Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Kwinten
Berichten: 44
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 14:20

Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Kwinten »

Hallo,

Mijn motor 8144.67 heeft het begeven dus ik bekijk mijn opties. 132.000 km op teller volgens mij in zeer goede staat voor zijn leeftijd. Ik rij er graag mee. Ik hou wel van het oudere model, enkel het lawaai en het ontbreken van 3 puntS gordel achteraan storen me.
1
Optie1 ruil motor er in en blijven roepen tegen elkaar op de snelweg.

Optie 2 een zwaardere motor/versnelingsbak/remmen


Optie 3 verkopen. Motor stuk voor de rest in zeer mooie staat alles werkt zoals het hoort/geen vochtschade. Verwarming gaat lekker ook bij vriestempratuur geen probleem

De dieselpomp moet ook vervangen worden(lekt wat) waterpomp en alternator zijn pas nog vervangen.kunnen overgeplaatst worden.

Als iemand mij een richtprijs zou kunnen geven zou dat fijn zijn.
Optie 1 kan ik wel zelf voor optie 2 twijfel ik om zelf te doen optie 3 zal ik ook zelf doen met pijn in het hart.


Groeten
Kwinten
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ducato 2.5 diesel 1992. Ruilmotoren dilemma



Bericht door Bas vd laar »

Als de rest van de camper goed is en je bent er blij mee dan zou ik er een andere motor in zetten.
Upgrade hem ook meteen naar een Turbo
En als de motor er toch uit is: je hebt nu de bewegingsvrijheid om de motorruimte goed te isoleren tegen geluid.
Neem er ook die 16 inch wielen bij

Qua werk is optie 1 en 2 hetzelfde

https://link.marktplaats.nl/m1644137489
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door travelscout »

Zelf zou ik de huidige dagwaarde eerst eens onderzoeken en vergelijken met de dagwaarde na herstel.
Daarna pas beslissen of ik zelf mijn handen vuil ga maken of niet.

Maar als ik ze vuil ga maken, zou ik wel eerst willen weten wat er precies mis is.
Paul.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door leftlanebandit »

[ik heb een aantal jaren geleden de gehele aandrijflijn van onze toenmalige camper vervangen door een 116pk versie
Dus motor, versnellingsbak, wielophanging voor om grotere remmen te kunnen monteren en de bijbehorende rembekrachtiger, hoofdrem cilinder en remklauwen schijven en wielen in totaal was ik daar dik 4000€ aan kwijt voor mij was het een hobby project en dan mag het wat kosten maar bedenk dat de dagwaarde nauwelijks stijgt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Kroppie »

en is die dagwaarde zo belangrijk, het plezier in je opgeknapte camer is toch veel meer waard, daarvan weet je hoeveel plezier je er al van die nog niet opgeknapte camper gehad hebt, kan alleen maar meer worden, als ie weer goed rijdt met wat minder herrie

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Bas vd laar »

Eens met Jos.
Ik weet niet wat voor camper je hebt, maar volgens je beschrijving lijkt hij, behalve de motor, nog in goede staat te verkeren.
Verkopen met een kapotte motor levert erg weinig op.
Er een andere motor in zetten vermeerdert de waarde aanzienlijk, al kost het een paar duizend euro, het zal geen weggegooid geld zijn.
Upgrade je hem naar een 2.5 Turbo dan is hij nog meer waard dan met zijn standaard motor.
Maak het je niet te moeilijk door er een 2.8 JTD in te zetten, dan vergt veel meer aanpassingen, maar ga gewoon voor de 2.5 TD, die past er zo in en dan heb je voor niet teveel geld weer een beter rijdende camper dan voorheen.
En wanneer je hem toch wilt verkopen dan haal je de kosten voor de ombouw er ook weer uit.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door dieseltje+ »

Hier nog een liefhebber van oudere diesels. En een motorwissel gedaan naar de 2.5TD
Begrijp ook je twijfel en herken het. (Camper mag niet weģ van vriendin) :D
Kosten van optie 1. Motor uit de link, €1250. Eventuele bijkomende kosten kunnen zijn: nieuwe distributie set, dan miss ook waterpomp, nieuwe koppeling, andere uitlaat, 16 inch wielen +banden dan, wat elektrisch, bij aansluiting van de vlamstart. (zelf niet gedaan) Kostenplaatje van bovenstaande, achterkant van sigarendoosje €2000. Afhankelijk van wat nodig is aan vervangende onderdelen en dat je het zelf doet. Koppeling miss niet nodig als ook waterpomp. Je kan er voor de motor inbouw wel lekker makkelijk bij.
Zal een afweging zijn van wat de camper waard is met kapotte motor. Als dat mee telt?! Miss dat los laten, je weet nu wat je hebt.

Toevoeging,
Waarschijnlijk heeft de motor uit de link nieuwe distributie, waterpomp, oliefilter, v-snaar en thermostaat. T.w.v. €400.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Kwinten
Berichten: 44
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 14:20

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Kwinten »

Hallo

Bedankt allemaal om jullie mening te delen.
Upgrade naar een turbo lijkt mij idd de beste optie moet je de versnellingsbak, relbekrachtigers enwielophanging ook vervangen voor upgrade naar 2.5 TD?

.Of verkopen natuurlijk. Er wordt gezegd dagwaarde bepalen. Hoe doe ik dat? Te koop zetten? Naar een garage slepen voor prijs bepaling?
Groeten
Kwinten
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Bas vd laar »

moet je de versnellingsbak, relbekrachtigers enwielophanging ook vervangen voor upgrade naar 2.5 TD?
Nee, dat hoeft niet, misschien de versnellingsbak, maar dat weten ze hier op het forum wel.


Post eens wat foto's van je camper, dan kunnen we iets meer zeggen over de waarde.
Nu weten we niks.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door macfocus »

Kwinten schreef:
zo 14 feb 2021, 15:19
Hallo

Bedankt allemaal om jullie mening te delen.
Upgrade naar een turbo lijkt mij idd de beste optie moet je de versnellingsbak, relbekrachtigers enwielophanging ook vervangen voor upgrade naar 2.5 TD?

.Of verkopen natuurlijk. Er wordt gezegd dagwaarde bepalen. Hoe doe ik dat?
Volgens moet het differentieel mee (en dus je bak)

Als we er vanuit gaan dat je net zo hard blijft rijden als nu en je niet zwaarder wordt, dan hoeven je remmen niet. Zwaardere remmen, remmen uiteraard wel beter.

Over dagwaarde. Is niet zo relevant.
Wat veel relevanter is is de waarde die de camper voor jou heeft.
Als ie voor de rest perfect is en je er eigenlijk nog jaren mee wilt doen, andere motor erin.
Dat is per saldo de goedkoopste oplossing.

Een 2.5 TD de meest efficiënte, want je wint 20 PK, en hij wordt gewilder, mocht he hem nog eens willen verkopen.

Wat ik persoonlijk in dat geval zou doen is het blok reviseren. En dan bedoel ik uit elkaar, meten, honen, nieuwe zuigerveren, nieuwe pakkingen en alle slangen vernieuwen. Uiteraard omdat alles los ligt ook een nieuwe distributie, waterpomp en koppeling.

Ik kan dat bijna allemaal zelf, dus weinig arbeidsloon.
Laten doen wordt dan mogelijk en duur grapje (5000+ compleet?).

De afweging kan alleen jij maken.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door dieseltje+ »

De bak is overzetbaar. Een verschil tussen de gewone en TD bak is aantal tanden kroon-pignonwiel. 12x62 voor de gewonebak, 13x62 voor de TD bak. Heb zelf ook de 2.5 bak aan de TD. Motor draait iets meer toeren dan bij de TD bak. Ik vind dat gunstiger voor de trekkracht. Bij een TD bak zou je snelheidsmeter meer kunnen afwijken bij gebruik van je bestaande wielen.
Wat de remmen betreft "moet" je niks. Is aan jezelf.

Qua tijd is alleen de motorwissel prima te doen in een weekend.

Weet je wat er mis is gegaan met je motorblok? Wat is er kapot/oorzaak?
Vermoed dat je uit het zuiden van Nederland komt of uit Belgie, optie 4 is dan : contacten met
https://www.debridge.be/ :wink:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door de Jonckheer »

Grotere remmen zijn alleen nodig bij een aanzienlijk hoger gewicht, dat heeft niets met dat beetje meer vermogen te maken want je gaat niet sneller rijden, je krijgt alleen meer trekkracht. Als je bak goed is zou ik die laten zitten. Zoek een blok waar je garantie op krijgt en bouw dat in waarbij je alleen uit voorzorg een nieuwe distributieriem kan plaatsen maar als die riem nog gewoon nieuw is zou ik die ook laten zitten. Dat kun je namelijk zien als je het deksel verwijderd. Het beste is een blok uit een rijdende auto, dat is beter dan een die jaren ergens in een loods heeft liggen verstoffen.
Kwinten
Berichten: 44
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 14:20

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Kwinten »

dieseltje+ schreef:
ma 15 feb 2021, 10:41
De bak is overzetbaar. Een verschil tussen de gewone en TD bak is aantal tanden kroon-pignonwiel. 12x62 voor de gewonebak, 13x62 voor de TD bak. Heb zelf ook de 2.5 bak aan de TD. Motor draait iets meer toeren dan bij de TD bak. Ik vind dat gunstiger voor de trekkracht. Bij een TD bak zou je snelheidsmeter meer kunnen afwijken bij gebruik van je bestaande wielen.
Wat de remmen betreft "moet" je niks. Is aan jezelf.

Qua tijd is alleen de motorwissel prima te doen in een weekend.

Weet je wat er mis is gegaan met je motorblok? Wat is er kapot/oorzaak?
Vermoed dat je uit het zuiden van Nederland komt of uit Belgie, optie 4 is dan : contacten met
https://www.debridge.be/ :wink:
Hallo

Ik woon idd bij Leuven. De motor maakt een sterk schurend geluid. Ik heb de schalen van de rollement
aan de aandrijfas pas veranderd,ik denk dat deze opnieuw stuk zijn of erger. Tevens lekt aan tussenblok en dieselpomp. Tijd voor een nieuwe motor. De koppeling is ook op zijn eind. Waterpomp en alternator pas nog vervangen. De versnellingsbak moet ik soms nogal brut in 2 de trekken. Liefst zou ik een donor voertuig 2.5 TD vinden(motor en bak) uitbouwen waterpomp/alternator overzetten. Nieuwe distributieriem en koppeling plaatsen inbouwen en eventueel16 inch velgens en geluidsisolatie. Ik zou eigenlijk eens met een 2. 5td op de autostrade willen (mee)rijden om het verschil in toeren te horen, is dat aanzienlijk?
Is een J5 of C25 2.5 TD ook goed als donor?

Kwinten
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door javanes »

Ik denk dat het verschil in geluid tussen een Ducato 290 uit 1992 en een Ducato 230 vanaf 1994 wel een verschil is.
Maar neem zoals eerder al geadviseerd eens contact op met Karel/Glenn
https://www.debridge.be/ die kunnen je het nodige vertellen.

Zijn ook lid van dit forum
memberlist.php?mode=viewprofile&u=5414
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie