Dieselverwarming combineren met Truma?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Dieselverwarming combineren met Truma?



Bericht door des »

Ik vroeg me af of je zo een dieselkachel, gewoon op de laatste uitgang, of een uitgang van de bestaande ringverwarming kunt monteren, in de garage van de camper is er een verwarming uitgang van de ringverwarming. Daar zou ik dat eventueel kunnen op aansluiten.
En vraag me af of dat gaat zonder de bestaande installatie te verstoren, deze gaat naar de truma gas verwarming.
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Dieselverwarming



Bericht door isoplus »

Ik denk dat je dan verwarmde lucht van de dieselkachel retour blaast, door de Truma heen, naar de inlaat van de verse lucht van de Truma.
Dus zonder aanpassingen niet erg effectief terwijl je niet weet wat de negatief effecten zijn op de Truma.
Als ik zoiets zou doen kwam er een driewegventiel direct op de uitlaat van de verwarmde lucht van de Truma , op de andere poot kwam de uitlaat van de warme lucht van de diesel en het pootje van de T splitsing gaat naar de cabine.
Maak je dat ventiel elektrisch werkend dan kan je het schakelen als volgt;
Dieselkachel aan/ Truma uit je hebt dan 2 gescheiden beveiligde systemen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Dieselverwarming



Bericht door hathi »

Volgens de officiële inbouwers is de standaard ring leiding,niet geschikt voor een diesel verwarming, ...wat je als privé persoon doet,moet jezelf weten,was hun antwoord( vraag gesteld,bij een erkend webasto inbouwstation)
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dieselverwarming



Bericht door kampo »

Volgens mij bedoel je een diesel luchtverwarming want er bestaan evengoed waterverwarmingen op diesel.
De temperatuur van de warme lucht is bij een lucht dieselverwarming van Webasto en Eberspächer ongeveer 20°C hoger als bij een gasverwarming van Truma. De luchtgeleidingsonderdelen zijn daarom temperatuurbestendiger gemaakt als die van Truma.
De afschakeltemperatuur in het geval van een overhitting ligt tussen 130 en 140°C op de warmste plaats gemeten.

Een tegenstroommontage is uit de boze omwille van te veel tegendruk en niet bestand tegen hogere temperaturen.
Je kan beter een aparte kring voor de hete lucht distributie maken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Dieselverwarming



Bericht door des »

En zo geraak ik aan Intresante informatie 👍👍👍

Dus niet de bestaande leidingen gebruiken,
En het verbruik hoeveel bedraagt dat per uur, ik zou niet direct alles op mijn dieseltank aansluiten eerder zo als het geleverd word,met een bijgeleverde bidon, echter vraag me af hoeveel liter per uur er doorheen gaat, mischien een grotere bidon in de garage plaatsen.

En ik heb begrepen dat je gaatjes moet maken in je bodem, 🤔dat lijkt me nogal bangelijk voor de keuring en waterinsijpeling of zo,
Verder de Electra, moet je dan een draad trekken naar de batrij of zo? Voor de stroom.

De standaard gebruiksaanwijzing, instalieprocedure lijkt me niet echt voldoende,

Dan heb ik ook nog de lengte van de mobi die is 7,50 m lang, welke versie heb je daar voor nodig.

De meeste koude komt uit de cabine vind ik maar dat ligt aan de andere kant van de mobi, dus 7m vanwaar de installatie eventueel zou kunnen.
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Dieselverwarming



Bericht door Camperic »

Propaan vervangen door LPG wordt steeds interessanter dus :wink:
... maar dat is een ander topic :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
adamfryslan
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 15:33
Locatie: in de buurt van leeuwarden friesland

Re: Dieselverwarming



Bericht door adamfryslan »

Ik heb een paar jaar geleden een planar 2 laten instaleren onder de bijrijderstoel. De accu, een grotere, had ik al naar achter verplaatst, in de garage, bij ons blaast de planar naar voren omdat daar in de cabine de meeste kou naar binnen komt, diesel verbruikt is haast niet te meten, in de zomer is het verbruik van de motor airco hoger, als ik met een week -9 en de planar de hele week overdag aan heb en weer ga rijden zie ik weinig verschil op mijn brandstofmeter...
Hymer 574 van 2003
ad & anne marie
Gebruikersavatar
Gerhans
Berichten: 697
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Dieselverwarming



Bericht door Gerhans »

des schreef:
wo 17 feb 2021, 10:01

En het verbruik hoeveel bedraagt dat per uur, ik zou niet direct alles op mijn dieseltank aansluiten eerder zo als het geleverd word,met een bijgeleverde bidon, echter vraag me af hoeveel liter per uur er doorheen gaat, misschien een grotere bidon in de garage plaatsen.
Mijn Webasto Airtop 3900 (4kW) heeft de laatste 5 wintersportvakanties, waarbij temperaturen tot -19°C voorkwamen, gemiddeld 3 liter diesel per dag verbruikt, gewoon aangesloten op de bestaande dieseltank. De binnentemperatuur was normaal +20°C.
Groeten, Gerard

Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live

De Camper is weer een TRAVELBUG

Afbeelding
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Dieselverwarming combineren met Truma?



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Ik heb de Trumakachel verwijderd die gemonteerd zat onder de kleerkast. De dieselkachel gemonteerd onder de bijrijdersstoel, Webasto slang vanuit de dieselkachel naar de Trumablower in de dinettekast erachter. Van hieruit wordt de warme lucht geblazen door het bestaande ringleiding syteem. Werkt perfect, zeer betrouwbaar, kan gemakkelijk min 25 aan. Brandstof verbruik te verwaarlozen. Groot gewicht verschil omdat er alleen maar een klein gasflesje nodig is om te koken, de B10 boiler en gaskoelkast. Nooit geen probleem meer om onderweg gas te verkrijgen. Groet Eric
Plaats reactie