Distributie versprongen door ijs?
Distributie versprongen door ijs?
Ik heb sinds kort een Ducato 250 2.3L 150pk. Na een poosje stilstand moest ik deze vanochtend verplaatsen. Bij -10 graden sprong hij aan maar na een gekke bonk viel hij meteen weer uit. Daarna startte hij moeizaam en met wat gas bijgeven liep de motor weer. In heb hem toen kunnen verplaatsen maar heb het idee dat de motor rauwer loopt en het dashboard geeft de melding “laat motor controleren”.
Aangezien ik nu wat twijfels heb over wat er gebeurde bij deze start wil ik graag wat controleren voordat ik er weer mee ga rijden. Zeker om mogelijk erger te voorkomen. Ik heb eens gelezen dat deze Ducato 250 slechte afwatering heeft rondom de motor en de kans bestaat dat er smeltwater/ijs in de distributie komt. Er hingen wel heel veel ijspegels overal maar zag ze niet direct langs de distributie deksel. Ik ben met de 250 Ducato ook nog nieuw dus was vooral op zoek
naar ruimte om wat te zien in de kou buiten.
Is er iemand die ervaring heeft met een eventueel versprongen distributie? Loopt hij dan nog wel zonder verdere schade? Welke zaken kan ik checken voor de zekerheid? Als ik de krukas in TDC zet kan ik bij de nokkenas wel de timing checken?
Ik heb ondertussen redelijk wat sleutel ervaring aan Ducato 290’s. Dat type ken ik ondertussen wel. De distributie van de 290’s kon ik zelf vervangen maar daar kwam de lering altijd vanuit oa Kroppie. Nu een Ducato die voor mij nog behoorlijk onbekend is maar nu wil ik een stukje diagnose doen dus zoek ik wat hulp/advies.
Wie kan me op weg helpen zodat ik wat kan uitsluiten?
Groet Rens
Aangezien ik nu wat twijfels heb over wat er gebeurde bij deze start wil ik graag wat controleren voordat ik er weer mee ga rijden. Zeker om mogelijk erger te voorkomen. Ik heb eens gelezen dat deze Ducato 250 slechte afwatering heeft rondom de motor en de kans bestaat dat er smeltwater/ijs in de distributie komt. Er hingen wel heel veel ijspegels overal maar zag ze niet direct langs de distributie deksel. Ik ben met de 250 Ducato ook nog nieuw dus was vooral op zoek
naar ruimte om wat te zien in de kou buiten.
Is er iemand die ervaring heeft met een eventueel versprongen distributie? Loopt hij dan nog wel zonder verdere schade? Welke zaken kan ik checken voor de zekerheid? Als ik de krukas in TDC zet kan ik bij de nokkenas wel de timing checken?
Ik heb ondertussen redelijk wat sleutel ervaring aan Ducato 290’s. Dat type ken ik ondertussen wel. De distributie van de 290’s kon ik zelf vervangen maar daar kwam de lering altijd vanuit oa Kroppie. Nu een Ducato die voor mij nog behoorlijk onbekend is maar nu wil ik een stukje diagnose doen dus zoek ik wat hulp/advies.
Wie kan me op weg helpen zodat ik wat kan uitsluiten?
Groet Rens
Re: Distributie versprongen door ijs?
Snaar stug door de kou en niet strak genoeg? En dan een tand verspringen!? Op nokkenas of brandstofpomp?
Ik geef maar een voorzet.
Bert
Ik geef maar een voorzet.
Bert
- Bas vd laar
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Distributie versprongen door ijs?
Is de diesel niet bevroren?
Fohn je dieselfilter eens warm en kijk dan of hij normaal loopt.
Fohn je dieselfilter eens warm en kijk dan of hij normaal loopt.
Daar zijn RVS afwateringbakjes voor te krijgen, maar normaal gesproken loopt dat bovenop je blok en niet op de distributieIk heb eens gelezen dat deze Ducato 250 slechte afwatering heeft rondom de motor en de kans bestaat dat er smeltwater/ijs in de distributie komt.
Re: Distributie versprongen door ijs?
Hi Bas,
Diesel bevroren/vlokken zou op zich kunnen. Maar toen hij aansprong kon ik hem wel gewoon verrijden en bleef hij lopen dus denk niet echt dat daar een probleem zit. Maar ik kan het morgen sowieso even controleren. Uitsluiten van zaken bevalt me altijd wel
Gr Rens
Diesel bevroren/vlokken zou op zich kunnen. Maar toen hij aansprong kon ik hem wel gewoon verrijden en bleef hij lopen dus denk niet echt dat daar een probleem zit. Maar ik kan het morgen sowieso even controleren. Uitsluiten van zaken bevalt me altijd wel
Gr Rens
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Distributie versprongen door ijs?
Zomerdiesel in je tank kan bij vriestemperaturen vlokken vormen (parafine).
Die vlokken kunnen de boel (deels) verstoppen.
Als je niet zeker weet of je zomer of winter diesel in je tank hebt, gooi dan een litertje benzenine of antivlok middel in je tank.
Wellicht dat je daarmee erger kunt voorkomen of zelfs nog een gerelateerd probleem kunt verhelpen.
Die vlokken kunnen de boel (deels) verstoppen.
Als je niet zeker weet of je zomer of winter diesel in je tank hebt, gooi dan een litertje benzenine of antivlok middel in je tank.
Wellicht dat je daarmee erger kunt voorkomen of zelfs nog een gerelateerd probleem kunt verhelpen.
Paul.
- Bas vd laar
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Distributie versprongen door ijs?
Met bevroren diesel lopen ze beroerd, dus het zou daar aan kunnen liggen.
Zou mooi zijn als dat het is
Zou mooi zijn als dat het is
Re: Distributie versprongen door ijs?
Een paar dagen geduld, het wordt warmer buiten. En dan nog eens starten.
cor
cor
Re: Distributie versprongen door ijs?
Je kun er van uit gaan dat je distributieriem inderdaad een tandje versprongen is. ( is mij in 2010 ( met de vorige Hymer ) hetzelfde gebeurd ).
viewtopic.php?t=8422960
viewtopic.php?t=8422960
Laatst gewijzigd door bently op zo 14 feb 2021, 8:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Henk Geurts
Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008
http://mooimooimoi.blogspot.nl/
http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008
http://mooimooimoi.blogspot.nl/
http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Re: Distributie versprongen door ijs?
Het verspringen van de distributieriem is zeer wel mogelijk en er zijn ook verschillende gevallen van bekend.Kiterzone schreef: ↑za 13 feb 2021, 21:47Ik heb sinds kort een Ducato 250 2.3L 150pk. Na een poosje stilstand moest ik deze vanochtend verplaatsen. Bij -10 graden sprong hij aan maar na een gekke bonk viel hij meteen weer uit. Daarna startte hij moeizaam en met wat gas bijgeven liep de motor weer. In heb hem toen kunnen verplaatsen maar heb het idee dat de motor rauwer loopt en het dashboard geeft de melding “laat motor controleren”.
Bij sommige auto's verzamelt zich (lek-)water onder in de distributieriem bij punt 18 zoals op het plaatje hieronder.
Bij temperaturen onder nul vormt zich hier een ijslaagje.
Als je nu de motor start loop je het risico dat de tandriem verspringt.
En dit kan grote gevolgen hebben.
Hieronder staat een link naar Google met verschillende gevallen van versprongen distributieriem.
Mijn advies zou zijn: zeker niet meer starten, eerst de afstelling van de distributieriem (laten) controleren.
https://www.google.com/search?source=hp ... CAg&uact=5
Re: Distributie versprongen door ijs?
Ff, ter informatie, de diesel inspuiting pomp wordt toch ook door de getande snaar aangedreven?
Bert. Waar zit die op de tekening?
Bert. Waar zit die op de tekening?
Re: Distributie versprongen door ijs?
inspuitpomp is no 17 op tekening 14 is spanrol met 19 als spanveer, 18 is krukas, 15 is nokkenas en 16 is een geleiderol.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Distributie versprongen door ijs?
Enige ervaring met verspringen distributiriem.
viewtopic.php?f=3&t=8472732&hilit=distributie
Is echter wel een andere motor. De riem versprong 1 tandje op de pomp, (pomp achteruit) En wilde daarna niet meer starten. Geen gevolg schade. Weet niet of de motor wel start en blijft lopen bij verspringen vooruit. Bij twijfel is mijn advies, timing checken voordat je weer start/laat lopen. Je loopt anders het risico dat de riem nogmaals verspringt en dan miss wel gevolgschade.
viewtopic.php?f=3&t=8472732&hilit=distributie
Is echter wel een andere motor. De riem versprong 1 tandje op de pomp, (pomp achteruit) En wilde daarna niet meer starten. Geen gevolg schade. Weet niet of de motor wel start en blijft lopen bij verspringen vooruit. Bij twijfel is mijn advies, timing checken voordat je weer start/laat lopen. Je loopt anders het risico dat de riem nogmaals verspringt en dan miss wel gevolgschade.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
- Digiwalker
- Berichten: 2370
- Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
- Contacteer:
Re: Distributie versprongen door ijs?
Is mij ook overkomen. Ijs op de riem .
Resultaat: alle tuimelaars gebroken.
Dat type had nog geen kap over de kop.
Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk
Resultaat: alle tuimelaars gebroken.
Dat type had nog geen kap over de kop.
Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.