Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Bas vd laar »

Koop een Fiat 2.5 TD, dat is een fijnere motor dan die van Peugeot en loopt mooier is mijn ervaring.
En ja, 16 inch wielen geven veel meer rust op de snelweg, altijd doen dus.
Kwinten
Berichten: 44
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 14:20

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Kwinten »

javanes schreef:
wo 24 feb 2021, 13:47
Ik denk dat het verschil in geluid tussen een Ducato 290 uit 1992 en een Ducato 230 vanaf 1994 wel een verschil is.
Maar neem zoals eerder al geadviseerd eens contact op met Karel/Glenn
https://www.debridge.be/ die kunnen je het nodige vertellen.

Zijn ook lid van dit forum
memberlist.php?mode=viewprofile&u=5414
INu ik weet wat ik wil neem ik idd eens contact op met Karel.
Ik wist niet dat die TD uit type 230 kwam, weer wat bijgeleerd!
Allemaal heel hard bedankt voor de hulp.
Groeten
Kwinten
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door javanes »

De motorcode van een FIAT Ducato 230 2.5TDI (116PK) is 8140.47
Verschil met de 8140.27 is 20PK.
En laat dan gelijk een korte 5 in de versnellingsbak monteren.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door dieseltje+ »

Dan ga je er ruim 40 pk op vooruit. T.o.v. huidige blok. De 8144.67. 75pk
De 8140.27 is de TD versie van je huidige blok, 95 pk, 280/290 serie.

De 8140.47 is een TDI uit de 230 serie.
Past ook, vergt wel meer werk, extra handje nodig om in een weekendje te doen. (voor de 1ste keer :wink: ) Is wel stiller. :-B Zal waarschijnlijk ook iets duurder in aanschaf zijn.
Inderdaad contact opnemen met
https://www.debridge.be/
Weet je gelijk hoe en wat.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Bas vd laar »

Een korte 5 is leuk als je 90 wil tuffen maar ik vind het niks. Probeer hem eerst zo, als je meer herrie, meer verbruik en meer toeren wilt kun je een korte 5 overwegen 😄
Kwinten
Berichten: 44
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 14:20

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Kwinten »

dieseltje+ schreef:
vr 26 feb 2021, 15:24
Dan ga je er ruim 40 pk op vooruit. T.o.v. huidige blok. De 8144.67. 75pk
De 8140.27 is de TD versie van je huidige blok, 95 pk, 280/290 serie.

De 8140.47 is een TDI uit de 230 serie.
Past ook, vergt wel meer werk, extra handje nodig om in een weekendje te doen. (voor de 1ste keer :wink: ) Is wel stiller. :-B Zal waarschijnlijk ook iets duurder in aanschaf zijn.
Inderdaad contact opnemen met
https://www.debridge.be/
Weet je gelijk hoe en wat.
116 pks is wel fijn natuurlijk.
Enig idee wat beetje werk is voor tdi? Is dit dezelfde motor met extra intercooler of komt er nog veel meer bij kijken? Past die gewoon op originele steunen en met welke versnellingsbak dan. Ge doet mij twijfelen.
Groeten
Kwinten
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Snarfsel »

Even tussendoor,

Ik heb al vaker de "korte" en de "lange' 5 voorbij zien komen in andere topics.
Hoe zit dat?
Waarom zijn daar zoveel voor en tegenstanders iver?

Ik heb een Ducato 244, 2.8 met ,ik denk, een "lange" 5. :?:
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door javanes »

Bij een normale "lange"5 moet je niet langzamer gaan rijden dan 80km per uur. In principe is het meer een overdrive.
Als je daar niet goed mee omgaat dan bestaat de kans dat de 5de kapot gaat.
Als je alleen maar snelweg doet dat s er niets tegen een lange.
Rijd je daarentegen veel op binnenwegen enz dan is een korte 5 (voor mij) een stuk beter. Minder terugschakelen en je voelt hem bij opschakelen van 4 naar 5 gewoon flink optrekken.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Snarfsel »

Oke, dan heb ik een lange 5, bij bergop moet ik redelijk snel terug naar zijn 4.

Bedankt :wave:
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Bas vd laar »

Lange 5 maakt ongeveer 2750 toeren bij 120 km/pu, als je een toerenteller hebt kun je dat zo zien.

Terugschakelen en toeren maken is altijd prima.
Laten werken in z'n 5 met 80 p/u : de 5 gaat vanzelf kapot.
Bij jouw Ducato gewoon bij 90 terug naar 4 als de weg omhoog loopt
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Snarfsel »

Klopt, ik schakel bij de 90 terug, ongeveer 2000 toeren.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Bas vd laar »

Ja, dan heb je een lange 5, ik vind het wel fijn op de snelweg.
Cloggy
Berichten: 4
Lid geworden op: za 13 apr 2019, 11:26

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Cloggy »

Wat wil je voor de dieselpomp of de hele blok
MvG
Neil
Kwinten
Berichten: 44
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 14:20

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Kwinten »

Cloggy schreef:
di 30 mar 2021, 21:40
Wat wil je voor de dieselpomp of de hele blok
MvG
Neil
Nog geen idee,hij is nog niet uitgebouwd.
Ik kan deze pas verkopen als hij terug rijdt.
Groeten
Kwinten
Plaats reactie