Vervangen VW dieselmotor door benzinemotor

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
greyhound
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 01 feb 2016, 21:21

Vervangen VW dieselmotor door benzinemotor



Bericht door greyhound »

Heeft iemand ervaring met het vervangen van een VW 2.5 TDI motor in een VR6 benzinemotor? Het gaat om mijn Dehler Optima 4.7 Hochdach uit 1997(op basis van een VW T4). Ik weet dat er van dit type exemplaren zijn met een VR6 motor, dus erg moeilijk kan dit niet zijn lijkt mij. Wie heeft nuttige tips op dit gebied?

Marten Nubé
marten.nube@gmail.com
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vervangen VW dieselmotor door benzinemotor



Bericht door de Jonckheer »

Ik zou even op zoek gaan naar een VW groep op Facebook, daar zitten ongetwijfeld hobbyisten die weten waar je mee te maken krijgt. Ik denk dat je dat soort kennis hier niet gaat vinden.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vervangen VW dieselmotor door benzinemotor



Bericht door Mickel Moen »

Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6297
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vervangen VW dieselmotor door benzinemotor



Bericht door Bas vd laar »

de 2.5 TDI staat bekend als een sterk en zuinig blok.
De VR6 staat bekend als een probleemmotor met een hoog verbruik.

Waarom zou je een motorwissel willen?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vervangen VW dieselmotor door benzinemotor



Bericht door PaulBng »

En haal je email adres weg. Tenzij je dol bent op spam...


Paul
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Vervangen VW dieselmotor door benzinemotor



Bericht door travelscout »

@ TS Heb je wel eens eerder met een "moderne" diesel gereden?
Paul.
J vd pal
Berichten: 81
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 14:06

Re: Vervangen VW dieselmotor door benzinemotor



Bericht door J vd pal »

Enige redenen die ik kan bedenken om dit te doen is angst voor milieuzones of het willen hebben van een automaat. De automaat van VW achter een 2.5 TDI gaat ongeveer 150.000km goed en dan is het tijd voor revisie.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Vervangen VW dieselmotor door benzinemotor



Bericht door dieseltje+ »

Dan komt er nog wel wat papierwerk/keuring aan te pas. Anders blijft het op kenteken een diesel.

Nog iemand, helaas horen we daar niks meer.
viewtopic.php?f=3&t=8475049&p=2009742#p2009742


Wat de automaat betreft, dat was idd hier ook ongeveer de km stand :D . Is echter te verhelpen/voorkomen door een andere/betere koeler te plaatsen en het schakel moment aan te passen. Later, hoger toerental. Mosterd na de maaltijd, meeste T4en met automaat zijn de 150.000km al voorbij. :wink: T5 is doorgaans 50.000km eerder aan de beurt.

Dit terzijde.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Zijspan
Berichten: 2589
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Vervangen VW dieselmotor door benzinemotor



Bericht door Zijspan »

Ben je van plan dat zelf te gaan doen?
Er zijn bedrijfjes die dat voor je (kunnen) doen, bv een Porsche motor er in, inclusief de complete ombouw voor remmen enz.
Beetje zoeken op vw bussen en daar krijg je een aantal op je scherm die dat wel doen, alles afhankelijk van hoe diep je portemonnee (wilt) gaat.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
J vd pal
Berichten: 81
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 14:06

Re: Vervangen VW dieselmotor door benzinemotor



Bericht door J vd pal »

Een Porsche motor in een T4? Nooit gezien, heb je plaatjes??
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 19 feb 2021, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Vervangen VW dieselmotor door benzinemotor



Bericht door neanderthaler »

Hou ook rekening mee dat je weer voor de RDW keuring moet en de ombouw is niet goedkoop en de draad boom zal om gezet moeten worden eeehh aan gepast moeten worden .

Ander tank van diesel naar benzine vanwege de interne vervuiling en een benzine pomp aan schaffen ander ophangingen voor eventuele motor steunen die anders kunnen zijn :?: ook .verandering uitlaat+ ophanging en de div

Dus heel handig zijn en ruimte hebben en liefst een brug hebben of de portemonnee open trekken voor mijn zelf :!: zou blijven rijden zo :thumbup: kost meer dan je zelf gedacht zou hebben . en heb het zelf wel 1 keer gedaan nooit weer laat we zeggen de leeftijd :mrgreen:

goed koper kan zijn iets anders kopen in mijn geval was dat zo en minder stress en vooral het scheelt enorm veel tijd
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Vervangen VW dieselmotor door benzinemotor



Bericht door Pebblesbert »

Hallo Marten,

Ik had, heb hem afgelopen december verkocht, ook een VW 2.5 TDI Dehler Optima (bwjr 1999). Qua inrichting voor mij nog steeds de beste kleine buscamper, maar veel mensen die ik later sprak vertelden mij dat de Dehler inrichting eigenlijk te compact is voor goed nuttig gebruik. Is mij nooit opgevallen, maar inmiddels ben ik "overgelopen" naar de Westfalia buscamperinrichting. We gaan het zien hoe het bevalt.

Beweegredenen voor de verkoop waren inderdaad de verwarrende milieuzone restricties die er voor oudere Diesels gelden en inmiddels de Dieseltoeslag. Ik heb toch weer een Diesel gekocht, hoor, maar nu met zo'n kleine 100 pk meer, EURO 6 (adblue) en automaat en alle luxe die je in een bus kan krijgen! Ook overgestapt van VW naar een ander merk.

Dat gezegd hebbende, je hoort inderdaad dat er plannen zijn om de Diesel uit te bannen in 2035. Dat is natuurlijk politieke bangmakerij en zeker de laatste tijd is men daar erg goed in. Ik moet het allemaal nog zien.
Een VR6 is een prachtige motor, met ruim voldoende vermogen voor een buscamper, maar het brandstofverbruik (op dure benzine) is met een beetje geluk 1,5 maal zo hoog als op Diesel, waarschijnlijk hoger. Als je dan ook fors hoge ombouwkosten hebt, en het feit dat je een originele Diesel (originele onderdelen) ombouwt naar een "one-off" met de bijbehorende problemen en geen garantie dat je benzinemotor wél in binnensteden welkom is, zou het voor mij niet interessant zijn. Maar iedereen mag natuurlijk zelf beslissen...
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Plaats reactie