Meekijken schema elektronica
Meekijken schema elektronica
Hallo iedereen,
Graag ontvang ik feedback van mensen die meer verstand hebben van elektronica dan ik :) Uit verschillende bronnen heb ik dit schema samengesteld dat van toepassing is op onze ideeën. We willen niet te vaak aan de walstroom, maar mocht het nodig zijn... we hebben het maar meegenomen.
Heeft een Boxer uit 2015 (2.2 HDI) een 'intelligente dynamo'? Geen idee... ik lees dat dit weer andere aanpak vergt voor het opladen van de hh accu tijdens het rijden.
Zoals we het nu voor ons zien: Drie manieren van opladen hh accu:
- Dynamo auto tijden rijden
- Zonnepanelen
- voor nood: walstroom
Alle elektronica willen we graag achter in de garage. Ik denk eraan om de dikke accukabel in een kabelgoot in de vloer te verwerken. De rest van de bekabeling via flexibele buis achter de wanden. Wellicht leg ik nog wat lege buizen neer voor toekomstige aanpassingen.
We denken aan een Victron Multiplus omdat die (zoals ik begreep) kan schakelen tussen de drie energiebronnen, zonder dat er weer een aparte omvormer/acculader nodig is. Is het ook zo dat hiermee de overtollige energie van walstroom/zonnepanelen naar de startaccu gaat als de HH accu vol is?
Wellicht moet er meer sap in de accu. Wellicht 2 accu's. Of over op lithium, maar dat is voor later zorg. Alhoewel, daar moet de kabeldikte dan ook weer op voorbereid zijn?
Klopt de kabeldikte bij de voorgenomen ampere's? Graag jullie suggesties! En bedankt voor jullie tijd...
Hier is ook een pdf te downloaden op hogere resolutie: https://1drv.ms/b/s!AiIg55WXW3LVnxZ3PQDeZDKS1e_E
Graag ontvang ik feedback van mensen die meer verstand hebben van elektronica dan ik :) Uit verschillende bronnen heb ik dit schema samengesteld dat van toepassing is op onze ideeën. We willen niet te vaak aan de walstroom, maar mocht het nodig zijn... we hebben het maar meegenomen.
Heeft een Boxer uit 2015 (2.2 HDI) een 'intelligente dynamo'? Geen idee... ik lees dat dit weer andere aanpak vergt voor het opladen van de hh accu tijdens het rijden.
Zoals we het nu voor ons zien: Drie manieren van opladen hh accu:
- Dynamo auto tijden rijden
- Zonnepanelen
- voor nood: walstroom
Alle elektronica willen we graag achter in de garage. Ik denk eraan om de dikke accukabel in een kabelgoot in de vloer te verwerken. De rest van de bekabeling via flexibele buis achter de wanden. Wellicht leg ik nog wat lege buizen neer voor toekomstige aanpassingen.
We denken aan een Victron Multiplus omdat die (zoals ik begreep) kan schakelen tussen de drie energiebronnen, zonder dat er weer een aparte omvormer/acculader nodig is. Is het ook zo dat hiermee de overtollige energie van walstroom/zonnepanelen naar de startaccu gaat als de HH accu vol is?
Wellicht moet er meer sap in de accu. Wellicht 2 accu's. Of over op lithium, maar dat is voor later zorg. Alhoewel, daar moet de kabeldikte dan ook weer op voorbereid zijn?
Klopt de kabeldikte bij de voorgenomen ampere's? Graag jullie suggesties! En bedankt voor jullie tijd...
Hier is ook een pdf te downloaden op hogere resolutie: https://1drv.ms/b/s!AiIg55WXW3LVnxZ3PQDeZDKS1e_E
Re: Meekijken schema elektronica
Waarom weer een nieuw schema opstarten met steeds dezelfde fouten ?
Kan je niet beter voortborduren op een al verbeterd schema uit dit forum dat overeenstemt met je situatie en wat je wil bereiken ?
Kan je niet beter voortborduren op een al verbeterd schema uit dit forum dat overeenstemt met je situatie en wat je wil bereiken ?
Groeten Kampo
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Meekijken schema elektronica
Ja, zo dacht ik ook, en heb daarom niet gereageerd, omdat ik al zoveel op en aanmerkingen zag.
Steeds opnieuw het wiel uitvinden.
Steeds opnieuw het wiel uitvinden.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Meekijken schema elektronica
Jaa, goed punt. Ik was hier al mee begonnen voordat ik dit forum tegen kwam. Zal eerst de zoekfunctie gebruiken. Zag dat ik het per ongeluk ook in het verkeerde subforum geplaatst heb
Re: Meekijken schema elektronica
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Meekijken schema elektronica
Bedankt Kroppie :)
Ik kijk nu naar andere schema's en wil hun topic niet vervuilen met wellicht voor de hand liggende zaken, dus stel hier even de vraag.
In het schema van Daan+ is de cyrix verbonden met de hh accu, en vanaf de hh accu een min terug naar de startaccu:
viewtopic.php?f=3&t=8474896&hilit=schema#p2006116
In het schema van Jan- zie je vanaf de cyrix een min terug naar de startaccu en niet vanaf de hh accu:
viewtopic.php?f=3&t=8474831&start=14#p2003192
Wat is het voordeel/verschil?
Ik kijk nu naar andere schema's en wil hun topic niet vervuilen met wellicht voor de hand liggende zaken, dus stel hier even de vraag.
In het schema van Daan+ is de cyrix verbonden met de hh accu, en vanaf de hh accu een min terug naar de startaccu:
viewtopic.php?f=3&t=8474896&hilit=schema#p2006116
In het schema van Jan- zie je vanaf de cyrix een min terug naar de startaccu en niet vanaf de hh accu:
viewtopic.php?f=3&t=8474831&start=14#p2003192
Wat is het voordeel/verschil?
Re: Meekijken schema elektronica
een cyrix heeft ook een minnetje nodig om te kunnen functioneren, dat kan een dun draadje zijn naar een willekeurig goed min/massapunt.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Meekijken schema elektronica
en zet je daar nog een schakelaar tussen, heb je ook nog de mogelijkheid om hem uit te zetten.
Re: Meekijken schema elektronica
En de massa van de start en de HH accu zijn normaal gesproken met elkaar verbonden, dus maakt het niets uit.
Re: Meekijken schema elektronica
Misschien dat JenK niet zo heel veel inzicht hebben in andersmans schema's, of inderdaad misschien (met goede bedoelingen) een schema op dit forum plakken om te vragen of dit klopt, maar evengoed zonder eerst te kijken of er al soortgelijke topics lopen. Ik geloof in ieder geval niet direct in bewuste opzet maar eerder in onzekerheid voorkomend uit onervarenheid.
Wat ik als theoretisch 'deskundige' aan het redelijk pro-Victron schema op zou merken:
- MPPT moet via zekeringenblok direct op de huishoudaccu
- Startaccu via een Orion DC-DC lader aansluiten op zekeringenblok richting huishoudaccu. Voor de zekerheid een geisoleerde versie.
- Startaccu [+] via zekering verbinden met Mulitiplus startaccu lader-uitgang
- Optioneel een Battery Protect module tussen de plus leiding van de huishoudaccu
- Ingang walstroom en uitgang naar wandcontactdozen loopt via 230V IN en 230V OUT van de Multiplus
- Overweeg met meerdere Victron hardware een Cerbo GX voor meer inzichtelijke informatie via App of los display dan een beperkte BMV meter.
Kijk eens op de website van Victron, hier barst het van de universele schema's die je aan kunt passen naar je eigen hardware en toepassingen.
Bijvoorbeeld deze: https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ion-Tr.pdf
Jouw losse vragen:
Multiplus:
De Multiplus is inderdaad een handige alleskunner, lader, omvormer, battery protect, alles in 1. Denk alleen wel aan het vermogen van de Multiplus, of jouw keuze toereikend is voor al het 230V verbruik. Met een 1600VA model zit je wat hoger maar heb je via de huishoudaccu met netto 1300 Watt bij 25 graden ongeveer net zo veel vermogen beschikbaar als via een 6 ampere wallstroom aansluiting.
De Multiplus heeft een aparte uitgang om de startaccu bij te laden. Dit is beperkt tot 1 ampere en opladen gebeurd volgens mij alleen tijdens het laadproces als je aan de walstroom hangt.
Accu:
Over de keuze huishhoudaccu zijn al vele topics volgeschreven. Een ieder heeft hier zijn eigen mening over en is o.a. gebaseerd op de aanschafkosten t.o.v. het gebruik in de praktijk, de beschikbare ruimte, of bijvoorbeeld het gewicht.
Speelt geld een mindere rol kies dan meteen voor een Lithium (LifePo4) accu en kies anders voor een conventionele huishoudaccu. Maar houd in alle gevallen je totaalverbruik er bij. Als je Multiplus zonder walstroom veel aanstaat voor 230V voorzieningen dan kan te weinig accucapaciteit al snel een probleem worden. Neem je een grote of dubbele accu dan kan bij conventionele accu's het gewicht een probleem worden en ga zo maar door...
Natuurlijk compenseren zonnepanelen ook een (groot) deel maar ook hier moet je uitgaan van een gemiddelde (lagere) opbrengst in de praktijk.
Ik denk dat als je wat topics over accu's, zonnepanelen en omvormers in dit forum leest, dat je aardig wat bruikbare informatie krijgt waardoor je weinig tot geen vragen meer hebt.
Kabeldiktes:
In de regel zet je MPPT, lader en omvormer zo dicht mogelijk bij de huishoudaccu. Hoe langer de onderlinge afstanden, des te meer verlies in vermogens en des te dikkere (dure) kabels je moet toepassen om dit te compenseren. Houd het zowel compact als luchtig want apparatuur moet ook zijn warmte kwijt kunnen.
Het is verder denk ik verstandig om je geen pasklare antwoorden over kabeldiktes te geven maar om je zelf in deze en alle andere elektrotechnische materie te laten verdiepen.
Ook hier weer: lees je eerst even goed in via de vele topics over camper-elektra, dan krijg je niet alleen vanzelf je antworden maar leer je nog veel meer wat ook belangrijk kan zijn. Je geeft aan nog niet heel veel verstand van zaken te hebben dus dan is eerst de theorie misschien het grote advies.
Wat ik als theoretisch 'deskundige' aan het redelijk pro-Victron schema op zou merken:
- MPPT moet via zekeringenblok direct op de huishoudaccu
- Startaccu via een Orion DC-DC lader aansluiten op zekeringenblok richting huishoudaccu. Voor de zekerheid een geisoleerde versie.
- Startaccu [+] via zekering verbinden met Mulitiplus startaccu lader-uitgang
- Optioneel een Battery Protect module tussen de plus leiding van de huishoudaccu
- Ingang walstroom en uitgang naar wandcontactdozen loopt via 230V IN en 230V OUT van de Multiplus
- Overweeg met meerdere Victron hardware een Cerbo GX voor meer inzichtelijke informatie via App of los display dan een beperkte BMV meter.
Kijk eens op de website van Victron, hier barst het van de universele schema's die je aan kunt passen naar je eigen hardware en toepassingen.
Bijvoorbeeld deze: https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ion-Tr.pdf
Jouw losse vragen:
Multiplus:
De Multiplus is inderdaad een handige alleskunner, lader, omvormer, battery protect, alles in 1. Denk alleen wel aan het vermogen van de Multiplus, of jouw keuze toereikend is voor al het 230V verbruik. Met een 1600VA model zit je wat hoger maar heb je via de huishoudaccu met netto 1300 Watt bij 25 graden ongeveer net zo veel vermogen beschikbaar als via een 6 ampere wallstroom aansluiting.
De Multiplus heeft een aparte uitgang om de startaccu bij te laden. Dit is beperkt tot 1 ampere en opladen gebeurd volgens mij alleen tijdens het laadproces als je aan de walstroom hangt.
Accu:
Over de keuze huishhoudaccu zijn al vele topics volgeschreven. Een ieder heeft hier zijn eigen mening over en is o.a. gebaseerd op de aanschafkosten t.o.v. het gebruik in de praktijk, de beschikbare ruimte, of bijvoorbeeld het gewicht.
Speelt geld een mindere rol kies dan meteen voor een Lithium (LifePo4) accu en kies anders voor een conventionele huishoudaccu. Maar houd in alle gevallen je totaalverbruik er bij. Als je Multiplus zonder walstroom veel aanstaat voor 230V voorzieningen dan kan te weinig accucapaciteit al snel een probleem worden. Neem je een grote of dubbele accu dan kan bij conventionele accu's het gewicht een probleem worden en ga zo maar door...
Natuurlijk compenseren zonnepanelen ook een (groot) deel maar ook hier moet je uitgaan van een gemiddelde (lagere) opbrengst in de praktijk.
Ik denk dat als je wat topics over accu's, zonnepanelen en omvormers in dit forum leest, dat je aardig wat bruikbare informatie krijgt waardoor je weinig tot geen vragen meer hebt.
Kabeldiktes:
In de regel zet je MPPT, lader en omvormer zo dicht mogelijk bij de huishoudaccu. Hoe langer de onderlinge afstanden, des te meer verlies in vermogens en des te dikkere (dure) kabels je moet toepassen om dit te compenseren. Houd het zowel compact als luchtig want apparatuur moet ook zijn warmte kwijt kunnen.
Het is verder denk ik verstandig om je geen pasklare antwoorden over kabeldiktes te geven maar om je zelf in deze en alle andere elektrotechnische materie te laten verdiepen.
Ook hier weer: lees je eerst even goed in via de vele topics over camper-elektra, dan krijg je niet alleen vanzelf je antworden maar leer je nog veel meer wat ook belangrijk kan zijn. Je geeft aan nog niet heel veel verstand van zaken te hebben dus dan is eerst de theorie misschien het grote advies.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Re: Meekijken schema elektronica
Wow Camper-T, super dat je de moeite neemt voor zo'n uitgebreid verhaal. Ik bestudeer het! Had al een en ander aangepast, maar zal het ook tegen jouw verhaal aanhouden. Wordt zeer op prijs gesteld dat je hier je tijd aan spendeert. Wordt wel depressief van het gelinkte schema want damn... dacht dat ik er bijna was.
Uiteraard moet het veilig, ik lees me nog verder in.
tzt zal ik een update van het schema plaatsen. Tot zover in ieder geval voor de feedback.
Uiteraard moet het veilig, ik lees me nog verder in.
tzt zal ik een update van het schema plaatsen. Tot zover in ieder geval voor de feedback.
Re: Meekijken schema elektronica
Zeker als je voor het eerst aan camperelektronica gaat schroeven is het van groot belang om te bezinnen eer te beginnen. Kennis heb je zondermeer nodig anders weet je niet wat je aan het doen bent en weet je ook niet hoe bepaalde zaken op veiligheid en bedrijfszekerheid te controleren.JenK schreef: ↑vr 12 mar 2021, 14:34Wow Camper-T, super dat je de moeite neemt voor zo'n uitgebreid verhaal. Ik bestudeer het! Had al een en ander aangepast, maar zal het ook tegen jouw verhaal aanhouden. Wordt zeer op prijs gesteld dat je hier je tijd aan spendeert. Wordt wel depressief van het gelinkte schema want damn... dacht dat ik er bijna was.
Uiteraard moet het veilig, ik lees me nog verder in.
tzt zal ik een update van het schema plaatsen. Tot zover in ieder geval voor de feedback.
Dit forum staat gelukkig vol met waardevolle informatie dus pik de onderwerpen waarover je meer wilt (moet) weten en zoek er op in de topics.
Het schema uit de link lijkt voor een leek misschien een boel spaghetti maar dit valt reuze mee. Volg de lijnen eens en je krijgt vanzelf het inzicht.
En niet minder belangrijk: als je de zaken er uithaalt die voor jou niet van toepassing zijn dan wordt het schema vanzelf wat leger en duidelijker.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Re: Meekijken schema elektronica
Inderdaad, het is op het eerste gezicht redelijk overweldigend, maar nu ik beter kijk zie ik ook waar mijn (aangepaste) schema nog manco's vertoont... Altijd leuk nieuwe dingen te leren :)
- B12M_Ferry
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
- Locatie: Dunakeszi Hongarije
Re: Meekijken schema elektronica
Eigenlijk zou ik wel wat meer willen zien hoe je de 220 volt kant wil oplossen.
Zoals dat nu is getekend gaat het vout. Uitgang van de multi op de walstroom?
Iets meer details graag.
Denk even na over de aardlek (Neeh, geen nieuwe discussie!) en de zekeringen.
Omschakelaar.https://www.victronenergy.nl/transfer-switches/filax-2
Zoals dat nu is getekend gaat het vout. Uitgang van de multi op de walstroom?
Iets meer details graag.
Denk even na over de aardlek (Neeh, geen nieuwe discussie!) en de zekeringen.
Omschakelaar.https://www.victronenergy.nl/transfer-switches/filax-2
Volvo B12M bus in ombouw.