat op deze manier niet functioneren. Wel als je 'm in de voedingskabel zet naar je kleine zekeringblok. Ook kun je dan een lichtere versie nemen.

Verder:
Gebruik normale zekeringen. Die automaten zoals in je afbeeldingen staan slecht bekend en zeker niet geschikt voor hoge vermogens. Genoeg filmpjes op Youtube waarbij een 250A exemplaar met 100A belasting al enorm heet wordt.

Kabels vanaf je zonnepaneelregelaar zou ik 10mm2 doen. Potentieel heb je ruim 600W liggen, da's 50A.

Dan: De USB stopcontacten: 15A zekering? Dat kan met een 5A zekering al ruim af. Tenzij je sigarettepluggen bedoeld, waar dus ook wat anders in kan wat meer verbruikt. Maar dan nog zou ik die op 10A afzekeren. 15A door zo'n stekker is veel te veel. En dan kan naar mijn mening 2.5mm2 ook prima (Want die 10A trek je toch zelden)

De Maxxfan stabilisator: Ik zou een 10A exemplaar nemen. Die dingen worden toch wat warm en door wat extra over te dimensioneren wordt de levensduur toch wel een stuk beter.

LED lampjes: 1.5mm2 is meer dan voldoende. 2.5mm2 heeft geen nut, want die dingen zijn toch maar een paar watt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Meekijken schema elektronica



Bericht door kampo »

Waarom wil je een BP gebruiken ?
Nog iets uit de handleiding citeren...

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
JenK
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 9:07
Locatie: Súdwest Frl.

Re: Meekijken schema elektronica



Bericht door JenK »

De (lichtere, 60A) SBP gaan we voor het zekeringblok in het 12V deel plaatsen.

De zekeringen gaan retour en worden vervangen door ANL zekeringen.

Goed gespot die kabeldikte vanaf de MPPT, ik kwam ook aan max. 50A... polz.info geeft dan 10mm ook aan als veilig.

Wat de Maxxfan betreft: ik lees dat ze ± 2 a 3A trekken, is 10A stabilisator dan niet wat veel?

USB's passen we aan en de LEDs laten we op 2.5 want daar heb ik nog 40 meter van liggen ;)

@kampo: ik wil een SBP gebruiken om het te ver ontladen - en daarmee schade aan de accu - te voorkomen.

Bedankt voor jullie input voor zover!
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Meekijken schema elektronica



Bericht door albertrietjens »

Ik zou Mega (60A...500A) of midi (30A..150A) zekeringen nemen ipv ANL. Ik vind de ANL zekeringen constructief zwak. De ANL's zijn ook nog eens duurder.

En bij gebruik van zo'n zekeringenhouder kun je alles mooi centraal, compact en dicht bij je accu monteren:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Meekijken schema elektronica



Bericht door Atoz »

Ik heb geen zin in eindeloos gedoe over welke zekering....
Maar als ik bekijk welk goed spul men wenst te gebruiken dan zal de kostprijs van ''dure'' zekeringen wel niet de zaak zijn.

Bij onderstaande is er zelfs plek om de massa kabel aan te sluiten, tot 100A dacht ik, mooie manier om ook de min leiding aan te sluiten.
https://www.amazon.de/dp/B07MJ7GKXJ/ref ... asin_title

Losse houders, voor grotere stromen
https://www.amazon.de/gp/product/B08JLX ... UTF8&psc=1

Al is er vanzelfsprekend beter spul te koop ;)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Meekijken schema elektronica



Bericht door Kroppie »

nog beter? :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JenK
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 9:07
Locatie: Súdwest Frl.

Re: Meekijken schema elektronica



Bericht door JenK »

Ganz geile elektrische Geräte. Mooi spul hoor! Misschien koop ik inderdaad wel zo’n handig blokje. Lekker opgeruimd in een kissie.
Plaats reactie