kabels trekken Omnistep

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

kabels trekken Omnistep



Bericht door Strikethebell »

Hallo,

ik heb een omnistep gemonteerd en wil nu de bedrading gaan aansluiten. Ik kan nu nog overal langs, omdat de vloer er nog niet in ligt. De accu komt achter de dinette aan de bestuurderskant. De schakelaar in/uit moet een plekje krijgen en de step moet automatisch in/uit gaan bij rijden/stilstaan. Moet er dan ook een relais tussen en waar kan ik dan het beste de bedrading langs leggen? Ik had bedacht om de kabels onder het keukenblok te leggen en vandaar uit verder. Dus bedrading voor de schakelaar via de C-stijl bovenlangs de schuifdeur naar de B-stijl. De bekabeling voor het automatisch in/uit dan over de vloer naar de bestuurderskant en vandaaruit naar voren. Maar misschien kan het veel slimmer. Ideëen zijn welkom. Alvast dank voor het meedenken.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: kabels trekken omnistep



Bericht door Arie55 »

Het waar kan je zelf het beste bekijken. Aangezien je nogal wat automatisch wil laten verlopen, komen er nogal wat signaal draden bij. Signaal voor dat het trapje ook in-uit is. Signaal of de motor loopt (D+), signaal of je wel/niet rijdt (dat laatste is een uitdaging). En dat wil je ook nog het handmatig kunnen bedienen. Er zit al flink wat overlap in.
Begin met een schematische schets en stel de voorwaarden op wanneer iets wel/niet mag. Zet het (als je het idee hebt dat het werkt) op een plankje uit en probeer het uit.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: kabels trekken omnistep



Bericht door myway »

myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: kabels trekken omnistep



Bericht door myway »

Het schema

Afbeelding
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: kabels trekken Omnistep



Bericht door JTG »

In onze Ducato heb ik de relais ingang 87/85 verbonden met de + van de sigaretteaansteker in het dashboard. Die is actief na draaien contactsleutel en dan schuift de trede in. De kabel zelf loopt bij ons gelijk via de B-stijl (we hebben de knop aan de rechterzijde in de B-stijl op een lage plek gemonteerd) en zo hoefde we niet over te steken.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: kabels trekken Omnistep



Bericht door Saviemeke »

Ik vraag mij af of het wel verstandig is om de step automatisch uit te laten gaan. Stel je staat voor een brug te wachten, motor uit, step naar buiten..
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: kabels trekken Omnistep



Bericht door JTG »

Andersom he... contact aan, step 'in'. Bij contact uitzetten gebeurd er niets automatisch.
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: kabels trekken Omnistep



Bericht door Strikethebell »

en hoe heb je de andere kabels gelegd Jeroen? Kun je het iets verder uitleggen?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: kabels trekken Omnistep



Bericht door DucatoDolf »

Heb het eerder verteld, maar het makkelijkst is een deurschakelaar. Deur open, trede uit. Deur dicht, trede in. Contact aan of uit maakt niet uit. Bij mijn Panorama affabriek geleverd, werkt perfect.

Je wilt een schakelaar daar waar nodig;niet bij de bestuurdersstoel. Je wilt dat je nooit je poten breekt, dus het kreng moet altijd werken. Je hebt de trede nodig bij open deur. Als de deur dicht is moet ie altijd in. Waarom dan zo'n moeilijk gedoe met hele schakelschema's?

Scheelt vast ook een hoop draden trekkerij. Maar, eerlijk is eerlijk, geen idee hoe het aangesloten is bij mij.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: kabels trekken Omnistep



Bericht door PaulBng »

DucatoDolf schreef:Als de deur dicht is moet ie altijd in.
Waarom? Wanneer ik ergens "sta" en ik doe de deur dicht omdat ik ga wandelen of fietsen, zie ik niet in waarom het trapje /trede in moet.

Ik doe 'm uit met een knop vlakbij de deur. Daarna bekommer ik me er niet meer om.

Draai ik het contract aan (meestal ga ik dan rijden), gaat het trapje in (en de laden op slot).



Paul
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: kabels trekken Omnistep



Bericht door gsm »

Ik moet hem met de schakelaar uit doen enin trekken maar als ik het contact aan zet dan gaat die automatisch in.
Voor het geval ik hem vergeet :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: kabels trekken Omnistep



Bericht door travelscout »

Handigste optie mijnsinziens is een aansluiting van de handrem verklikker schakelaar in het circuit op te nemen.
Handrem aan: trapje kán (of gaat altijd) naar buiten.
Handrem uit: trapje altijd in.
Paul.
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: kabels trekken Omnistep



Bericht door tonic »

Strikethebell schreef:
zo 21 feb 2021, 9:03
en hoe heb je de andere kabels gelegd Jeroen? Kun je het iets verder uitleggen?
Ben al een paar koekenbakkers tegengekomen die de dikke kabels tussen het roetfilter en het hitteschild hadden gelegd. Dus dat zou een mooi feestje geworden zijn als het roetfilter zou gaan regenereren :bang: :bang: :lol3:
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: kabels trekken Omnistep



Bericht door gsm »

Dan snap je het echt niet :lol3:
Ik heb de elektra in de bus verdeelt in rechts en links.
In het langsbankje links zit een zekeringkast en rechts zit ook een zekeringskastje in een hoge kast. De 10mm2 kabel loopt over het plafond.
Alle elektra wat er nodig is aan de rechterkant zitten op de zekeringskast dus ook de aansluiting van de Omnistep.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie