Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma
Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma
Hallo
Ik heb een motorblok gevonden 2.5 Td uit een Peugeot
Degene die hem verkoopt zegt dat deze niet past ,allee alles kunt ge doen passen maar veel meer werk.
Het blok in Nederland kan ik niet gaan hallen door covid, en is ook 8 uur rijden.
Dus mijn vraag veel verschil TUssen de peugeot en Fiat 2.5 TD?
Groeten Kwinten
Ik heb een motorblok gevonden 2.5 Td uit een Peugeot
Degene die hem verkoopt zegt dat deze niet past ,allee alles kunt ge doen passen maar veel meer werk.
Het blok in Nederland kan ik niet gaan hallen door covid, en is ook 8 uur rijden.
Dus mijn vraag veel verschil TUssen de peugeot en Fiat 2.5 TD?
Groeten Kwinten
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma
Ja een heel groot verschil, ze lijken niet op elkaar qua techniek.
Ik zou altijd voor de Fiat 2.5 TD gaan.
Lopen mooier en zijn betrouwbaarder.
Ik zou altijd voor de Fiat 2.5 TD gaan.
Lopen mooier en zijn betrouwbaarder.
Het blok in Nederland kan ik niet gaan hallen door covid
Lijkt me dus geen probleem om een motor op te halenVerplaatsingen voor recreatief-toeristische doeleinden van en naar België zijn verboden van woensdag 27 januari tot en met zondag 18 april 2021.
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma
blok uit de peugeot j5 2,5 is hetzelfde blok als in de citroen c25 en de personenauto citroen cx, in mijn camper peugeot j5 zat ook zo,n blok, liep tot 228.000km perfect zonder ooit een probleem, en enkel normaal onderhoud.
camper daarna verkocht
jos
camper daarna verkocht
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma
Hallo,
We hebben dan toch maar besloten om er gewoon en ruil motor 2.5 in te steken, die vindt je nog aan een mooie prijs. Om er een TD van te maken moet je toch al snel 2000 extra euro's uitgeven( motor duurder en de aanpassingen) en denk dat hij het mss toch niet waard is. Ook een beetje bang van de techniekers bij de keuring, ze moesten het maar eens opmerken.
Er zelf een 2.5 blok insteken lijkt me als leek dus al een mooie uitdaging.
Ik twijfel nog wat aan men versnellingsbak. Deze moest ik al eens hard in zen Tweede trekken, en ging ook soms moeilijk in eerste . Nu denk ik dat dit vooral aan de koppeling lag, deze was op zijn einde. Voor het rode licht begon hij soms vooruit te rijden, met de koppeling helemaal in. Als de motor niet draait schakelt deze soepel.
Hoe test ik deze versnellingsbak het best? Vraag 1 : Kan je deze testen als hij uitgebouwd is?
Deze link geeft me al een goed beeld van wat me te wachten staat
viewtopic.php?f=3&t=8464633&p=1772257&h ... w#p1772257
Bedankt voor deze mooie beschrijving.
En deze youtube man.
viewtopic.php?p=1920292#p1920292
Bij deze twee links zetten ze de camper op blokken, vraag 2:Kan dit ook op de wielen (op mijn oprij-blokken) of is het dan te moeilijk om de aandrijfassen uit de versnellingsbak te halen?
Kwinten
We hebben dan toch maar besloten om er gewoon en ruil motor 2.5 in te steken, die vindt je nog aan een mooie prijs. Om er een TD van te maken moet je toch al snel 2000 extra euro's uitgeven( motor duurder en de aanpassingen) en denk dat hij het mss toch niet waard is. Ook een beetje bang van de techniekers bij de keuring, ze moesten het maar eens opmerken.
Er zelf een 2.5 blok insteken lijkt me als leek dus al een mooie uitdaging.
Ik twijfel nog wat aan men versnellingsbak. Deze moest ik al eens hard in zen Tweede trekken, en ging ook soms moeilijk in eerste . Nu denk ik dat dit vooral aan de koppeling lag, deze was op zijn einde. Voor het rode licht begon hij soms vooruit te rijden, met de koppeling helemaal in. Als de motor niet draait schakelt deze soepel.
Hoe test ik deze versnellingsbak het best? Vraag 1 : Kan je deze testen als hij uitgebouwd is?
Deze link geeft me al een goed beeld van wat me te wachten staat
viewtopic.php?f=3&t=8464633&p=1772257&h ... w#p1772257
Bedankt voor deze mooie beschrijving.
En deze youtube man.
viewtopic.php?p=1920292#p1920292
Bij deze twee links zetten ze de camper op blokken, vraag 2:Kan dit ook op de wielen (op mijn oprij-blokken) of is het dan te moeilijk om de aandrijfassen uit de versnellingsbak te halen?
Kwinten
Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma
Hallo macfocus,macfocus schreef: ↑zo 14 feb 2021, 17:21Volgens moet het differentieel mee (en dus je bak)Kwinten schreef: ↑zo 14 feb 2021, 15:19Hallo
Bedankt allemaal om jullie mening te delen.
Upgrade naar een turbo lijkt mij idd de beste optie moet je de versnellingsbak, relbekrachtigers enwielophanging ook vervangen voor upgrade naar 2.5 TD?
.Of verkopen natuurlijk. Er wordt gezegd dagwaarde bepalen. Hoe doe ik dat?
Als we er vanuit gaan dat je net zo hard blijft rijden als nu en je niet zwaarder wordt, dan hoeven je remmen niet. Zwaardere remmen, remmen uiteraard wel beter.
Over dagwaarde. Is niet zo relevant.
Wat veel relevanter is is de waarde die de camper voor jou heeft.
Als ie voor de rest perfect is en je er eigenlijk nog jaren mee wilt doen, andere motor erin.
Dat is per saldo de goedkoopste oplossing.
Een 2.5 TD de meest efficiënte, want je wint 20 PK, en hij wordt gewilder, mocht he hem nog eens willen verkopen.
Wat ik persoonlijk in dat geval zou doen is het blok reviseren. En dan bedoel ik uit elkaar, meten, honen, nieuwe zuigerveren, nieuwe pakkingen en alle slangen vernieuwen. Uiteraard omdat alles los ligt ook een nieuwe distributie, waterpomp en koppeling.
Ik kan dat bijna allemaal zelf, dus weinig arbeidsloon.
Laten doen wordt dan mogelijk en duur grapje (5000+ compleet?).
De afweging kan alleen jij maken.
Begrijp ik goed dat jij 2.5TD Ducato motoren reviseerd?
Wij hebben een fijne B534 die al een paar keer op olie is gaan lopen. De camper is hiervoor al een paar keer naar de garage geweest. Turbo gecontroleerd, pomp en verstuivers idem. Niets gevonden. Nu is de carterontluchting op een fles buiten de motor aansloten. Dit probleem opgelost dus. Ik heb toch liever dat het probleem echt wordt opgelost.
Betekent dit een revisie van de zuigers en veren?
De motor heeft 235.000 km. gelopen en loopt als een zonnetje. De camper is uit 1988. Aan welk bedrag moet ik dan denken? Groet Appie
ouwe taaie...
Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma
Hai Appi,
Nee, dat begreep je niet goed.
Ik reviseer zelf de motoren van mijn oldtimers. Ik doe geen werk in opdracht.
Ik heb me niet gewaagd aan mijn ducato blok, simpelweg omdat ie met 116.000km net was ingelopen.
Als ik het zo hoor, dan ben je inderdaad aan de beurt voor een revisie. Maar omdat ik de Ducato blokken verder inhoudelijk niet ken, kan ik je daar verder niet bij helpen.
Maar elk goed revisiebedrijf kan je daarbij helpen.
Die doen alleen de revisie, dus het uit en weer inbouwen van het blik zullen ze denk ik aan een garage overlaten.
Dus idealiter zoek je een betrouwbare garage die hele hele proces voor je regelt.
En dan moet je vooraf hele goede afspraken maken wat er wel en niet gedaan gaat worden én voor welk bedrag.
Nee, dat begreep je niet goed.
Ik reviseer zelf de motoren van mijn oldtimers. Ik doe geen werk in opdracht.
Ik heb me niet gewaagd aan mijn ducato blok, simpelweg omdat ie met 116.000km net was ingelopen.
Als ik het zo hoor, dan ben je inderdaad aan de beurt voor een revisie. Maar omdat ik de Ducato blokken verder inhoudelijk niet ken, kan ik je daar verder niet bij helpen.
Maar elk goed revisiebedrijf kan je daarbij helpen.
Die doen alleen de revisie, dus het uit en weer inbouwen van het blik zullen ze denk ik aan een garage overlaten.
Dus idealiter zoek je een betrouwbare garage die hele hele proces voor je regelt.
En dan moet je vooraf hele goede afspraken maken wat er wel en niet gedaan gaat worden én voor welk bedrag.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma
Hoe ver woont Appi van België?
www.debridge.be
www.debridge.be
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma
Ik heb wel een adres in Staphorst. Garage en revisie in 1.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma
Als hij goed loopt waarom dan reviseren?
Komt er echt veel olie in de fles terecht of valt dat wel mee?
Komt er echt veel olie in de fles terecht of valt dat wel mee?
Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma
Ik lees “is al een paar keer op de olie gaan lopen”.
Als dat echt zo is is het echt niet goed, en lijkt mij (maar ik ben geen diesel specialist), dat een revisie een heel goed idee is.
Als dat echt zo is is het echt niet goed, en lijkt mij (maar ik ben geen diesel specialist), dat een revisie een heel goed idee is.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma
Met een beetje geluk zijn het alleen de zuigerveren. 238.000 is niet bijzonder veel voor deze blokken. Maar ken de geschiedenis en onderhoud niet van de motor. Kop eraf of verstuivers eruit en met camera erin. Dan weet je meer. Beetje koffiedik kijken zo.
Als het sinds "de fles" niet meer is voorgekomen zal daar toch redelijk wat olie inkomen. Motor gaat niet van een paar druppen op olie lopen.
Altijd mooie sport om een motor uit te krijgen die op olie loopt of wachten dat de olie op is
Als het sinds "de fles" niet meer is voorgekomen zal daar toch redelijk wat olie inkomen. Motor gaat niet van een paar druppen op olie lopen.
Altijd mooie sport om een motor uit te krijgen die op olie loopt of wachten dat de olie op is
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma
Daarom vroeg ik het ook, misschien topt hij de olie vaak te hoog af en gaat het dan mis.k lees “is al een paar keer op de olie gaan lopen”.
Als dat echt zo is is het echt niet goed, en lijkt mij (maar ik ben geen diesel specialist), dat een revisie een heel goed idee is.
Als het oliepeil netjes in het midden staat, de motor niet teveel olie verbruikt en er weinig in de fles terecht komt dan zou ik niet direct tot een revisie overgaan.
Mijn carterventilatie is ook los en daar komt af en toe ook een druppeltje uit, ik hoef er echter geen fles onder te hangen.
Hier ook een voorbeeld, sleutel omdraaien heeft geen zin, alleen af laten slaan in de versnelling ( als hij met dat toerental niet door de koppeling heen slipt ) of de luchttoevoer dicht maken. Als je dat niet weet dan stopt ie pas als hij vast slaat.Altijd mooie sport om een motor uit te krijgen die op olie loopt of wachten dat de olie op is
https://www.dumpert.nl/item/8116879_c08a2504