ervaring met reparatie lekke band onderweg

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
camperwout
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 26 okt 2012, 18:44
Locatie: Hellevoetsluis

ervaring met reparatie lekke band onderweg



Bericht door camperwout »

Beste medecamperaars,

Ik heb een vraag over het zelf repareren van een camperband onderweg. Op Aliexpress worden bandenreparatiesets aangeboden. Het betreft reparatie d.m.v. een z.g. reparatieveter en solutie waarmee je kleine gaatjes ontstaan door schroef of spijker tijdelijk kan afsluiten in een tubeless band. Op de filmpjes ziet deze reparatie er redelijk eenvoudig uit. Mijn vraag is, is deze reparatie inderdaad vrij eenvoudig uit te voeren onderweg en hoe betrouwbaar is dit soort reparaties. Wat is jullie ervaring? Ik hoor het graag.

vr.gr, Wout
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31861
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: ervaring met reparatie lekke band onderweg



Bericht door Bob Diesel »

Met een schroef of spijker, dus een langzaam leeg lopende band,
kan je, zeker als je nog op pompt, beter naar een bandenboer rijden
en deze 'echt' laten fixen.

Heb zo'n setje nog nooit gemist.
Voor mij weggegooid geld.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: ervaring met reparatie lekke band onderweg



Bericht door Saviemeke »

Ik heb al enkele keren mijn banden (van de Megane) laten repareren met zo'n koord bij de garage en dat voldoet prima, voordeel is zelfs dat je het wiel niet van de auto hoeft te verwijderen en het wiel hoeft niet gebalanceerd te worden.
Ik weet dat er ook garages zijn die de band eraf halen en er dan aan de binnenzijde een plakker op doen, ook dat werkt prima maar is zelf niet te doen, en het wiel moet ook weer gebalanceerd worden.
Beide reparaties hebben het nadeel dat je niet weet of je een koordbreuk hebt door de spijker of schroef, wil je dat uitsluiten dat rest slechts een nieuwe band, zoals motorrijders ook doen.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: ervaring met reparatie lekke band onderweg



Bericht door AadenAnke »

Een propje kan best maar het blijft een zwakkere plek. Dus om onderweg te repareren :thumbup: er mee rond blijven rijden met een altijd volle belasting zou ik niet doen. Bij een achterband van de personenwagen gerust. Wel dan vaker de druk controleren maar dat doe ik al bijna altijd.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: ervaring met reparatie lekke band onderweg



Bericht door seth_space »

1 keer gebruikt en werkte prima. Nuttig ding om bij je te hebben dus. Zeker wanneer je geen reserve wiel hebt. Maar zelfs als je dat wel hebt vlot te doen. Wel pomp nodig uiteraard.
Nooit gebruiken bij beschadigingen buiten het loopvlak!
Lage kosten, nauwelijks gewicht en nuttig accessoire.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: ervaring met reparatie lekke band onderweg



Bericht door JohnCurly »

Zes keer gebruikt bij diverse reizen in Scandinavië met de landcruiser. Had zn eigen perslucht aan boord.
Alle gerepareerde banden altijd zonder problemen op de achteras op gereden.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: ervaring met reparatie lekke band onderweg



Bericht door EasyBee »

Zo'n vetertje is nog niet zo verkeerd hoor.
Zelf ook al meer dan eens gebruikt onderweg op de motor. Motorband hield zich gewoon goed.
Geen ervaring met camperbanden op 4 - 5 bar.
Een vergelijkingstest. Engelstalig https://youtu.be/Qm6fTWaj3QE en https://youtu.be/PAj7it9WJcs
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: ervaring met reparatie lekke band onderweg



Bericht door kampo »

Je kan veel geld uitsparen.
Lekke band onderweg kost je meestal een fortuin.
Afslepen, 1 nieuwe dure en verkeerde band onderweg, 2 nieuwe juiste banden thuis en paar dagen van je verlof.
Groeten Kampo
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: ervaring met reparatie lekke band onderweg



Bericht door Zijspan »

Ooit kreeg ik een setje, inclusief oppomp patronen voor de motor, toch maar mee gepakt.
Wij naar de Gp van Engeland toe met z’n 2 op de motor aanhangertje er aan en gassen maar.
Op de weg terug naar de veerpont slingert de motor ik dat wat een slecht wegdek hier! Maar de achterband was lek, dus terplekkke op de vluchtstrook ergens langs een Engelse motorway dat setje tevoorschijn.
Spijker er uit gehaald en een veter er in, patroon er in voor meer lucht en naar tankstation toe beter oppompen
En Vol gas verder de veerboot wacht niet op ons, de Moto Guzzi California deed zijn best en we haalde net de boot.
Thuis nog eens gekeken alles okay band netjes hard, vraag aan de gever om een ander setje want die zijn erg handig?." Jij hebt toch binnenbanden?
Bleek ik dus het gat in de binnenland en al gedicht te zijn en zo naar huis gereden, wat een geluk.
Getrouwd waren we toen nog niet, het zal dus om en nabij 1980 zijn geweest toen wij naar de Gp van Silverstone reden.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: ervaring met reparatie lekke band onderweg



Bericht door rijschoollucassen »

Grote kans dat die binnenband helemaal niet geplakt was, maar dat de zaak als tubeless is gaan functioneren (mits het geen spaakwiel was natuurlijk)

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: ervaring met reparatie lekke band onderweg



Bericht door Zijspan »

Er zitten gewoon giet wielen in de California, en ik heb die motor nog steeds.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: ervaring met reparatie lekke band onderweg



Bericht door Karelkaywa »

Ruim een jaar terug voorband met veter gerepareerd. Voldoet prima. Najaar 2020 in noord Frankrijk weer een slappe band. Lang met zeepsop bezig geweest om lek op te sporen. Niet te vinden. De band liep zo langzaam leeg dat ik wel naar een bandenboer kon rijden. In eerste instantie konden zij het lek ook niet vinden. Totdat ik vroeg om eens wat sop op het ventiel te spuiten. En ja hoor, kapot ventiel. Nieuwe gemonteerd en toen was het weer o.k. Daarna thuis stalen ventielen laten monteren en voorzien van Tiremoni TPMS systeem. En die voldoet uitstekend.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
camperwout
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 26 okt 2012, 18:44
Locatie: Hellevoetsluis

Re: ervaring met reparatie lekke band onderweg



Bericht door camperwout »

Tot nu toe vrijwel allemaal positieve verhalen en adviezen, ga dus maar een setje aanschaffen. En nu maar hopen dat ik het niet nodig heb.

Bedankt voor jullie reacties.

Wout
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: ervaring met reparatie lekke band onderweg



Bericht door mama »

In duitsland zou het verboden zijn , ook in belgie is het niet meer toegelaten .

Het herstellen van een band met behulp van een “tap” (een veter gedrenkt in lijm) is ten strengste verboden! De binnenkant van de band wordt niet gecontroleerd en de bestuurder loopt bijgevolg een belangrijk veiligheidsrisico. Dergelijke herstelling is slechts tijdelijk aangezien de lijm opdroogt en de band na verloop van tijd terug zal gaan lekken. De bandenfabrikant wijst tevens alle verantwoordelijkheid af bij dergelijke herstelling.
Plaats reactie