Ik vroeg me af of je zo een dieselkachel, gewoon op de laatste uitgang, of een uitgang van de bestaande ringverwarming kunt monteren, in de garage van de camper is er een verwarming uitgang van de ringverwarming. Daar zou ik dat eventueel kunnen op aansluiten.
En vraag me af of dat gaat zonder de bestaande installatie te verstoren, deze gaat naar de truma gas verwarming.
Dieselverwarming combineren met Truma?
Re: Dieselverwarming
Ik denk dat je dan verwarmde lucht van de dieselkachel retour blaast, door de Truma heen, naar de inlaat van de verse lucht van de Truma.
Dus zonder aanpassingen niet erg effectief terwijl je niet weet wat de negatief effecten zijn op de Truma.
Als ik zoiets zou doen kwam er een driewegventiel direct op de uitlaat van de verwarmde lucht van de Truma , op de andere poot kwam de uitlaat van de warme lucht van de diesel en het pootje van de T splitsing gaat naar de cabine.
Maak je dat ventiel elektrisch werkend dan kan je het schakelen als volgt;
Dieselkachel aan/ Truma uit je hebt dan 2 gescheiden beveiligde systemen.
Dus zonder aanpassingen niet erg effectief terwijl je niet weet wat de negatief effecten zijn op de Truma.
Als ik zoiets zou doen kwam er een driewegventiel direct op de uitlaat van de verwarmde lucht van de Truma , op de andere poot kwam de uitlaat van de warme lucht van de diesel en het pootje van de T splitsing gaat naar de cabine.
Maak je dat ventiel elektrisch werkend dan kan je het schakelen als volgt;
Dieselkachel aan/ Truma uit je hebt dan 2 gescheiden beveiligde systemen.
Re: Dieselverwarming
Volgens de officiële inbouwers is de standaard ring leiding,niet geschikt voor een diesel verwarming, ...wat je als privé persoon doet,moet jezelf weten,was hun antwoord( vraag gesteld,bij een erkend webasto inbouwstation)
Hans
Re: Dieselverwarming
Volgens mij bedoel je een diesel luchtverwarming want er bestaan evengoed waterverwarmingen op diesel.
De temperatuur van de warme lucht is bij een lucht dieselverwarming van Webasto en Eberspächer ongeveer 20°C hoger als bij een gasverwarming van Truma. De luchtgeleidingsonderdelen zijn daarom temperatuurbestendiger gemaakt als die van Truma.
De afschakeltemperatuur in het geval van een overhitting ligt tussen 130 en 140°C op de warmste plaats gemeten.
Een tegenstroommontage is uit de boze omwille van te veel tegendruk en niet bestand tegen hogere temperaturen.
Je kan beter een aparte kring voor de hete lucht distributie maken.
De temperatuur van de warme lucht is bij een lucht dieselverwarming van Webasto en Eberspächer ongeveer 20°C hoger als bij een gasverwarming van Truma. De luchtgeleidingsonderdelen zijn daarom temperatuurbestendiger gemaakt als die van Truma.
De afschakeltemperatuur in het geval van een overhitting ligt tussen 130 en 140°C op de warmste plaats gemeten.
Een tegenstroommontage is uit de boze omwille van te veel tegendruk en niet bestand tegen hogere temperaturen.
Je kan beter een aparte kring voor de hete lucht distributie maken.
Groeten Kampo
Re: Dieselverwarming
En zo geraak ik aan Intresante informatie
Dus niet de bestaande leidingen gebruiken,
En het verbruik hoeveel bedraagt dat per uur, ik zou niet direct alles op mijn dieseltank aansluiten eerder zo als het geleverd word,met een bijgeleverde bidon, echter vraag me af hoeveel liter per uur er doorheen gaat, mischien een grotere bidon in de garage plaatsen.
En ik heb begrepen dat je gaatjes moet maken in je bodem, dat lijkt me nogal bangelijk voor de keuring en waterinsijpeling of zo,
Verder de Electra, moet je dan een draad trekken naar de batrij of zo? Voor de stroom.
De standaard gebruiksaanwijzing, instalieprocedure lijkt me niet echt voldoende,
Dan heb ik ook nog de lengte van de mobi die is 7,50 m lang, welke versie heb je daar voor nodig.
De meeste koude komt uit de cabine vind ik maar dat ligt aan de andere kant van de mobi, dus 7m vanwaar de installatie eventueel zou kunnen.
Dus niet de bestaande leidingen gebruiken,
En het verbruik hoeveel bedraagt dat per uur, ik zou niet direct alles op mijn dieseltank aansluiten eerder zo als het geleverd word,met een bijgeleverde bidon, echter vraag me af hoeveel liter per uur er doorheen gaat, mischien een grotere bidon in de garage plaatsen.
En ik heb begrepen dat je gaatjes moet maken in je bodem, dat lijkt me nogal bangelijk voor de keuring en waterinsijpeling of zo,
Verder de Electra, moet je dan een draad trekken naar de batrij of zo? Voor de stroom.
De standaard gebruiksaanwijzing, instalieprocedure lijkt me niet echt voldoende,
Dan heb ik ook nog de lengte van de mobi die is 7,50 m lang, welke versie heb je daar voor nodig.
De meeste koude komt uit de cabine vind ik maar dat ligt aan de andere kant van de mobi, dus 7m vanwaar de installatie eventueel zou kunnen.
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018
België
Bavaria 746 ´2018
België
Re: Dieselverwarming
Propaan vervangen door LPG wordt steeds interessanter dus
... maar dat is een ander topic
... maar dat is een ander topic
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
- adamfryslan
- Berichten: 553
- Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 15:33
- Locatie: in de buurt van leeuwarden friesland
Re: Dieselverwarming
Ik heb een paar jaar geleden een planar 2 laten instaleren onder de bijrijderstoel. De accu, een grotere, had ik al naar achter verplaatst, in de garage, bij ons blaast de planar naar voren omdat daar in de cabine de meeste kou naar binnen komt, diesel verbruikt is haast niet te meten, in de zomer is het verbruik van de motor airco hoger, als ik met een week -9 en de planar de hele week overdag aan heb en weer ga rijden zie ik weinig verschil op mijn brandstofmeter...
Hymer 574 van 2003
ad & anne marie
ad & anne marie
Re: Dieselverwarming
Mijn Webasto Airtop 3900 (4kW) heeft de laatste 5 wintersportvakanties, waarbij temperaturen tot -19°C voorkwamen, gemiddeld 3 liter diesel per dag verbruikt, gewoon aangesloten op de bestaande dieseltank. De binnentemperatuur was normaal +20°C.des schreef: ↑wo 17 feb 2021, 10:01
En het verbruik hoeveel bedraagt dat per uur, ik zou niet direct alles op mijn dieseltank aansluiten eerder zo als het geleverd word,met een bijgeleverde bidon, echter vraag me af hoeveel liter per uur er doorheen gaat, misschien een grotere bidon in de garage plaatsen.
Groeten, Gerard
Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live
De Camper is weer een TRAVELBUG
Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live
De Camper is weer een TRAVELBUG
-
- Berichten: 636
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
- Locatie: 7383 Tormás Hongarije
Re: Dieselverwarming combineren met Truma?
Hallo, Ik heb de Trumakachel verwijderd die gemonteerd zat onder de kleerkast. De dieselkachel gemonteerd onder de bijrijdersstoel, Webasto slang vanuit de dieselkachel naar de Trumablower in de dinettekast erachter. Van hieruit wordt de warme lucht geblazen door het bestaande ringleiding syteem. Werkt perfect, zeer betrouwbaar, kan gemakkelijk min 25 aan. Brandstof verbruik te verwaarlozen. Groot gewicht verschil omdat er alleen maar een klein gasflesje nodig is om te koken, de B10 boiler en gaskoelkast. Nooit geen probleem meer om onderweg gas te verkrijgen. Groet Eric