Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Kwinten
Berichten: 44
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 14:20

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Kwinten »

Hallo,

Motor is eruit , de bak eraf . nu de koppeling plaatsen dan ,waterpomp,stuurbekrachtiging overzetten misschien distributie riem < zou nog maar 20.000 km gereden hebben>

De bak lekt beetje aan de kant van lange aandrijfas . Welke pakking hiervoor vervangen?
Met mijn 3pod ( stofhoes versleten,)heb ik het al voor dat 1 rollement uit elkaar is nu heb ik gelezen dat in de koppeling ook zo een naald rollement heeft. Waar zit dit zodat ik er zeker een rekker rond trek voor ik terug mag puzzelen.

De pakking tussen servopomp en motor vind ik niet.
Heeft iemand een zoektip of link van deze pakking of snij je die zelf ?uit welk papier?

Kwinten
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door macfocus »

De distirbutieriem gewoon vervangen, is tientjes werk nu die los ligt.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
appie1959
Berichten: 9
Lid geworden op: za 30 jul 2016, 1:08

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door appie1959 »

Atoz schreef:
ma 24 mei 2021, 18:25
Hoe ver woont Appi van België?
www.debridge.be
Wel een eindje rijden. Net onder Haarlem.
Ga eens even op de site kijken. Dank voor
jullie reacties!
ouwe taaie...
Kwinten
Berichten: 44
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 14:20

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Kwinten »

Hallo,

Ik vroeg mij af of je je motor mag starten zonder dat de aandrijfassen en wielen gemonteerd zijn. Mijn ruilblok zit erin maar de camper staat nog op pootjes. Ik zou de motor graag horen draaien voor ik de assen er in steek. Is dit veilig of zou de camper van zijn poten trillen of spuit er dan olie uit de versnellingsbak?

Groeten
Kwinten
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door isoplus »

Als je de bak in de stand vrij zet draait er niets mee.
Van hieraf kan niemand zien of je auto goed gestut is en niet van de bokken af kan hobbelen, dat is je eigen verantwoording.
Kwinten
Berichten: 44
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 14:20

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Kwinten »

Vroeg me ook nog af waar je de versnellingsbak vult , langs de peilstok? En hoe die luchtfilter vast stond.

Groeten
Kwinten
Kwinten
Berichten: 44
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 14:20

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Kwinten »

isoplus schreef:
do 09 sep 2021, 14:28
Als je de bak in de stand vrij zet draait er niets mee.
Van hieraf kan niemand zien of je auto goed gestut is en niet van de bokken af kan hobbelen, dat is je eigen verantwoording.
Bedankt!
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door dieseltje+ »

Kwinten schreef:
do 09 sep 2021, 17:35
Vroeg me ook nog af waar je de versnellingsbak vult , langs de peilstok? En hoe die luchtfilter vast stond.

Groeten
Kwinten
Kan via peilstok opening, kan ook via kilometeraandrijving. Komt er bij beide lastig bij.
Doe het zelf via de peilstok opening. Plastic tuit van een kit spuit aan een slangetje, deze in de vulopening, andere uiteinde trechtertje in het slangetje, vullen maar. Thats my way.

Wat bedoel je precies met
En hoe die luchtfilter vast stond.
De beugel past er maar op 1 manier op/in, zo ook het luchtfilter. Als het goed is staan er 2 pijlen op de behuizing, deze recht tegenover elkaar en monteren.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Kwinten
Berichten: 44
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 14:20

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Kwinten »

Dom van mij dat ik de olie niet voor het inbouwen gevuld heb. Bedankt voor de tip !
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door dieseltje+ »

:thumbup:
En hoe die luchtfilter vast stond.
Is dat gelukt?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Kwinten
Berichten: 44
Lid geworden op: di 17 apr 2018, 14:20

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Kwinten »

De olie gewoon langs onder gevuld, de assen zijn niet gemonteerd dus ik kon er nog bij. de lucht filter ligt nog los . Ik veronderstel dat deze met een vijsje onderaan vast stond op de steun. Dat zoek ik wel uit als ik de motor aan de praat krijg.
De voorgloei installatie werkt niet dus ben ik opzoek naar een gloeirelais. ik veronderstel dat deze stuk is want er komt geen 12v uit bij verdraaien contact. Ik meet wel 12 v aan de klemmen als ik het contact aan zet.
die dingen zijn origineel(bitron video 2044019s) niet goedkoop. Heeft iemand schemas van deze enZou deze ook niet werken :

https://www.amazon.nl/4RV-008-188-091-r ... 2918&psc=1

lijkt mij dezelfde te zijn, volgens de website ok.


groeten
kwinten
Laatst gewijzigd door Kwinten op do 23 sep 2021, 14:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Chevy55 »

Ik moet diep graven in mijn geheugen, maar oudere diesels , gloeien altijd voor , als ik me het goed herinner , vaak maar kort als het warm is , en meestal als het baasje haast had werd er meteen gestart zonderte wachten , met resultaat dat er flink doorgestart moet worden .


Wat je gloeipluggen betreft die kun je direct aan de 12v hangen , dan gaan ze gewoon gloeien , maar doe het niet te lang , dan gaan ze kapot .
Als je er een los hebt/haalt , hang hem aan de accu , krijg je wel een idee wanneer ie gaat gloeien , als je dan even telt hoeveel seconden dat duurt , dan ga je niet snel verkeerd .
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Atoz »

Ik weet nauwelijks wat van een motor, maar als het mis is dan ben ik maar de dommerik :-B
Dat originele relais heeft twee belangrijke eigenschappen:
De stroom door schakelen naar de gloeiboegie's
Dat gedurende een bepaalde tijd en dan het contact terug openen.

Als je jouw motor nu met een gewoon relais uitrust en een drukknop en je telt tot 7 dan doe je hetzelfde.

Maar misschien meet dat originele relais ook wel de motortemperatuur dus dat ga jij dan zelf moeten ''meten''
AIs noodoplossing bruikbaar, blijvend?

Het probleem van al die zelf bedachte oplossingen is dat ik en ik alleen nog de ventilatoren schakeling ken van onze Ducato.
Dat is een voordeel, dat is ook een nadeel als er iets fout loopt.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Fiat Ducato 2.5 Diesel (1992): ruilmotoren dilemma



Bericht door Atoz »

Edit: ik zou natuurlijk ook nog een Arduino zo kunnen programmeren dat hij de temperatuur meet en en kiest hoelang het Relaiscontact naar de gloeiboegie's dient gesloten te worden.

Versie2.... Met een display :crazy:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie