TV in de camper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Rien1960
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 feb 2021, 9:44

TV in de camper



Bericht door Rien1960 »

Hallo campervrienden. Ik ben nieuw op dit forum en sinds kort in bezit van een Burstner Harmony T 615. Nu zit hierin een oude TV en schotel. TV doet het nog (oude Akai LCD) en schotel (Oyster 4) deze schijnt opnieuw te moeten worden aangesloten/geupdate enz. Heb offerte opgevraagd maar schrik vd prijs.(1100 Euri voor digitale kastjes en nieuwe TV een arbeidsloon) Daarom een paar vragen.
1e I.p.v. een 12V kan ik toch ook gewoon een 220 V TV aansluiten ?(is veel goedkoper).(staan toch meestal aan de paal op de camping)
2e Ik overweeg om de schotel te laten verwijderen en op een andere manier tv te kijken (Dongle ?) Iemand ervaring met voor en nadelen? Hoe verwijder ik de schotel? Hoe werk ik dit af zonder lekkage op mijn hagelbestendig dak (ruw)
3e Hoe kan ik op de goedkoopste manier TV krijgen in de camper.(internet ?).

Iemand die mij op weg kan helpen in deze digitale jungle?
Bvd
Rien
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2335
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: TV in de camper



Bericht door rbisdom »

Wifi op de camping is over het algemeen niet geschikt om Tv te kijken, daarvoor is een 4G abonnement of prepaid beter. Je zult daarvoor rond moeten kijken en met je kijkgedrag bepalen wat daarin de beste keuze is. een 220v Tv is op een camping een mogelijkheid.
De schotel (laten) verwijderen kan altijd, is afhankelijk van hoe en waar de schotel is geplaatst. Ik heb zelf mijn schotel verwijderd en op het gat een stuk aluminium geplakt met sikaflex. Omdat er vervolgens een zonnepaneel overheen is geplaatst, hoefde ik me geen zorgen te maken over het cosmetische aspect. Het is in ieder geval wel waterdicht.
Wij hebben een ruim 4g abonnement en gebruiken in heel europa naar hartelust internet. Maar dat is een keuze en er zijn veel mogelijkheden
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: TV in de camper



Bericht door Peter12 »

1. Ja dat kan als je alleen aan de paal staat. Anders is het een omvormer gebruiken.
2. Je kunt met een mifi dongle tv kijken als je een wifi of 4g signaal hebt. Bijvoorbeeld door Ziggo go op een Android Tv kastje te zetten en dat aan te sluiten op de tv.
3.ligt eraan hoeveel tv je kijkt en wat je er dus in verhouding aan uit wilt geven.
Pleasure is the path of joy
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: TV in de camper



Bericht door Hermes »

Oyster 4 ken ik niet is dit een automatische schotel kun je misschien een foto plaatsen? Hoe oud is de schotel?
Welke ontvanger zit er bij. Nieuwe tv hoeft helemaal niet duur te zijn. Ik heb ook nog oudere apparatuur kan er alles mee ontvangen.
Laatst gewijzigd door Hermes op vr 26 feb 2021, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: TV in de camper



Bericht door CaradoT135 »

Rien1960 schreef:
vr 26 feb 2021, 18:16
(Oyster 4)
Deze schotel?
Oyster IV.JPG
Oyster IV.JPG (11.72 KiB) 2653 keer bekeken
Je hebt nu een grijs analoog stuurkastje/ontvanger?
Oyster digitaal.JPG
Oyster digitaal.JPG (20.81 KiB) 2632 keer bekeken
Zo ja dan kan je deze vervangen voor deze.
Oyster HDTV.JPG
Oyster HDTV.JPG (15.92 KiB) 2653 keer bekeken

(oude Akai LCD)
Heeft die een HDMI aansluiting en doet die het nog? Zo ja, kan je in Siegerswoude voor minder dan de helft van € 1100,- je kastje omruilen en laten plaatsen en zal de monteur indien nodig de LNB opnieuw afstellen. Ook als de TV vervangen moet worden kom je nog steeds niet op € 1100,-

edit: aangepast
Laatst gewijzigd door CaradoT135 op vr 26 feb 2021, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: TV in de camper



Bericht door Hermes »

De bovenste ontvanger is geen analoge ontvanger maar een digitale ontvanger. De onderste is ook een digitale ontvanger maar dan in HD uitvoering.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

TV in de camper



Bericht door appellover »

Als je grote internetbundel hebt is denk ik goedkoopste:
Xiaomi tv stick ( 30€) zit ook chromcast in.
App NL ziet ( abo iedere maand opzegbaar,dus alleen gebruiken als je op stap bent.
Moet wel de tv een hdmi aansluiting en liefst een usb voor voeding van de stick maar kan ook met powerbank.
Afstandbediening is BT dus stick kan achter tv.
Telefoon gebruiken als hotspot.
Nadeel blijft altijd de snelheid van G3/4 en de bundel.
Zelf heb ik 80cm schotel en CD abo , gebruik bij veel wind of bomen bovenstaande,maar heb dan CD app op de stick .
CD heeft nl meer zenders en eurosport .
Maar je kan ook Ziggo app gebruiken, geeft wel eens problemen ,maar kun je omzeilen door de Ziggo app op je telefoon te gebruiken en dan via chromcast.
Ziggo go app heeft beveiliging en eigenlijk mag je alleen op tweede scherm kijken via Ziggo thuiswifi .
Maar kijk hier in Spanje via abo Ziggo van vriend in NL.
Maar dan via chromcast en iPad.
In mijn thuis tv zit chromcast ingebouwd .
Als ik de app op de androidtv gebruik geeft dat problemen maar via de app op de iPad en chromcast op de tv geen probleem meer.
Heel verhaal geworden ,tv in de camper.
Ps.Een 12 volt tv is niet duurder als 220v Heb een 22 inch HD voor ff 100€.
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: TV in de camper



Bericht door rhomodel »

Heb je al geprobeert of de boel werkt? Ik zou, als het werkt, niks vervangen. Het enige misschien de TV voor een iets groter en scherper beeld, maar kleiner in total. Dat kost maar iets van 250 Euro.
En mocht je toch alles willen vervangen en je staat toch altijd vast, misschien een losse schotel overwegen, in plaats van een vast gemonteerde op je dak met auto zoek functie..
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: TV in de camper



Bericht door Hermes »

Als de schotel werkt zou ik gewoon een nieuwe HD TV aanschaffen met ingebouwde satellietontvanger. Kost weinig. Zo heb ik het gedaan. Als je bij mij in de buurt woont mag je ook wel langs komen.
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: TV in de camper



Bericht door Mgubbels4 »

Eerst testen of 't werkt of je alle vrije kanalen op astra 19.2 kunt ontvangen
Die ontvanger zal wel een zenderlijst hebben

Als dat werkt ben je al op de goede weg

Voor de Nederlandse kanalen op hd zul je in ieder geval een geschikte lnb moeten hebben een duo lnb die zowel 19.2 als 23.5 ontvangt die zijn niet duur schotel kan dan gewoon gericht blijven op de 19.2

Uiteraard een abonnement op canal digitaal

Weet niet hoe een tv met ingebouwde satelliet ontvanger werkt zou waarschijnlijk ook moeten werken
Zelf heb ik er een 12volt sab mini HD ontvanger tussen daar gaat de canal digitaal kaart in

Schotel laat ik dan gewoon via de oyster ontvanger de 19.2 satteliet zoeken daarna schakel ik over op de sab ontvanger

Lijkt best ingewikkeld maar het is vrij simpel je kan gewoon op de 19.2 met een duo lnb 23.5 ontvangen jvoor Nederlandse zenders moet je alleen zorgen dat je er een HD ontvanger tussen krijgt met een abbonnement
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: TV in de camper



Bericht door travelscout »

"1e I.p.v. een 12V kan ik toch ook gewoon een 220 V TV aansluiten ?(is veel goedkoper)"

Lijkt me niet, waarom zou dat goedkoper zijn?
Paul.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: TV in de camper



Bericht door de Jonckheer »

Dat hangt van het formaat TV af. Een 22 inch is 12 volt maar een 30 inch niet voor zover ik weet. Niet iedereen wil naar een klein beeldje kijken. HD op een 22 inch scherm is onzin, dat zie je niet. Dan is SD of HD ready goed genoeg. TS staat altijd aan de paal dus maakt het verschil in stroomverbruik tussen een oude flatscreen en een moderne LED uitvoering ook niks uit.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: TV in de camper



Bericht door Hermes »

Klopt niet 12 volt 32"satelliet smart tv zijn en genoeg te koop. Je hebt een HD tv nodig om de Nederlandse zenders te ontvangen. Voor 200 euro koop je al zoiets.
kasper1
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 22:14
Locatie: Dalfsen city

Re: TV in de camper



Bericht door kasper1 »

Hallo @Rien, en alle andere Camperaars
Heb zelf een Den22tvslim-mt full HD led TV. met Anti Vibration construction.
Nederlands product komt uit Enschede, Men geeft ook telefonisch technische ondersteuning (en dat is bijzonder prettig) is mijn ervaring.
WWW.Denson-Europe.nl
Groet .Kasper
VanNicholas Zephyr Titanium
Plaats reactie